Ny eller *brukt* dåpskjole?

Mine barn er døpt i den som min farfar er døpt i. Den er min far og onkler døpt i. Alle vi barnebarn døpt i. Alle oldebarn døpt i. Osv. Navnene blir brodert inn i underkjolen :) Elsker den jeg.

Noe annet var ikke ett spørsmål egentlig for min del. :p
 
Må si jeg synes det er mye mer personlig med en dåpskjole med historie fra familien enn at alt skal være nytt...
Våre er døpt i samme kjolen som pappaen og hans søsken og onkelbarn. Synes det er koselig med historien til den. Også så fin dåpskjole av blonder, der det er en underkjoler i blå eller rosa til alt etter kjønn. Også har den rosa eller blått bånd i livet. Selv er jeg ikke døpt så det er ingen kjole i vår familie. Hva våre barn vil gjøre for kommende barnebarn får vi se på, det kan ikke jeg som kommende svigermor planlegge for fremtiden. Mine barn får enten sikkert låne samme dåpskjole fra mannens familie eller starte egne tradisjoner - men å planlegge for kommende barnebarn nå blir jo «like ille» som de i samme setning misliker at svigerfamilien tar det som en selvfølge at man skal bruke deres kjole:p
 
Vi har en dåpskjole på hver side av familien, siden søskenbarna ble døpt sammen hadde jenta mi dåpskjolen på pappas side av familie.

Synes det er kjempe koselig, og navn og dato på barna som er døpt i den er brodert inn i kjolen ( i hvitt) så det synes bare om man kikker etter det:)

Får vi flere barn blir det nok til å bruke samme kjole.

om man har en dåpskjole i familien så Ser ikke jeg poenget i å kjøpe en ny for å være helt ærlig, det er noe de har på sg 1-2 timer i livet.

Er dyrt nok med barn og mange andre ting som jeg mener er viktigere å legge penger i, men det er meg da.

Du må jo gjøre det du vil:)
 
Jeg ble ikke døpt før jeg var 14 år selv, så blir ikke noe kjole fra meg på vår gutt. Men mannen min ble døpt i en kjole som de har i hans familie. Er ganske langt ut i familien hans, hvor kanskje de nærmeste er søskenbarna hans. Men synes det at sønnen min skal døpes i samme kjole som sin far er ganske stort likevell. Navnet og dåpsdato er også brodert inn i kjolen. Blir nok ikke plass til vår gutt på den, da det allerede for få år siden var nært fult. Men tenker det har egentlig ikke så mye å si, viktigste er at gutten blir døpt.
 
Vi brukte dåpskjole fra samboers familie, (nesten) alle barna som er kommet til er døpt i den. Den ble sydd til bestemor til samboer da hun skulle bli døpt, av oldemorens brudekjole. Elsker slike gamle ting som går i arv:Heartred
 
Har ikke døpt eller hatt navnefest på mine to, men skulle vi gjort det hadde vi gjerne brukt en «familiekjole» faktisk. Akkurat det er en fin tradisjon syns jeg :) men man velger jo såklart selv :)
 
Jeg ble døpt i en kjole som følger mamma sin side av familien, mens mine halvsøsken fra sin mors (min stemor) sin side. Hadde vi døpt hadde hun nok brukt fra min mors side.

Når det er sagt så høres det ut som at kanskje løsningen for dere er å kjøpe ny og skape tradisjonen der? Skjønner veldig godt om du føler kjolen er "oppbrukt" om alle bruker den. Da er det jo ikke like personlig lenger.
 
Min eldste datter fikk dåpskjolen min bestemor hadde fått til sin eldste datter. Den skal vi bruke til yngste også. En nydelig dåpskjole som jeg håper at også mine eventuelle fremtidige barnebarn kan bruke
 
Til eldste så brukte vi en kjole som mannen min og hans familie har brukt. Til yngste så strikket jeg en, koselig å ha en som kan brukes videre til nieser/nevøer osv :)
 
Her har dåpskjolen gått i arv og er over 100år gammel :Heartred:Heartred
 
Mine barn er ikke døpt, men jeg hadde ordnet ny til hvert barn om vi skulle hatt dåp og tatt vare på dem til ungene ble store så kunne de valgt selv om de ville brukt dem på egne barn når den tid kommer.
 
Jeg synes det er litt koselig med familie/slekts dåpskjoler, de viser tilhørighet.
Vi kommer til å bruke den som er i vår familie, som mine nieser og nevøer også har brukt.
 
Vi har brukt den samme dåpskjolen som mannen er døpt i, til (snart) alle våre 4 barn. Vårt fjerde barn skal døpes i den nå på søndag:Heartred
 
Jeg aner ikke om vi har noe tradisjon i vår familie, men uansett kommer vi i til å døpe såpass sent at dåpskjole ikke kommer til å passe. Men tenkte heller å gå for tradisjonell busserull som er mer riktig for området, hvis jeg klarer å overtale mannen da :smiley-ashamed004
Virker ikke som om han syns det er så fint, selv om jeg syns det er tradisjonelt og søtt.
 
Back
Topp