Norsk far og polsk mor

Super-D

Andre møte med forumet
Hei , jeg og min polske kjæreste venter barn. Hun bor i Polen og jeg bor hjemme i Norge .(jeg pendler nå mellom Polen og Norge) Vi snakker om og føde barnet i Norge med tanke på bedre støtte middler og barne trygd. Men det jeg lurer på hvordan går man frem i en slik handling ? Med tanke på jeg er norsk og hun er polsk ? Og om det skulle lande på og føde barnet i Polen har vi fortsatt rett på norsk barne trygd og en gangs utbetalingen ? Og om hun skal komme til meg i Norge , hva må gjøres ? Med tanke på begge landene er EU land . Jeg har lest litt rundt på nett men blir ikke klok på dette. Takk for svar på forhånd. Hilsen stressed kommende far
 
Jeg tror dere har rett på barnetrygd som alle andre. For å motta engangsstønaden må man være medlem av folketrygden. Det betyr at mor må ha adresse eller arbeid i Norge.
Jeg tror også at mor må være medlem av folketrygden for å få dekket fødsel i Norge. Dette bør dere undersøke slik at dere ikke blir sittende med en stor regning etter fødselen.

Jeg foreslår at du tar kontakt med NAV og ber de hjelpe deg å få oversikt over hvilke regler som gjelder. De har nok oversikt over hvilke ytelser dere eventuelt kan ha krav på. :)

Lykke til! :)
 
Men om mor kommer til Norge om 4-5 mnder og melder flytting og registrerer seg i Norge må hun søke oppholdstillatelse?. Vil hun da bli medlem av folketrygden ? Ja jeg får ringe Nav og høre
 
Jeg syns det høres veldig fornuftig ut å ta en prat med NAV, for å få avklart dette og være helt sikker på informasjonen dere får. Masse lykke til, håper alt går i orden :)
 
  • Liker
Reactions: Pet
Men om mor kommer til Norge om 4-5 mnder og melder flytting og registrerer seg i Norge må hun søke oppholdstillatelse?. Vil hun da bli medlem av folketrygden ? Ja jeg får ringe Nav og høre

Det aner jeg dessverre ikke.
Ja, ta en telefon til NAV så kan de nok hjelpe dere :)
 
  • Liker
Reactions: Pet
Hvis ikke jeg husker feil så måtte ei jeg kjenner bo i Norge tre år før hun var hadde mulighet til å få fødselspermisjon her, så de ventet med å prøve på barn pga det. Skal ikke si at det var pga permisjon, men sånn som jeg forstod det hadde hun ikke krav på noe som helst fra staten før da. Var noe sånt merkelige greier.. så absolutt, ring nav og hør, for de reglene der blir jo også endret av og til :p
 
  • Liker
Reactions: Pet
På en episoden av fødeavdelingen (siste sesong som ligger ute på dplay) så er det et par som sliter med det samme, men der er hun fra Japan, så mulig det er hakket enklere om mor er EU-borger.
Kontakt NAV, og mitt tips der, få ting skriftlig ikke bare over telefon
 
  • Liker
Reactions: Pet
Om barnet er blir født i Polen , vil det barne bli norsk statsborger automatisk da ? Har begynt og sotte meg inn i det og sendt ut noen e-poster til UDI . Men vært kjekt og fått litt info fra noen som har litt peiling eventuelt har vært borti noe lignende sak. Mye og sette seg inni og ordne:banghead::pompus: Håper bare alt går i orden , blir trasig og pendle fram og tilbake og sette Mor aleine med barn over uker. Ikke minst hardt for far og være vekke og så :facepalm::oops::(
 
Men om mor kommer til Norge om 4-5 mnder og melder flytting og registrerer seg i Norge må hun søke oppholdstillatelse?. Vil hun da bli medlem av folketrygden ? Ja jeg får ringe Nav og høre
Hun er polsk, så hun trenger ikke oppholdstillatelse i Norge. Hun skal bare registrere seg hos Politiet, Skattetaten og få norsk D eller ID nummer, dra til banken og åpne en konto/få bankkort. Trenger ikke noe mer.
Det enkleste er hvis hun kommer hit og gjør alt dette for å så føde her.
 
Om barnet er blir født i Polen , vil det barne bli norsk statsborger automatisk da ? Har begynt og sotte meg inn i det og sendt ut noen e-poster til UDI . Men vært kjekt og fått litt info fra noen som har litt peiling eventuelt har vært borti noe lignende sak. Mye og sette seg inni og ordne:banghead::pompus: Håper bare alt går i orden , blir trasig og pendle fram og tilbake og sette Mor aleine med barn over uker. Ikke minst hardt for far og være vekke og så :facepalm::oops::(
Du må søke statsborgerskap uansett hvor barnet er født. Du får ikke pass automatisk. Du kan velge om du vil gi barnet polsk statsborgerskap (gjør det da i Polen eller polsk ambassade i Norge) eller norsk (i Norge eller i norsk ambassade i Polen).
Det er jo det samme med barn født i Norge. De er på en måte norske statsborgere, men man må bestille dokumenter hos politiet.
 
Du må søke statsborgerskap uansett hvor barnet er født. Du får ikke pass automatisk. Du kan velge om du vil gi barnet polsk statsborgerskap (gjør det da i Polen eller polsk ambassade i Norge) eller norsk (i Norge eller i norsk ambassade i Polen).
Det er jo det samme med barn født i Norge. De er på en måte norske statsborgere, men man må bestille dokumenter hos politiet.

Feil.

"Hvis du er født 1. september 2006 eller senere, og har norsk mor eller far, ble du automatisk norsk statsborger da du ble født. Dette gjelder uansett om du ble født i Norge eller i utlandet, og uansett om foreldrene dine var gift eller ikke."

https://www.udi.no/ord-og-begreper/norsk-ved-fodsel/#link-534
 
Du må søke statsborgerskap uansett hvor barnet er født. Du får ikke pass automatisk. Du kan velge om du vil gi barnet polsk statsborgerskap (gjør det da i Polen eller polsk ambassade i Norge) eller norsk (i Norge eller i norsk ambassade i Polen).
Det er jo det samme med barn født i Norge. De er på en måte norske statsborgere, men man må bestille dokumenter hos politiet.

Pass og statsborgerskap er ikke det samme. Du får utstedt norsk pass om du søker kun dersom du allerede er registrert som norsk statsborger i folkeregisteret.
 
Pass og statsborgerskap er ikke det samme. Du får utstedt norsk pass om du søker kun dersom du allerede er registrert som norsk statsborger i folkeregisteret.
Men dersom det er snakk om to mulige statsborgerskap, så trenger man pass for å komme til Norge og samtidig velge om man gir norsk eller polsk statsborgerskap.
Jeg er selv norsk, mannen er fra EU. Fikk fødselsattest fra Norge/fødelandet, men måtte søke om å bli registrert i fars land og få ID nummer derifra.
Føder TS kjæreste i Polen der moren er polsk, så får barnet polsk fødselsattest og polsk fødselsnummer. Trenger da å bli registrert i Norge og få pass for å komme hit.
 
Back
Topp