Ny bekymring

Baby Dust

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Fikk vite idag at den 5 barnesykdommen går i barnehagen til vesla! Måtte høre med mamma om keg hadde den som barn, og det hadde jeg vist ikke, hun viste ikke at det var noe som het det en gang!!

Ahh, fader så mye å bekymre seg over da:/

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Man trenger vel neppe bekymre seg mer enn ved andre sykdommer tror jeg.
Hvis ikke din får så berger nok du også veldig greit. Enklere å få omgangen enn dette.

Når du er gravid, skal du passe deg litt for ineksjonen. Du kan ta blodprøver, hvis du ikke alt har gjort det, for å se om du er immun mot det. Hvis ikke, kan du kanskje unngå å oppholde deg så mye i bhg, eller andre steder hvor sykdommen herjer.

Hvis du har mulighet til å være noen andre steder, hvis ungen din blir smittet, kan det kanskje være en ide å ha i bakhodet? Trooooor man blir smittet opp til 7 dager før symptomene har brutt ut, etter det tror jeg ikke sjansen er så stor. Akkurat på den delen der skal jeg ikke være bastant, for jeg er ikke helt sikker.

Har også hørt at den kan være farlig... Men jeg jobber i bhg, og det gjorde jeg under forrige svangerskap også...og har tenkt at hvis det er skikkelig farlig kunne ikke folk jobbet i bhg som gravid??!! Orker rett og slett ikke ha DEN bekymringen også....

Har også hørt at den kan være farlig... Men jeg jobber i bhg, og det gjorde jeg under forrige svangerskap også...og har tenkt at hvis det er skikkelig farlig kunne ikke folk jobbet i bhg som gravid??!! Orker rett og slett ikke ha DEN bekymringen også....

De jeg kjenner har blitt sykemeldt fra jobb på skole/barnehagen når det har gått akkurat denne sykdommen..

Når du er gravid, skal du passe deg litt for ineksjonen. Du kan ta blodprøver, hvis du ikke alt har gjort det, for å se om du er immun mot det. Hvis ikke, kan du kanskje unngå å oppholde deg så mye i bhg, eller andre steder hvor sykdommen herjer.

Hvis du har mulighet til å være noen andre steder, hvis ungen din blir smittet, kan det kanskje være en ide å ha i bakhodet? Trooooor man blir smittet opp til 7 dager før symptomene har brutt ut, etter det tror jeg ikke sjansen er så stor. Akkurat på den delen der skal jeg ikke være bastant, for jeg er ikke helt sikker.

Ja må innom på tirsdag for å teste om jeg er imun, håper det for har jo esla selv i barnhagen, pluss at vi har hatt mue å gjort me de andre barne som er smittet...

Man trenger vel neppe bekymre seg mer enn ved andre sykdommer tror jeg.
Hvis ikke din får så berger nok du også veldig greit. Enklere å få omgangen enn dette.

Detye viruset kan ta livet av barne om mor ikke er imun, så denne sykdommen er farlig for gravide. Vet ikke om jeg er imun.. Skjønner jo at omgangssyken er lettere å få, men den er vel ikke skadelig for fostre;)

Jeg hører til september2013 men tillater meg å svare her også :)
I barnehagen jeg jobber går den femte barnesykdommen. Jeg ble sykmeldt/mottar svangerskapspenger frem til jeg er 20uker på vei! Dette for å hindre smitte, og etter man har passert 20uker er risikoen betraktelig mindre hvis man blir smittet.. Legen min forklarte at sykdommen kan smitte lenge før symptomene oppstår, derfor er det vanskelig å vite når "epidemien" er over..
Viktig at du får sjekket om du har hatt sykdommen før og får tatt en prat med legen om hvordan du kan forholde deg til henting/levering i barnehagen osv :)

Jeg hører til september2013 men tillater meg å svare her også :)
I barnehagen jeg jobber går den femte barnesykdommen. Jeg ble sykmeldt/mottar svangerskapspenger frem til jeg er 20uker på vei! Dette for å hindre smitte, og etter man har passert 20uker er risikoen betraktelig mindre hvis man blir smittet.. Legen min forklarte at sykdommen kan smitte lenge før symptomene oppstår, derfor er det vanskelig å vite når "epidemien" er over..
Viktig at du får sjekket om du har hatt sykdommen før og får tatt en prat med legen om hvordan du kan forholde deg til henting/levering i barnehagen osv :)

kjekt at man kan snike litt :D Tusen hjærtelig takk for du tok deg tid til å svare ! ;) Skal innom legen på tirsdag for å ta blodprøve, så kommer jeg til å sjekke videre om jeg oppdager at snuppa er smittet ja! Hun har jo forkjølelssymptomer nå, men kan jo bare være det, men skal være ops allefall... Er jo lenge til jeg er i uke 20, så satser på at denne sykdommen forsvinner raskt her i fra:D

Oij.... Nå ble jo jeg bekymret :P Har en liten gutt som går første året i bhg, så kan jo fort skje om han får noe sånt.. Jobber også selv på barneskole, men sjangsen er vel ikke stor der? ... Haff, så mye å bekymre seg for....

Oij.... Nå ble jo jeg bekymret :p Har en liten gutt som går første året i bhg, så kan jo fort skje om han får noe sånt.. Jobber også selv på barneskole, men sjangsen er vel ikke stor der? ... Haff, så mye å bekymre seg for....

oida var ikke meningen å gjøre deg bekymret :S jeg hadde ikke bekymret meg for dette før idag, da ringte en vennine å fortalte at hennes barn hadde fått denne sykdommem, og ville at jeg skulle vite det pga hun går i barnehagen med vesla, og vi har hatt mye å gjort med dem i det siste..

oida var ikke meningen å gjøre deg bekymret :S jeg hadde ikke bekymret meg for dette før idag, da ringte en vennine å fortalte at hennes barn hadde fått denne sykdommem, og ville at jeg skulle vite det pga hun går i barnehagen med vesla, og vi har hatt mye å gjort med dem i det siste..
Ikke tenk på det, syns det var veldig greit å bli informert om dette :) Skal definitivt undersøkes nærmere :) Ikke til å spøke med akkurat, så greit å ta sånne ting litt på alvor... hertfall om man vil babyen det beste :)

Dette her er ikke tull og ikke i det hele tatt det samme som vanlig sykdom. ikke noe greit om en ikke er immun, så sjekk opp i det du, så vet du litt mer. Legen kan sikkert gi tips om hva du bør gjøre om du ikke et immun.

Ikke no problem! :) Husker jeg ble ganske redd selv da et av barna på avdelingen jeg jobber fikk påvist sykdommen og jeg var 9uker på vei.. Jeg hadde jo nær og daglig kontakt med barnet. Fikk klar beskjed av styrer om å ta kontakt med fastlege med en gang! Ellers er dette en informativ side jeg både jeg og legen leste en del på:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx...6833&Content_6493=6441:82718::0:6446:37:::0:0

Ønsker dere et trygt og godt svangerskap uten slikt tull og risikoer ;)

Takk for infoen, dette var jeg ikke klar over!

Back
Topp