Numne hender

SandraS

Blir kjent med forumet
Har den siste uka fått veldig dovne/numne hender og fingre, spesielt om morning og kveld. Andre som har det samme?

Hei! Dette er ganske vanlig under svangerskapet, spesielt natt. Jeg slet veldig mye med dette selv. På sykehuset ble jeg anbefalt å sove med skinner, det gir bedre søvn og hjelper veldig da man får rettet ut håndleddene :-) Absolutt verdt det! Det er vann og liknende som presser på nervene i håndleddet, dette gjør at man blir nummen og doven.

Kan jo hende det er Karpaltunnelsyndrom, du får søke det opp på google og se om det passer deg. Da finner du nok også mange tips til hva du kan gjøre :)

Jeg hadde det samme sist svangerskap og har så vidt begynt å få det igjen nå. Har ikke gjort noe for å behandle det, men kanskje verdt å prøve skinner slik som flere her skriver? Trøsten er at det som regel går over når ungen er ute :)

Stor sjanse for at det er karpaltunellsyndrom, det er veldig vanlig å få i svangerskap da man lettere hovner opp i hender og føtter. Håndleddet har allerede et smalt ringbånd som holder alle sener og alt som skal ut i hånda, og bare litt væske gjør at det blir for trangt og dermed numment. Bruk gjerne skinne som retter ut håndleddet, og legg gjerne hendene over hjertehøyde når du ligger, da er det lettere å få drenert vekk væske. Det går i de fleste tilfeller over når du har født og kroppen får stabilisert seg igjen :)

Og om du ser at du er hoven i hendene kan du gjerne løfte de over hjertehøyde og knipe og strekke godt ut x10 for å hjelpe dreneringen.

Kan jo hende det er Karpaltunnelsyndrom, du får søke det opp på google og se om det passer deg. Da finner du nok også mange tips til hva du kan gjøre :)
Det er stort sett det som er grunnen under svangerskap, så stemmer nok godt. Var det hos meg hvertfall, og ble da anbefalt å bruke skinner av sykehuset :-) Ble bra igjen etter fødsel. De gjør Inget annet med dette med mindre det henger igjen etter fødsel :-)

Bare om det er kjølig i lufta. Men dette er et problem som er der uansett om jeg er gravid eller ikke. Plages mest om høsten og våren, også en del vinterstid.

Back
Topp