Norrøne navn

Frøken Kanin

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
Hei :happy:

Er det noen som har tips til norrøne navn? Vi liker godt navnene Saga og Thor, men hadde vært fint med litt forslag fra andre også.

Jeg har også Idunn og Loke på lista men er redd for at folk skal forbinde Idunn med ketchup og Loke med noe ondt. Noen som har gode erfaringer med disse navnene?

Ellers så liker vi Brage godt, men det kan vi ikke bruke likevel da noen i familien nettopp annonserte at de skal ha det på sønnen sin.

Noen som har noen forslag? ;)

Eir, dis, saga og Embla :Heartred

Hugin, Balder, Brage :Heartblue

Mange fine norrøne navn :love017

Idunn funker fint, styr unna Loke mener jeg :)

Balder, Trym og Odin er også fine navn.

Loke ville jeg nok personlig styrt unna ja. Det er vel norrøn mytologi sin "Judas". Men ser mange bruker navn som tradisjonelt er negativt ladet, fordi de syns navnet klinger fint, og bryr seg ikke om betydningen bak. Det gjelder jo veldig mange navn egentlig. Jakob betyr "lurendreier eller sviker", Cecilie betyr "blind" - det er mange eksempler på mye brukte navn med litt uheldige betydninger. Det kommer jo helt an på om man syns det er viktig eller ikke:happy:

Av de navnene du nevner syns jeg helt klart Brage er det beste. Du kan jo bare foreslå noe myyyyye beeeedre til familiemedlemmer ditt? ;)

Loke er IKKE ond, det finnes ikke ondt og godt i norrøn mytologi. Men Loke er en kaosmakt, en katalysator som skaper endring. Som jo kan oppleves både positivt og negativt.
(Hilsen viking-nerd og åsatruer.)

Vi skal også ha et norrønt navn. Vi ville ikke ha rene gudenavn (så Tor, Balder og Loke er ut), og ikke navn som er særlig vanlige.
Anbefaler boka "Norrøn navnebok". Den kan sikkert lånes på biblioteket om man ikke vil kjøpe den.

Her er mine lister, foreløpig:
Alrek
Alrik
Alvar
Alve
Alvir
Asleik
Brynjar
Eik
Eilev
Eilov
Eiolv
Garde
Gardar
Viger
Elmar
Emre
Skjalg
Olve
Vilmer
Vinjar
Heljar
Hogne
Livar
Olev
Reid
Reier
Sigvat
Styrkar
Syvert
Une
Ulvar
Veleik
Vivil
Tage
Taran
Iver
Agnar
Almar
Edvin
Eldor
Elvar
Elvin
Heidar
Holgeir
Kolmar
Orvar
Reimar
Rurik
Sigvald
Valdor
Valmar
Vilmar
Vinjar

Aldis
Alfrid
Allaug
Alva
Dagrun
Dis
Edrun
Eidis
Erdis
Erla
Eira
Eili
Eiril / Eirill
Eirhild
Eirun / Eirunn
Evine
Evina
Roskva
Eldbjørg
Eldrun
Embla
Frid
Gyda
Hildrun
Hilja
Helma
Herdis
Hulda
Karun / Karunn
Leikny
Odine
Olrun
Ravna
Sigdis
Solaug
Sigun / Sigunn
Sigyn
Solrun
Solunn
Tona
Una
Une
Valdis
Vedis
Viel
Vilgun / Vilgunn
Vilrun
Vivel
Svana
Svanaug
Symre
Symra
Fivel
Yrsa
Yrja
Isa
Drauma
Elba
Elma
Helma
Eyva
Eyvor
Geira
Katla
Hilma
Iva
Jara
Tyra

Loke er IKKE ond, det finnes ikke ondt og godt i norrøn mytologi. Men Loke er en kaosmakt, en katalysator som skaper endring. Som jo kan oppleves både positivt og negativt.
(Hilsen viking-nerd og åsatruer.)

Vi skal også ha et norrønt navn. Vi ville ikke ha rene gudenavn (så Tor, Balder og Loke er ut), og ikke navn som er særlig vanlige.
Anbefaler boka "Norrøn navnebok". Den kan sikkert lånes på biblioteket om man ikke vil kjøpe den.

Her er mine lister, foreløpig:
Alrek
Alrik
Alvar
Alve
Alvir
Asleik
Brynjar
Eik
Eilev
Eilov
Eiolv
Garde
Gardar
Viger
Elmar
Emre
Skjalg
Olve
Vilmer
Vinjar
Heljar
Hogne
Livar
Olev
Reid
Reier
Sigvat
Styrkar
Syvert
Une
Ulvar
Veleik
Vivil
Tage
Taran
Iver
Agnar
Almar
Edvin
Eldor
Elvar
Elvin
Heidar
Holgeir
Kolmar
Orvar
Reimar
Rurik
Sigvald
Valdor
Valmar
Vilmar
Vinjar

Aldis
Alfrid
Allaug
Alva
Dagrun
Dis
Edrun
Eidis
Erdis
Erla
Eira
Eili
Eiril / Eirill
Eirhild
Eirun / Eirunn
Evine
Evina
Roskva
Eldbjørg
Eldrun
Embla
Frid
Gyda
Hildrun
Hilja
Helma
Herdis
Hulda
Karun / Karunn
Leikny
Odine
Olrun
Ravna
Sigdis
Solaug
Sigun / Sigunn
Sigyn
Solrun
Solunn
Tona
Una
Une
Valdis
Vedis
Viel
Vilgun / Vilgunn
Vilrun
Vivel
Svana
Svanaug
Symre
Symra
Fivel
Yrsa
Yrja
Isa
Drauma
Elba
Elma
Helma
Eyva
Eyvor
Geira
Katla
Hilma
Iva
Jara
Tyra
Tusen takk! Her var det kjempe mange fine navn, likte spesielt godt Evine det har jeg aldri hørt før. Var mange jeg likte! :Heartred

Tusen takk! Her var det kjempe mange fine navn, likte spesielt godt Evine det har jeg aldri hørt før. Var mange jeg likte! :Heartred
Alle er enten fra Norrøn navnebok, Wikipedia lister med norrøne navn, eller liste over navn som er godkjent på Island.

Evine er jenteform av guttenavnet Evin. Evin et beslektet med Even og Eivind, betyr enten "heldig vinner" eller "øy vinner".

Laufey :angelic:

Back
Topp