nuva ring

~ine~

Forelsket i forumet
noen som har tenkt på hva slags prevensjon skal bruke? jeg har hørt litt om nuva ring og hørt den skal være bra og enkel å bruke.
noen som har noe erfaringer med den??

okey.. dyr.. det er jo litt dumt da.
hva er prisen?? hvor får man tak i denne? må man gå igjennom legen?

Skal bruke disse hormonfrie minipilleren, noe på z.
Husker ikke helt hva di het.

Ehm... dumt spørsmål kanksje....
Men må man ikke ha fåt mensen tilbake for å begynne på p-pillen?

ORIGINAL: Eden

Hva er en nuva-ring? 

En ring som en bare setter inn i skjeden selv. Skal sitte der i 3 uker, og deretter tas ut i en uke for å få mensen. Etter en uke settes en ny ring inn. Skal være mindre hormoner enn p-piller, pga slipper å "gå gjennom hele systemet" fordi den virker lokalt.

Guttebaby86: Jeg har brukt nuvaring og var fornøyd, men fikk dessverre endel vondt i hodet av den (kan være en bi-virkning). Hadde det ikke vært for hodevondten, så var det helt super!! [:)][:)]

Det hørtes jo lettvint ut! [:)] Hvorfor er den så dyr da? [8|]
Disse j.... pillene som man glemmer å ta vil jeg helst slippe unna. [8D]

Er faktisk veldig lettvint!!

Sjekka akkurat den gamle resepten min - siste gang jeg kjøpte den kostet den 310,- for 3 (mnd). En drøy hundrelapp i måneden, så den blir jo endel dyrere enn p-piller. Men jeg ville heller brukt den enn p-piller for å ikke få så mye hormoner i kroppen!

[:D]
ORIGINAL: Tusull

ORIGINAL: Catski

Skal bruke disse hormonfrie minipilleren, noe på z.
Husker ikke helt hva di het.

Cerazette tenker jeg..

har hørt at Nuva Ringen ikke er anbefalt til de som har født jeg... Eller har jeg tatt feil kanskje??

Ja, det var det.
Som jeg sa, det begynner på c.....[:D]

Amming
NuvaRing®  skal ikke brukes under amming. Hormonene kan redusere mengden og kvaliteten av morsmelken.  Små mengder av hormoner kan overføres til barnet via i morsmelken.

ORIGINAL: Elenia

Amming
NuvaRing®  skal ikke brukes under amming. Hormonene kan redusere mengden og kvaliteten av morsmelken.  Små mengder av hormoner kan overføres til barnet via i morsmelken.

Stemmer helt sikkert det! Men er det ikke sån med vanlig p-piller også? Mente det var derfor jeg begynte på minipillen når jeg hadde fått førstemann, fordi de ikke skulle påvirke morsmelken.

ORIGINAL: Elenia

Ehm... dumt spørsmål kanksje....
Men må man ikke ha fåt mensen tilbake for å begynne på p-pillen?

Finnes ingen dumme spørsmål, vet du... [;)]

Nei, man trenger ikke å ha fått tilbake mensen for å begynne på p-pillen eller minipillen. Men du får gjerne "mensen" (bortfallsblødningen) tilbake etter at du har begynt. (Ikke alltid, da.) Man kan begynne på p-pillen når som helst, bare husk at den da ikke gir 100% beskyttelse før etter 14 dager.

Nuva-ring kan brukes etter graviditet, men ikke om man ammer, som noen andre også sa her. Det gjelder også vanlige p-piller med både østrogener og gestagener i.

Om man ammer, har man i praksis disse alternativene:
  • Hormonspiral
  • Kobberspiral
  • Cerazette (Minipille som kan "brukes som en p-pille", dvs at man ikke trenger å huske å ta den på nøyaktig samme tidspunkt hver dag)
  • Conludag (Minipille, bør tas på samme tidspunkt hver dag, ikke mer enn 3 timer for sent)
  • P-stav
  • P-sprøyte (Denne er jeg litt usikker på, men i forhold til hormoninnholdet skal det gå an å ta den mens man ammer)
  • Kondomer
  • Pessar
  • Evt andre minipiller (Hvis det finnes flere i Norge, kan jeg ikke navnet på dem...)

Jeg tenkte å prøve hormonspiral jeg da.. Men lurer så på
om den er vond å sette inn?? Noen som har prøvd før??

Har gått på cerazette å blødde da i 7 mnd, så den orker jeg
ikke prøve ijenn..

dere som har prøvd nuvaringen... hvordan fikk dere tak i den?? må man gå igjenomm lege eller får man kjøpt på apoteket?

ORIGINAL: guttebaby86

dere som har prøvd nuvaringen... hvordan fikk dere tak i den?? må man gå igjenomm lege eller får man kjøpt på apoteket?

All hormonell prevensjon er reseptbelagt, så du må til lege for å få resept på den. [;)]

Back
Topp