Nr 2?

¤Ann¤

Flørter med forumet
Hei!
Jeg har begynt å tenke på om jeg skal ha baby nr 2, men jeg tenker på hvordan overgangen blir fra 1 til 2 :s
Så alle bekymringene man går med i et svangerskap ( er babyen frisk osv) Syns det er slitsomt å gå å tenke på alt sånt.

Livssituasjonen min nå, er at vi bor i en liten leilighet på 52 kvadrat og samboeren venter på svar på søknadene sine om å komme seg offshore. Han jobber i en butikk til så lenge og jeg er hjemme med sønnen min :)

Jeg vet at vi må flytte om vi skal ha en til og han må ha fått seg evt jobben han har søkt på.

Men jeg tenker at mye kan jo skje i løpet av de 9 månedene jeg går gravid, han må jo ha fått seg jobben da (forhåpentligvis) Og at vi har flyttet i et hus, eller en større plass og vi har jo veldig mye baby utstyr fra nr 1.

Det første: Hva tenkte dere på når dere vurderte baby nr 2?

Det andre: Hva ville dere ha gjort om dere var i min situasjon? Ville dere ha fått nr to, eller ventet til samboer har fått seg en bedre betalt jobb?

Tusen takk for alle svar på forhånd :D
 
Setter pris på alle svar :)
 
Personlig her skal vi prøve på nr2 i okt/nov i år. Jeg skal søke om aap etter hvert. Mann jobber og skal begynne med lappen når svigerfar har fått ny bil. Kun han som får lån her. Vi har planer om å flytte til større sted neste vinter/vår :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Bor i 2 roms nå :p

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
For min del var det uaktuelt med to tette. Var redd svangerskapet skulle bli like dårlig igjen, og da hadde jeg maktet å ha en liten en å ta vare på. Svangerskap nr 2 har vært verre enn nr 1, så glad for at vesla er såpass stor og klarer seg selv.

Ellers så jobb og økonomi viktig for oss.
 
Jeg synes dere skal vente til han (evn og du) har stabil inntekt og bor der dere har planer om..
Er veldig ivrig for å sikkerheten og for å minimalisere stress.

Forøvrig får jeg to tette og ja, gruer meg gjør jeg selvsagt på hvordan dette blir :-)
 
Tusen takk for alle svar <3

Begynner å bli ganske baby syk, hehe :)
Foresten, der samboer jobber, er det 5 stykker som skal slutte og da er sjansen stor for at han får seg en fast jobb der :)

Noe annet jeg har tenkt på da, er om han kommer offshore , menst jeg er gravid og er uheldig å får skikkelig kvalme sånn som med første sønnen min, så kommer jeg nok til å slite.
Så jeg ser på det med å bli gravid igjen nå, at sjansen er større for at han jobber her og kan komme hjem om det er krise :)

Men er jo akkurat økonomien og plassen vi bor som stopper oss litt.
 
Hva med å opparbeide seg rett til foreldrepenger selv først?
 
Hvor mye får man i foreldrepenger? og om man får det, så får man vel ikke egngangsstønaden på 35000 kr?
 
Du vil få det samme i foreldre penger som du har i lønn når du er i arbeid! Dersom du velger 100%.

velger du 80% lønn..så blir det noe mindre, men permisjonen varer lenger!

Du får ikke 35000 istøtte nei, men det.må jo være mye bedre og få utbetalt foreldre penger? Engangsstønaden varer jo ikke så lenge. Og du vil jo stille mye sterkere om du har fast inntekt. Med tanke på at dere ønsker større bolig, det koster mye og ha barn osv.
 
Ville ventet til han hadde fått jobb og til jeg selv var i jobb og rakk å opparbeide meg retten til egne foreldrepenger.

Mannen brukte 9 mnd før han fikk jobb, og jobbet bare deltid før det.

Er viktig å ha tid til å finne skikkelig sted man virkelig vil bo istedenfor å måtte finne noe.

Lettere å få lån med ett barn enn to også
 
Du vil få det samme i foreldre penger som du har i lønn når du er i arbeid! Dersom du velger 100%.

velger du 80% lønn..så blir det noe mindre, men permisjonen varer lenger!

Du får ikke 35000 istøtte nei, men det.må jo være mye bedre og få utbetalt foreldre penger? Engangsstønaden varer jo ikke så lenge. Og du vil jo stille mye sterkere om du har fast inntekt. Med tanke på at dere ønsker større bolig, det koster mye og ha barn osv.

Åja :) ja, det vel bedre med foreldrepenger.
ja, jeg vet godt at det koster å ha barn :)
 
Nummer 1 til 3 var ikke no problem, fikk ei rolig lillesøster, og på sommern. :) Og herlig med tette barn :) Under to år mellom. :)

Det fikk så fint! :)
 
Ville ventet til han hadde fått jobb og til jeg selv var i jobb og rakk å opparbeide meg retten til egne foreldrepenger.

Mannen brukte 9 mnd før han fikk jobb, og jobbet bare deltid før det.

Er viktig å ha tid til å finne skikkelig sted man virkelig vil bo istedenfor å måtte finne noe.

Lettere å få lån med ett barn enn to også

Vi må vel vente en stund til sikkert, før han får noe offshore jobb.
Visste faktisk ikke at man får lettere lån om man bare har et :) Det had æ ikke tenkt over
 
Du må jobbe seks av de siste to månedene for å få foreldrepenger i tilfelle du ikke visste det.
 
Nummer 1 til 3 var ikke no problem, fikk ei rolig lillesøster, og på sommern. :) Og herlig med tette barn :) Under to år mellom. :)

Det fikk så fint! :)

Det var sikkert herlig å få ei rolig ei da :D Var det ikke noe med at det kan være en fordel å få tette barn, pga sjalusi fra den eldste?
 
Her er det tre år mellom dem. Trives godt med det, men hadde jeg ikke blitt uplanlagt gravid så hadde jeg venta til livssituasjonen vår ble bedre, både økonomisk og boligkjøp.
Vi leier nå, og har good plass, men kun to soverom.
Jeg var gruelig dårlig i svangerskap nr 2 også, og spydde dagen lang i 9 mnd.

Babyen er rolig, men har hatt maasse sovetrøbbel og sovet ca 6 timer i døynet i mange mnd. Bedre nå.
Storesøstra er en viiiill treåring, og vi har opplevd en god del sjalusi og trassing.

Men, når det nå ble som det ble så kunne jeg vell aldri gjort noe annet. Det er fantastisk og se når babyen på 8 mnd ler så ho hikster av storesøstra.
 
Back
Topp