Norske kvinner føder for sent????

Lisee

Elsker forumet
Hei alle sammen[:)]

Sitter her med frokosten min og leser VG nettavis. Der leser jeg en artikkel som jeg må si jeg fikk "midt i fleisen."[;)]
Overskriften er "Norske kvinner føder for sent" Den handler om at førstegangsfødende i Norge har alt for høy alder. Snittet for førstegangsfødende er 28 år, og det er alt for høyt. Vi prioriterer visst helt feil med tanke på utdannelse og barn også. Jeg siterer:

- Å få sitt første barn i begynnelsen av 30-årene er oppskriften på å bli utbrent. Mitt råd til unge kvinner som vil ha både familie og karriere, er å skaffe seg barn før eller under utdanning, gjerne tidlig i 20-årene

Ja,ja, da er jeg en av dem som følger oppskriften på å bli utbrent[;)] Håper jeg, og dere andre som er i samme situasjon, klarer dette likevel[:D]
Her er adressen dersom dere vil lese artikkelen
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=285555

Mange hilsener fra Lisee, 29 år

Ja, jeg må vel også innunder denne kategorien[:)]
Tror vi kommer til å klare det utmerket fint jeg[:)]

Lykke til[;)]

Trodde jeg var helt håpløs til å planlegge da jeg ble gravid jeg!!!! Var ikke planlagt i det hele tatt egentlig, jeg ville også vente til jeg var ferdig med utdannelsen. Men slik ble det ikke [;)]. Så nå sitter jeg her da, 22 år og høygravid og ferdig med bare det første av tre år på høgskolen. Blakke er vi også [:D]. Men det meste går med luft og kjærlighet [:D] Tror ikke man skal bry seg så mye om hva andre tror og mener jeg, uansett hvor gammel man er når man får barn (helst ikke over 45 år da, det synes jeg begynner å bli litt VEL seint). Alle vil vel gi sine barn en mest mulig trygg oppvekst, og da er det lurt å være godt etablert i både yrkeslivet og samlivet først. Men vi skal da få det til vi også [:D]

Jeg ville kjempe gjerne ha blitt ferdig med utdannelsen og fått meg mann og kansje hus først...
Så jeg synes ikke att noen føder for sent..
men alikavel er jeg kjempe glad for att jeg snart får en liten gutt[:)]

Og i tilegg skal en mann utale seg om når en kvinne bør føde..hmm..Det vet vel kvinnen best selv det[;)]

Hei! Folk må jo få gjøre hva de vil, og det er jo det beste å gi barnet en trygg oppvekst. Men jeg tror det ligger noe i den overskriften selv om man ikke skal ta alt med en klype salt. Den fysiologiske aldringsprosessen begynner i midten av 20 åra, så man er jo fysisk sterkere til å få unger ung. Men så er jo alle mennesker forskjellige, og man kan jo ikke ta alle kvinner under en kam. Jeg tror at noen kanskje vil "falle" i den kategorien, men de fleste vil vel greie deg bra. De som er fysisk aktive i tillegg (med tanke på trening), tenker jeg vil komme best ut kanskje. Men så er det jo begrenset hva man greier..
Jeg for min del velger barn forran karriere, men det er nok mest fordi jeg ikke vet hva jeg vil studere og ikke har noe motivasjon heller. Men så er mannen min ferdig med utdanning like før babyen kommer...
Lykke til med utanning og karriere og barn!!

Ja, jeg leste den artikkelen jeg og. Ble egentlig litt irritert. Men han har vel rett i det han sier også på en måte...
Selv så er jeg 33 år og prøver å bli gravid for første gang. Skulle gjerne fått barn før jeg, men med tanke på at man gjerne vil ha en mann først før man får barn har det ikke passet før nå. Skal jeg liksom la vær å få barn nå da, fordi jeg ifølge han er for gammel?? Nei, vet du hva. Så gammel er jeg vel ikke! [;)]

nei, det er du ikke. jeg er 35 og venter nr 6, så jeg utgammel jeg da etter han i vg.

Helt enig, det er mitt poeng også. Når vi ikke har fått barn tidligere, er det jo en grunn for det. Biologisk sett har denne mannen rett, det vet vi jo alle. Men at "å få barn sent er oppskriften til å bli utbrent," var vel en litt drøy kommentar.
Jeg tror dette kommer til å gå veldig bra jeg, Frøkenfryd[:)] Vi kommer til å bli så fornøyde foreldre atte[:D]
Lykke til med prøvingen deres!

nei, det er du ikke. jeg er 35 og venter nr 6, så jeg utgammel jeg da etter han i vg.

Venter nr 6, ja. Den står det respekt av, maysen![:)]

takk men nå er det stopp etter denne[:D]det har jeg sagt etter nr 4 og 5 også, men sånn ble det ikke. hadde et lite arbeidsuhell, hehe[:D] noen gjør fra seg utdanning og sikrer seg fast jobb før de starter med barn, og da er det lurt å vente. tyngre å starte på utdanning etter noen år som hjemmeværende tror jeg.

Derfor er jeg fryktelig spent på hvordan ting blir for meg når permisjonsåret mitt er over og jeg skal begynne andre året på utdannelsen min med ny klasse og en liten en på såvidt et år! Mange som sier at det er kjempehardt å begynne å studere igjen etter å ha fått barn, men abort var et ikke- tema her i gården [:)]. Men det skal vel gå greit, sjøl om det nok ikke blir noe student- liv på meg!! [:D]

hei
har du ikke prøvd lakserolje enda? jeg tror at når 1 er innstilt på å ha et hvileår, så blir det enklere å starte på igjen. tungt kan hende det blir, men det kommer til å gå så bra med deg, kolibri83.[;)] så lykke til[;)]

Back
Topp