Norsk Privatisteksamen

Bleiemos

Forumet er livet
Hvor viktige er tekstene i leselisten for eksamen? Er det slik at man vil få spørsmål om en av tekstene uten forbredelse? og man må kunne utenat?

(er 53 tekster, og eksamen er om 4 dager..[&:])

Whoah! Leselista er ganske viktig ja, ikke bare i seg selv, men også språk- og litteraturhistorien rundt dem. Jeg hadde nylig muntlig norsk, og fikk 30 minutter forberedelse. En av oppgaven var å plukke en eller flere dramatikere fra leselista og karakterisere verkene deres, og gjøre rede for forskjeller og likheter osv. Så var det en bit om nynorskens historie, og til sist litt om særemnet. Puh... 

ORIGINAL: Jubelmusa

Whoah! Leselista er ganske viktig ja, ikke bare i seg selv, men også språk- og litteraturhistorien rundt dem. Jeg hadde nylig muntlig norsk, og fikk 30 minutter forberedelse. En av oppgaven var å plukke en eller flere dramatikere fra leselista og karakterisere verkene deres, og gjøre rede for forskjeller og likheter osv. Så var det en bit om nynorskens historie, og til sist litt om særemnet. Puh... 

Ja akkurat.. Ja for det jeg har fokusert aller mest på er historien! både sprråkhistorie, litteraturhistorie, dialekter og litt norrøn mytologi. I dag sitter jeg bare å pugger alle -ismene.. (modernisme, realisme osv..) og skal ærlig innrømme at jeg skjønner ikke en dritt.. Flere av -ismene er visstnok retninger innenfor realismen, samtidig står det masse i boka om likhetstrekk mellom f.eks naturalisme og realisme.. Huff.. Tenker bare at jeg kan ha en del å prate om og blir enklere å trekke paraleller bare jeg kan dette.

Men du fikk forbrede deg til en valgfri tekst fra leselisten? Du måtte ikke trekke en? Eller var det f.eks om Ibsen/Kielland? Hva prata du om da, og hva gjorde du under forbredelsen?

Nei, jeg måtte bare velge meg ut et par dramatikere, og da ble det Ibsen og en til. Jeg hadde eksamen 16 mai, og det er synd å si det, men jeg har fortrengt det meste fra den allerede... [&o] Men jeg leita opp et par stykker av dem hver, og noterte litt om hva jeg ville si.
Men, jeg har en følelse av at det pratiseres forskjellig fra sted til sted. Jeg hadde hørt at det ble lagt stor vekt på særemnet, og brukte masse tid på det og å lage en disposisjon. Det var de imidlertid lite interessert i.

Ja okei! ja for jeg fikk beskjed om at jeg bare kom til å skulle snakke om særemnet i 2-5 minutter. Så ville jeg få en oppgåve å forbrede meg på, og deretter ville jeg få en tekst fra leselista uten forbredelse... Så da lurer jeg på om jeg må kunne hele leselista utenatt!![&:][&:] 

ORIGINAL: LilleLalle

Gir dem deg ikke 15 min til å forbrede da ?????

Joda, men ikke på alle oppgåvene. Fikk beskjed om at jeg ville få en oppgåve uten forbredelsetid også.

ORIGINAL: Tøsa

hvor får man tak i "leseliste"?

Jeg brukte den jeg fikk fra NKI, men de fleste VGS har en slik. Tror du kan finne en på privatistweb oxo.

ORIGINAL: Tøsa

hvor får man tak i "leseliste"?

Ligger leselister på privatistweb.no. Det er der inne du melder deg opp til eksamen også, men tror ikke du kan melde deg opp før i august eller september!:)

Back
Topp