Norske barn har elendige matpakker!!!!!

Ikke i bruk

Forumet er livet
Eller?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ere-og-kyllingnuggets-i-matpakken/a/10124467/

Hva har du i matpakken til barnet ditt? Får barnet frukt i bhg/på skolen?
Tenker du over grovhetsprosenten i brødet du velger til nisten? Og sukkerinnholdet i pålegget?

Personlig mener jeg at foreldre flest er ganske så fornuftige når det gjelder mat og matpakker, og jeg syntes også at foreldre får kritikk i media uansett hva de gjør? Hva mener du? Kjør debatt :)

Kritikk får man uansett hva man gjør, jeg bryr meg ikke lenger. Det er galt om man bruker for mye tid, det er galt når man ikke bruker fpr mye tid...
Poden har tom fått med pannekaker i matboksen sin, hva andre mener kunne jeg ikke brydd meg mindr om.

Han får med masse frukt og bær hver eneste dag,middagsarester får han også med.

Kritikk får man vel uansett.... Bryr meg ikke så mye og gjør ting slik jeg synes er greit....

Matpakker ordner jeg aldri enda siden poden får alle måltidene i barnehagen - men der spiser de hjemmebakt brød og mye frukt og grønt. Når han begynner på skolen må jeg vel begynne med matpakke og ser da for meg at det mye godt blir hjemmebakt brød (gutta her nekter å spise kjøpebrød så er bare å bake) med helt vanlig pålegg som ost, skinke, salami, leverpostei o.l. og enten frukt eller grønnsaker i tillegg. så blir et sikkert noen dager med litt mer stasmatpakke da, som rester av plettene fra søndagsfrokosten, rester av hjemmelagd pizza, matmuffins osv alt etter hva vi har i hus.... :)

Hu har med seg 4 knekkebrød med ost. Youghurt og noe agurk og ei flaske vann. Hu på skolen.

Bhg ordner alt.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Her har eldste med seg matpakke til lunsjen på skolen, og den består av vanlig kneip brød med feks ost, kaviar,leverpostei,skinke osv. Får og med appelsin eller kiwi siden han er glad i det.
Minste har det samme om han skal spise frokost i barnehagen, de får lunsj og knekkebrød og frukt på ettermiddagen :) Om jeg hadde følt for å sende med rester så hadde jeg ikke brydd meg om hva andre hadde sagt :)

Spiser lunch i bhg. Men får med knekkebrød/brød, yoghurt og frukt/smoothie til frokost og evt før hentetid. Tenker på grovhet på brød ja, men mest fordi hele familien spiser det, ikke direkte pga han. Bryr meg ikke stort om sukkerinnholdet i yoghurten og pålegg, slik utover at vi ikke velger nugatti. Bryr meg ikke stort om hva andre mener, så lenge mini spiser, får tilstrekkelig energi og det er normalkost :-)

Jeg synes det er bra det er fokus på barnas matpakker, men en slik undersøkelse er jeg redd kan få ett helt annet resultat enn hva som er reelt.

At noen har med pizza sier svært lite om hva som er i den pizzaen. Samme med hamburger. Det kan være barna anser det som burger, uansett om det er fisk eller hjemmelaget kyllingburger, med grovt brød. Jeg regner med at helsesøster/lærer ikke studerer maten inngående.

Her har det hendt at jentungen har fått med vaffel, laget på kun grovt mel, eller vanlig hvetemel med mye havregryn, uten sukker, og med diverse pålegg. Men det synes ikke på disse vafflene at det ikke er vanlige vaffler.

Nå tror jeg ikke dette gjelder største parten av de med "usunne" matpakker, poenget er bare at det må gjøres nøyere undersøkelser enn en håndsopprekning hos barna, eller en lærer som observerer fra forrest i klasserommet.

Så lenge det ikke er kaker og muffins og hamburgere hver dag, så skal de seriøst bare drite i å kritisere alt mulig.

De fleste har grovbrød med vanlig pålegg, ost, leverpostei, fårepølse, brunost, kanskje innimellom litt sjokoladepålegg eller prim.

Eneste jeg synes er at barne kunne bli litt mer vante med feks agurk, paprika, tomat osv på brødskiva. Kanskje et salatblad eller to :) Ikke alle barn spiser det, men hvis det kommer litt "grønnsakssaft" på maten så kanskje de blir vant til det etterhvert.
Og å gi det i handa på småbarns som begynner å spise selv er jo genialt :)

Det er trist med de som har usunne matpakker hver dag :S

her prøver vi å variere, men det er stort sett brødskiver også noe i tillegg. Grønnsaker, bær og frukt. Noen havrekjeks eller matmuffins osv..

Det har hendt at de har fått med seg hjemmelaget pizza på turdager, og et vaffelhjerte i tillegg til frokosten.

Synes dette var en dårlig artikkel, og dårlig måte av helsesøstrene å gjøre det på.. Først snakker de om hva som er usunt og så må elevene som f. eks har peanøttsmør REKKE opp handa. Er det for å henge de ut? Dessuten synes jeg det ikke er på sin plass å ta det opp med barna, som det er fremstilt her i artikkelen, ved å si til de at "det er ikke ordentlig mat". Dette burde bli tatt opp med foreldrene.

Selvfølgelig synd med de som får usunn mat hver dag.. Men, samtidig, ingen vet hva maten til barna er laget av. Det kan være snakk om grove vafler, grove pannekaker, syltetøy som er hjemmelaget, peanøttsmør som er hjemmelaget, hamburgere som er hjemmelaget ( kanskje også av kylling, fisk ol. eller karbonader med grønnsaker). Dessuten vet man ikke hva pizzaen inneholder, mange pizzastykker kan gjøres sunne.. Så her synes jeg det er drastisk å si at " hamburger er ikke ordentlig mat" , noen ganger kan det faktisk være det..

Og når det gjelder peanøttsmør er det et ypperlig pålegg om man f.eks. har sånne supersmåspiste barn som tilsynelatende lever på luft og kjærlighet og ALDRI har spist tre hele osteskiver til lunsj i sitt liv. :p
Folk som må øke vekten får ofte "fetekost"-tilskudd som er basert på peanøtt.
Så kanskje vi kan vente med å dømme til vi kjenner situasjonen?

Junior er så heldig at de får varmlunsj på skolen hver dag, som i hvert fall i følge menyen ser helt grei ut. :)
Ofte har han med et par skiver til SFO, siden de kan ha med frokostblanding dit men jeg ikke vil at han skal spise to store skåler havre-Cheerio hver dag, siden det er eneste han tåler/liker... :p
De har fruktpause på formiddagen også, hvor de får litt frukt - ofte har Jr. med en banan i tillegg (nok en gang noe av det han tåler OG liker).
Særlig på turdager får han ofte med en bitteliten boks eller pose med noen biter Sognemorr eller en halv håndfull peanøtter og rosiner som "energisnacks". :)

Det er veldig fint med sunn mat, men har du småspiste barn som trenger en liten næringsboost så forstår jeg godt at foreldrene heller frister med peanøttsmør, sjokoladepålegg eller prim enn at ungen spiser en kvart skive til lunsj.
Jobbe med "kjedelig" pålegg kan man gjøre hjemme, hvor foreldrene kan følge med og se at barna faktisk SPISER - på skolen er man avhengig av at barna faktisk spiser selv, uten noen som henger over skulderen på dem og passer på.

Hilsen en som er glad for at hun har en gutt med godt matvett. :)

Ingen matpakke nå. bhg har fullpensjon, med frukt hver dag.

Men over ferien begynner eldste på skole, og må ha masse matpakker (frokost, lunsj og til sfo, visstok, om han ikke utvikler evnen til å spise frokost hjemme...)

Vi kan betale for skolefrukt, men vet ikke, vi pleide sende med mye frukt og grønt i matboksen i den forrige bhg, og gjør det glatt igjen, så vet jeg han får noe han spiser (de fleste vi heller ha banan enn brokkoli? Ikke min...)

Jeg jobber i bhg og er enig i at 80% av barna får elendige matpakker.

Jeg gir grovbrød med variert pålegg uten mye sukker eller mettet fett. Det er alltid frukt og grønnsaker med. Ofte er det middagsrester, men da i form av kyllingfilet, laksefilet, fullkornspasta, fiskekaker og annen sunn mat. Ved svangerskapskvalme og en nyfødt baby så har pappaen oftest smurt niste - ingen frukt og grønnsaker, bare kneipbrød med lite variert pålegg.

Sent from my iPhone using BV Forum

Eneste jeg synes er at barne kunne bli litt mer vante med feks agurk, paprika, tomat osv på brødskiva. Kanskje et salatblad eller to :) Ikke alle barn spiser det, men hvis det kommer litt "grønnsakssaft" på maten så kanskje de blir vant til det etterhvert.
Enig!

Så lenge det ikke er kaker og muffins og hamburgere hver dag, så skal de seriøst bare drite i å kritisere alt mulig.

De fleste har grovbrød med vanlig pålegg, ost, leverpostei, fårepølse, brunost, kanskje innimellom litt sjokoladepålegg eller prim.

Min eldste vil veldig gjerne ha skrive med agurk og tomat på. (Og papirka, for den del) Begge bruker tomat til annet pålegg, og agurk til tider. Salat er det bare han som spiser særlig mye av, men grønnsaker på maten, og som snacks, er de vant med.

Han hadde matpakke med på førskole to dager forrige uke. En dag: skive med agurk. Neste dag: skrive med leverpostei og agurk.

Nå er ikke vår født enda, men når den tid kommer at han skal i barnehagen kommer jeg til å smøre niste av helg vanlige tinv vi har i kjøleskapet.

Pleier å kjøpe grovt brød og litt sunnere pålegg og en del frukt og grønnsaker. Vil tro han kommer til å få en helt "vanlig" matpakke :)

Jeg jobber i bhg og er enig i at 80% av barna får elendige matpakker.

Jeg gir grovbrød med variert pålegg uten mye sukker eller mettet fett. Det er alltid frukt og grønnsaker med. Ofte er det middagsrester, men da i form av kyllingfilet, laksefilet, fullkornspasta, fiskekaker og annen sunn mat. Ved svangerskapskvalme og en nyfødt baby så har pappaen oftest smurt niste - ingen frukt og grønnsaker, bare kneipbrød med lite variert pålegg.

Er så enig med deg. En ting er grove vafler eller lignende der du ikke kan se ingrediensene, men pannekaker fyllt med sukker, boller, yoghurt med sukkerkuler, sjokoladekorn, brød med nugatti, kjeks og tørka frukt i "sukkerlake" er dessverre med i altfor mange matpakker altfor ofte :p
En ting jeg reagerer på i art.er at de slakter peanøttsmør og burgere. Skjønner at peanøttsmør hver dag ikke er bra pga fettmengden, men det peanøttsmøret vi bruker inneholder ikke et gram sukker så synes ikke det ville vært krise å servere innimellom...og en burger laga med karbonadedeig mellom to grove brødskiver toppa med grønt er jo ikke noe mer usunt enn brød med leverpostei?
Satser på de veit innholdet i alle burgerne og at alle serveres i hvitt ferdigbrød ;)
Mini begynner i bhg til høsten, og fordi det er en midlertidig bhg så får de ikke servert noen måltider. De har satt noen begrensninger i forhold til hva man kan ha med(ikke mat som må varmes f.eks), så her blir det nok grovt brød med kaviar, smøreost, leverpostei, skinke, fisk eller lignende..med agurkskiver, småtomater, paprika, sukkererter, gulrotstenger etc.og hardkokt egg/omelett/eggerøre innimellom. Hvis han blir som meg og liker kalde middagsting, så blir det nok også pastaskruer, osteterninger, fiskekaker, kjøttkaker og sånt i tillegg ;)

Last edited:
Er så enig med deg. En ting er grove vafler eller lignende der du ikke kan se ingrediensene, men pannekaker fyllt med sukker, boller, yoghurt med sukkerkuler, sjokoladekorn, brød med nugatti, kjeks og tørka frukt i "sukkerlake" er dessverre med i altfor mange matpakker altfor ofte :p
En ting jeg reagerer på i art.er at de slakter peanøttsmør og burgere. Skjønner at peanøttsmør hver dag ikke er bra pga fettmengden, men det peanøttsmøret vi bruker inneholder ikke et gram sukker så synes ikke det ville vært krise å servere innimellom...og en burger laga med karbonadedeig mellom to grove brødskiver toppa med grønt er jo ikke noe mer usunt enn brød med leverpostei?
Satser på de veit innholdet i alle burgerne og at alle serveres i hvitt ferdigbrød ;)
Mini begynner i bhg til høsten, og fordi det er en midlertidig bhg så får de ikke servert noen måltider. De har satt noen begrensninger i forhold til hva man kan ha med(ikke mat som må varmes f.eks), så her blir det nok grovt brød med kaviar, smøreost, leverpostei, skinke, fisk eller lignende..med agurkskiver, småtomater, paprika, sukkererter, gulrotstenger etc.og hardkokt egg/omelett/eggerøre innimellom. Hvis han blir som meg og liker kalde middagsting, så blir det nok også pastaskruer, osteterninger, fiskekaker, kjøttkaker og sånt i tillegg ;)
De har nok sett at det er fint hamburgerbrød og kjøpaburger med masse fett. Ala gatekjøkkenmat. Jeg skjønner ikke hvorfor de med dårlig råd kjøper så dårlig mat. Det trenger ikke være dyrere med sunn mat. Mat fra bunnen av er billigere og grovere mat metter jo mer mtp mengde. Men nå er det vel en gang slik at de med lav utdannelse og lav inntekt har lavere kunnskaper om kosthold og ernæring ut i fra forskning. Og gjerne de med ikkevestlig bakgrunn.

Her i bhg ble det forbud mot yoghurt. Da begynte foreldrene å sende med sjokokuler istedenfor...lurer på hva noen foreldre tenker på!

De har nok sett at det er fint hamburgerbrød og kjøpaburger med masse fett. Ala gatekjøkkenmat. Jeg skjønner ikke hvorfor de med dårlig råd kjøper så dårlig mat. Det trenger ikke være dyrere med sunn mat. Mat fra bunnen av er billigere og grovere mat metter jo mer mtp mengde. Men nå er det vel en gang slik at de med lav utdannelse og lav inntekt har lavere kunnskaper om kosthold og ernæring ut i fra forskning. Og gjerne de med ikkevestlig bakgrunn.

Her i bhg ble det forbud mot yoghurt. Da begynte foreldrene å sende med sjokokuler istedenfor...lurer på hva noen foreldre tenker på!

Får tro det er det...men er enig med noen her om at man ikke bør stemple alt som usunt uten at man veit hva det innholder :)
Jeg tror nok det handler litt om tid og interesse også. Mat fra bunnen føles nok for noen litt uoverkommelig hvis folk jobber lenge, og skal ha middagen klar før det blir for seint...spesielt hvis man ikke liker matlaging..i tillegg er det oftere tilbud på usunn mat enn frukt og grønt, så kan jo være en kombinasjon av mange ting. Sunnere matpakket derimot kan man jo lage på null komma niks, så er jo ikke der problemet bør være størst :p
Haha...bytta ut yoghurt med sjokokuler..fantastisk ;) Var det ikke godt nok opplyst om hvorfor forbudet kom, er det bare noen som tenker at barna MÅ ha sukker i løpet av bhg.dagen eller er det noen som gjør det på "trass" fordi de ikke liker forbud? ;)

Back
Topp