Normalt?

UndrendeMamma

Blir kjent med forumet
Hei.

Har nå en datter på 2 dager, som kom i en voldsom fart etter igangsetting.

Når hun sover driver hun stadig å slår ut med armene. Ikke flere ganger etter hverandre, men nå og da.
Har bare sett hun gjøre det i søvne eller når hun skvetter til av noe.

Dumme meg har jo googla og da kom det masse om epilepsi/infantile spasmer og kjenner jeg ble litt redd.

Snakket akkurat med barnepleier, hun mente det er svært sjelden epilepsi, men at det har mer å gjøre med at hun nå har det veldig åpent rundt seg i forhold til den trygge trange magen.
Evt. kunne det også ha med lavt blodsukker å gjøre, men hun trodde ikke det siden hun hadde spist.

Noen med erfaring? Er det vanlig at babyer slår ut med armene?
Har også lest om moro refleksen, men jeg er helt fersk i baby gamet, så aner jo ingenting.
 
Min jordmor sa at dette var veeeldig vanlig i starten og kunne pågå helt til de refleksene begynte å avta. Det var sånn med mini her også, slo og sparka omhverandre
 
Hei.

Har nå en datter på 2 dager, som kom i en voldsom fart etter igangsetting.

Når hun sover driver hun stadig å slår ut med armene. Ikke flere ganger etter hverandre, men nå og da.
Har bare sett hun gjøre det i søvne eller når hun skvetter til av noe.

Dumme meg har jo googla og da kom det masse om epilepsi/infantile spasmer og kjenner jeg ble litt redd.

Snakket akkurat med barnepleier, hun mente det er svært sjelden epilepsi, men at det har mer å gjøre med at hun nå har det veldig åpent rundt seg i forhold til den trygge trange magen.
Evt. kunne det også ha med lavt blodsukker å gjøre, men hun trodde ikke det siden hun hadde spist.

Noen med erfaring? Er det vanlig at babyer slår ut med armene?
Har også lest om moro refleksen, men jeg er helt fersk i baby gamet, så aner jo ingenting.
Veldig vanlig:Heartred

Det er som barnepleieren sier, nå har babyen all plass i verden og dermed utløses den falle refleksen. Vi er født med to frykter, fall og høye lyder.

Det skulle ingenting til før vår lille veitvet ut med armene når hun var så liten heller, og kunne gjøre det når hun bare lå stille også. Vi svøpte henne inn i teppe for at hun skulle føle seg trygg.
 
Sannsynligheten er større for at det er mororefleksen enn epilepsi. De fleste nyfødte har veldig rykkete og lite kontrollerte bevegelser i starten, også får de gradvis mer kontroll. De har jo flyti rundt i vann, trangt og godt, og nå opplever de for første gang luft, tyngdekraft og «tørre» omgivelser :)
 
Høres ut som mororefleks ja :)
 
Takk for svar dere! :)

Hadde en styrtfødsel og var egentlig bekymret hele svangerskapet, hun var litt mindre enn gjennomsnittet, men kom ut 3,3 kg, så innafor normalen.
Tenkte kanskje fødselen ble så heftig at noe gikk galt.

Men jeg er ei sjel som bekymrer seg for alt og først synes jeg bare det var litt morsomt med disse armene som slo ut, før jeg havna i google fella og bekymra meg for at det dreier seg om infantile spasmer.

Men de kommer kanskje i serier, her er det bare sånn av og til. Ikke typ 10 ganger på rad.

Jeg får prøve å slå meg til ro med at det er vanlig, blir jo gal når den lille ikke kan snakke å si hvordan hun har det selv :)
 
Det er helt vanlig! Om hun vekker seg selv av dette, kan du prøve å svøpe henne. Anbefaler deg å lese litt om "det fjerde trimester". Kort forklart handler det om at det er en stor overgang for en baby å komme fra den trygge, trange livmora med jevn temperatur hele tiden ut til den store verden. Det tar litt tid å venne seg til det :happy: Man kan hjelpe den lille ved å gjøre ting litt "livmoraktig" utenfor mamma sin kropp.
 
Forresten helt vanlig å bekymre seg for alt mulig også :love2 Tror ikke det tar slutt heller :hilarious: Da jeg ble gravid, sa mamma'n min: Velkommen til et liv med bekymringer! Og mye mer gleder :joyful:
 
Takk for tips! Det skal jeg lese :)

De hadde en fin svøpeteknikk på sykehuset, men både jeg og samboer bare kludrer det til så det blir ikke rare svøpet :p
Men øvelse gjør mester.

Vi har i alle fall pådratt oss en stor bekymring, men du verden for en ubeskrivelig glede :Heartred
 
Takk for tips! Det skal jeg lese :)

De hadde en fin svøpeteknikk på sykehuset, men både jeg og samboer bare kludrer det til så det blir ikke rare svøpet :p
Men øvelse gjør mester.

Vi har i alle fall pådratt oss en stor bekymring, men du verden for en ubeskrivelig glede :Heartred
Vi slet også litt med å få til svøpingen i starten, men etterhvert ble mannen ganske god (jeg ga litt fortere opp :p). Finnes i alle fall flere YouTube-videoer med teknikker. Bare husk at i Norge anbefaler de å la teppet være løst rundt underkroppen slik at babyen kan bevege hoftene fritt. Og la det være åpent rundt nakke/hodet slik at babyen kan regulere temperaturen sin bedre :happy:

Ja, ikke sant?! :love7 Og heldige jenta di som har fått verdens beste mamma for seg, som kun vil det beste for henne!
 
Husker jeg ble veldig bekymret for det samme, men fant ut at det var helt normalt. Spurte barnelegen den gangen for å være helt sikker, fikk til svar at noen barn er mer aktive. Stemmer godt enda, han er straks 5 mnd og er en veldig aktiv liten kar som elsker å røre på seg :)
Gratulerer så mye med baby, det er en fantastisk tid :Heartred
 
Hei.

Har nå en datter på 2 dager, som kom i en voldsom fart etter igangsetting.

Når hun sover driver hun stadig å slår ut med armene. Ikke flere ganger etter hverandre, men nå og da.
Har bare sett hun gjøre det i søvne eller når hun skvetter til av noe.

Dumme meg har jo googla og da kom det masse om epilepsi/infantile spasmer og kjenner jeg ble litt redd.

Snakket akkurat med barnepleier, hun mente det er svært sjelden epilepsi, men at det har mer å gjøre med at hun nå har det veldig åpent rundt seg i forhold til den trygge trange magen.
Evt. kunne det også ha med lavt blodsukker å gjøre, men hun trodde ikke det siden hun hadde spist.

Noen med erfaring? Er det vanlig at babyer slår ut med armene?
Har også lest om moro refleksen, men jeg er helt fersk i baby gamet, så aner jo ingenting.
Det er moro-refleksen. Ikke farlig. Men de kan vekke seg selv opp av denne refleksen, så om det er er problem ble jeg rådet av helsepleier om å svøpe baby inn i et pledd slik at hendene er opp mot ansiktet. Mange bruker også babynest eller legger surra håndklær rundt babyens kropp (ikke ved hodet), slik at baby skal føle seg omsluttet av noe og trangt og godt.

Men moro-refleks er ikke farlig.
 
Jeg måtte spørre barnelegen i dag også, bare for å ha hørt fra en lege at det er normalt.
Han sa jo det samme som dere, at det er den refleksen :)
Frisk og fin jente konkluderte han med etter undersøkelsen, ja bortsett fra gulsott da, men den er ikke så ille at den må behandles ennå heldigvis. Så bekymrer meg ikke over det i det minste.

Nå er vi kommet hjem og har mye å sette oss inn i, får legge oss i hardtrening på svøping, ta i bruk ammehjelpen sine sider og ellers bare gjøre så godt vi kan, så går det seg vel til :)
 
Masse slåing ut med armene her i starten og. Det er helt normalt som alle sier. En annen refleks er også at de slår opp og deretter ut med armene også :)
 
Jeg måtte spørre barnelegen i dag også, bare for å ha hørt fra en lege at det er normalt.
Han sa jo det samme som dere, at det er den refleksen :)
Frisk og fin jente konkluderte han med etter undersøkelsen, ja bortsett fra gulsott da, men den er ikke så ille at den må behandles ennå heldigvis. Så bekymrer meg ikke over det i det minste.

Nå er vi kommet hjem og har mye å sette oss inn i, får legge oss i hardtrening på svøping, ta i bruk ammehjelpen sine sider og ellers bare gjøre så godt vi kan, så går det seg vel til :)
Kos dere med å bli kjent med den lille :Heartred Dette er virkelig unntakstider, men det går også utrolig fort!
 
Min sønn hadde lavt blodsukker. Han måtte ligge med sukkervann intravinøst i 5 dager for å få normale verdier. Armene slo mye utover den første uka. Han ble jo liggende mye på rygg i sengen sin, pga kanylen han hadde i hode. Å kan være grunnen til at det vistes veldig godt. Men det gikk også over jo mer abstinensene gav seg. Men det jeg tror jeg vil tippe forskjellen på lavt blodsukker og bare reflekser var at han også hadde en liten svak skjelving. Ofte i armene etter eller før han slo dem ut. Også munnen hadde denne skjelvingen. Men det avtok. Og vi kunne også se at han bare hadde normale reflekser og at ikke alt var abstinenser.
 
Back
Topp