Ny artikkel fra Vegard Skjervheim (link til artikkel)

Pearl

Forumet er livet

http://www.dagbladet.no/2012/05/05/kultur/debatt/trygd/vegard_skjervheim/21454514/

Hva synes dere? Må innrømme at jeg har vanskelig for å se hans synspunkt både i denne og forrige artikkel han skrev om dette temaet ..
http://www.dagbladet.no/2012/03/31/kultur/debatt/nav/trygdesnylter/20924592/

Han mener i korte trekk at samfunnet har gjort at unge mennesker har for stort press på seg til å velge utdanning og jobb, og at samfunnet har et fokus på suksess som gjør at unge mennesker blir skuffet og desillusjonert når de innser at de ikke kan bli tv-kjendis eller sanger.. Så ender de opp deprimerte og uten tiltak og som "navere"...

Jeg skjønner det bare ikke.. Jada, samfunnet har forandret seg siden jeg var ung og valgte utdanning, men det var da aldri et alternativ for noen av oss å velge å "nave" - man studerte eller jobbet - punktum.. Man innså at man fikk ikke drømmejobben, drømmeleiligheten og drømmebilen med en gang, man måtte jobbe for det i tildels kjedelige og lite inspirerende jobber (jeg jobbet som vaskedame på sykehjem og sto i kiosk) og etterhvert få bedre råd, bedre jobber, mer utdanning, flere muligheter, bedre leilighet og bil etc etc....

Hva er det som har skjedd med samfunnet som gjør at unge i dag vil ha alt NÅ.. Og får man det ikke er det samfunnet det er noe galt med og det legitimerer å "gi opp" og heller "nave" ett år mens man slikker sine sår og synes synd på seg selv...

Eller misforstår jeg han totalt? Eller er jeg for gammel (37) til å forstå? Vet det er mange unge mødre her inne (de kan dog sies å ha et litt annerledes utgangspunkt enn den gjengse "naver" da de tross alt tar ansvar for et annet menneske) - hva mener dere? Er det samfunnets skyld? Foreldrenes? Utdanningssystemet?

Hjelp meg å forstå!!!

Han er ikke lett å forstå nei. Jeg kjente han før, og han har alltid vært utrolig selvhøytidelig og med en tilsynelatende enorm selvtillit. Synd at han har fått psykiske problemer og har et gryende rusmisbruk, men jeg er ikke overrasket. Han har heller aldri vært spesielt glad i å jobbe, dessverre. Litt sånn slask.

Jeg syns han virker som en bortskjemt drittunge. 
"Jeg er ikke motivert til å jobbe"? Hva i all verden er det for en unnskyldning? Og å skylde på samfunnet, som nå forsørger han, blir for dumt.

jeg har lest artikkelen, og jeg ser faktisk poenget hans...

vi foreldre i dag er så flinke til å oppadle og glorifisere barna våre, at når de innser at verden er hard, kald og bedriten og at man ikke får det man peker på eller viljen sin i det hele tatt, så kan faktisk mange gå på en real smell.. så gir man opp, man gidder ikke, man gidder ikke prøve eller jobbe for å få til noe...

Dollface skrev:

vi foreldre i dag er så flinke til å oppadle og glorifisere barna våre, at når de innser at verden er hard, kald og bedriten og at man ikke får det man peker på eller viljen sin i det hele tatt, så kan faktisk mange gå på en real smell.. så gir man opp, man gidder ikke, man gidder ikke prøve eller jobbe for å få til noe...

Enig med deg :-) Foreldre nå til dags har en tendens til å sy puter under armene på barna sine,barna tror jo da at ber man om noe,så får man det.Ingenting trenger dem å jobbe for. En ting er hvertfall sikkert,sønnen min skal få jobbe for ting,livet er ikke alltid en dans på roser og det må han lære seg fra start :-)

larsen85 skrev:

Dollface skrev:

Enig med deg :-) Foreldre nå til dags har en tendens til å sy puter under armene på barna sine,barna tror jo da at ber man om noe,så får man det.Ingenting trenger dem å jobbe for. En ting er hvertfall sikkert,sønnen min skal få jobbe for ting,livet er ikke alltid en dans på roser og det må han lære seg fra start :-)

Men ER det virkelig så mange foreldre som er sånn? Ja noen er jo det, men det store flertallet av foreldre jeg har møtt er ansvarlige og setter krav til barna sine og gir de en forståelse av at verden slettes ikke er rosenrød.. Jeg synes som det virker som en litt for lett "unnskyldning" å bruke - det er da de som kommer fra langt verre bakgrunner som klarer seg, så hvorfor sitter ungdom som "har fått alt" der som taperne??? Man er mer enn sin oppdragelse, man påvirkes av mange ting - foreldre, familie, skole, venner, venners foreldre, SAMFUNNET som helhet.. Det er summen av alle disse påvirkningene sammen med gener som bestemmer "hvem en person blir" og det er jo ikke sånn at alle påvirker i samme retning? Jeg skjønner det fortsatt ikke....

Pearl skrev:

larsen85 skrev:

Dollface skrev:

Men ER det virkelig så mange foreldre som er sånn? Ja noen er jo det, men det store flertallet av foreldre jeg har møtt er ansvarlige og setter krav til barna sine og gir de en forståelse av at verden slettes ikke er rosenrød.. Jeg synes som det virker som en litt for lett "unnskyldning" å bruke - det er da de som kommer fra langt verre bakgrunner som klarer seg, så hvorfor sitter ungdom som "har fått alt" der som taperne??? Man er mer enn sin oppdragelse, man påvirkes av mange ting - foreldre, familie, skole, venner, venners foreldre, SAMFUNNET som helhet.. Det er summen av alle disse påvirkningene sammen med gener som bestemmer "hvem en person blir" og det er jo ikke sånn at alle påvirker i samme retning? Jeg skjønner det fortsatt ikke....

Enig med Dollface her, har akkurat de samme tankene om mange foreldre, jeg selv er i heeelt andre enden av skalaen. Her settes fokus på at vi er glad i dem, er her for dem om de skulle trenge oss, selvsagt hjelper vi dem med ting MEN eldste her har mye ansvar selv fortiden, er det noe hun ønsker seg må hun jobbe for det (7 snart 8 år), hun har faste plikter her i huset som å rydde gangen to ganger i uken og støvsuge den, hun hjelper til å lage taco på fredagskvelden og rydde av/eller på frokostbordet på lør/søn, hun har i tillegg i oppgave å rydde og støvsuge rommet sitt hver lørdag, og hun mener at i forhold til mange andre må hun gjøre MYE. Da jeg var like gammel gjorde jeg vel ca det samme men i tillegg hadde jeg i fast oppgave å sette på poteter og gjøre klar til mamma kom fra jobb(hun var alene med oss)

Vi sliter endel her med at hun prøver å snike seg unna, vil gjøre minst mulig og blir som regel sur dersom hun blir bedt om å gjøre ting hun ikke anser som "hennes" jobb, og det kan bli ett surmuleri utav en annen verden, og hun oppfører seg som en bortskjemt d....unge, kjenner d til tider koker i meg da hun kan være skikkelig frekk i tillegg.. og det er da det aner meg at kulturen ellers smitter over på henne, altså inntrykk fra andre barn, for hun har ALDRI fått "lov" å plukke disse vanene her hjemme, her hjelper vi hverandre og er snille prøver vi å si.. føler tidvis vi har en fullvoksen "fjortis" her, hun tror faktisk det greit å gå i hotpants og høye hæler for det gjør flere av venninnene henns på trinnet overog at det er greit å gå m sminke på skolen (gjentar 7 snart 8 år) og hun knakk fullstendig sammen da hun ikke fikk reise til byen med venninner alene på en lørdag formiddag og ha med seg en 200 lapp å shoppe for som hun så fint kalte det... kjente fortvilelsen bredte seg godt i kroppen da ja..
og en plass må hun jo ha det fra, og her i hus er vi faktisk ganske så strenge, så klarer ikke helt å se at vi skal ha den effekten.. samt vi er hardtarbeidende begge to, begge har studert(mannen min er i full jobb nå) og hatt deltidsjobb, og begge har ambisjoner ifht karriere, noe vi selvsagt vil prøve å bringe videre til våre håpefulle.

Inntrykket mitt av mangen av de vi har hatt innforbi døren hos oss er at de forventer at vi skal "varte" dem opp, at vi skal ha brus og andre godsaker tilgjengelig, og de har blit¨t nærmest sjokkert flere av dem dersom vi har sagt at de må være med å rydde før de går (d har vi sagt til snuppa og at hun må før hun går fra andre). Der vi bodde før var to av ungene i nabolaget (den gang 7 år) ute i hotpants og magetopp halv elleve på kvelden, trodde haka skulle dette av.. snuppa her har fortalt flere ganger at de er frekke med foreldrene og får det som de vil dersom de bare oppfører seg dårlig nok.. jeg føler av og til at jeg er den store stygge ulven som vil at jenta tar ansvar for endel ting selv, at hun oppfører seg og hjelper til uten sure miner..

Pearl skrev:

larsen85 skrev:

Dollface skrev:

jeg tror ikke man nødvendigvis gjør det bevisst.. men det er sånn utviklingen har gjort oss. Vi har penger til å kjøpe det meste - de fleste har det, det kan man ikke nekte for.. det er "flaut" å arve ting, vi må ha det nyeste av alt hele tiden..
Jeg mener.. hvor mange unger for 20 år siden hadde ds, dvd-spiller, wii, playstation, cdspiller og tv på rommet... osv osv osv... Det fantes den gangen også - i mindre high tec.utgaver ja, men da jeg vokste opp hadde vi EN tv. Med EN kanal.Vhs hadde vi ikke. Kasettspilleren sto i stua og dataspill, tvspill og sånne ting fantes ikke i vårt hjem. Jeg er født i 81, og det var ikke lenge etter det at all teknologien v¨re barn i dag tar for gitt var på vei inn i de norske hjem.
Som et eksempel.
Bare den velstanden vi i dag har er med på å gjøre barna våre bortskjemte. De er vant med at om det er tomt i skapet går vi i butikken, for den er åpen omtrent hele døgnet.
Alt er tilgjengelig med en eneste gang. Vi blir sure om vi ikke får pakka fra ellos i løpet av ei uke liksom.
Vi trenger ikke vente på ting lenger. Vi trenger ikke spare. Vi trenger ikke verdsette ting, for det er bare å bytte ut og erstatte..

ludine skrev:

MammaOkt skrev:
Jeg synes denne artikkelen er et gode refleksjoner over artiklene til Skjervheim:

http://undreverset.wordpress.com/2012/05/06/navofobi/

Ja, den var veldig god den der.

Noe en ikke kan si om rettskrivingen min i det innlegget hehe.

Back
Topp