Nupper og utslett

S.M.I 86

Forelsket i forumet
Min sønn på 7mnd har fått rødt utslett og nupper under hake/hals, rygg og armer. Noen som vet hva det kan være?

Dattern min på snart 7 mnd har det samme.. Dro til legen med henne og de mente det kunne være 5 barnesykdommen..
Har barnet vært syk de siste 2-3 ukene?

Andrea var dårlig rundt nyttår med forkjølelse, feber og tufsete form.. Ble så frisk og etter en uke ca kom utslettet..
Ifølge min lege er dette vanlig på 5 barnesykdommen.. At sykdommen kommer i faser..

Det er hvertfall helt ufarlig og trenger ingen behandling, bortsett fra evt litt krem om hun skulle bli tørr og klø..

Fikk også beskjed om at utslettet kunne vare en stund..

Er jo ikke helt sikkert det er den, men ifølge min lege var det flere her i vestfold som hadde samme greia om dagen!!!

Glemte å si at den er ganske smittsom, men når utslettet er kommet er smittefaren over:)

Daniel hadde mye sånn når han var mindre.fra 9 mnd og opp til 1,5 år ca.Men hadde også masse på rygg og rumpe-
I begynnelsen sa de 4 og 5 barnesykdom,men når det kom flere ganger så kunne det jo ikke være det hver gang. Ble også henvist for allergisjekk,men ikke utslag på noe.
Så på han var det nok varmeutslett.Kom ofte i forbindelse med feber,men ikke alltid.Han var også mye tørr i huden ellers da....

Snuppa har akkurat blitt ferdig med en runde med utslett. Hun begynte plutselig samtidig med en forkjølelse i slutten av november. Var hos legen og han mente det hadde med forkjølelsen å gjøre. Det var røde flekker på mage, rygg og litt rundt øynene. Tidvis så det nesten kvisete ut. Da det ikke hadde gitt seg til over jul og det var tydelig at det klødde og plaget henne litt gikk jeg tilbake til legen. Vi skulle da ha fått Phenamin (gammeldags antihistamin som både hjelper for kløe, men som også gjør dem trøtte), men den var utsolgt fra leverandør. Vi fikk i steden Zyrtec (allergimedisin). Etter 2 uker på Zyrtec er hun nå helt fin (er litt smårød rundt øynene fortsatt).
Vi har nå sluttet med Zyrtecen igjen for å se om det kommer tilbake.

Legen mente vårt ikke var varmeutslett, men han hadde ikke anelse på hva det kunne komme av. Som han sa så prøver unger i den alderen ut mye ny mat og det kan noen ganger være litt tøft for kroppen å takle. Er ikke sikkert hun er allergisk, men hvis det kommer tilbake nå så kommer jeg til å be om allergitesting av henne siden hun også har astma.

Back
Topp