Normalt å være veldig ukonsentrert som 6-7 år?

Dette spørs vel litt på hva man forventer at barnet klarer... jeg tenker at hvis barnet ikke klarer å fokusere på samme lek eller utfordring i mer enn 10 minutter før det bytter eller blir lei ville jeg testet dem litt... mange trenger en voksen som holder dem igang med ting som ikke er indremotivert... men en 1. Klassing kan være ganske ukonsentrert... føler jeg trenger litt mer eksempler på bekymringen for å svare bedre :/
 
Dette spørs vel litt på hva man forventer at barnet klarer... jeg tenker at hvis barnet ikke klarer å fokusere på samme lek eller utfordring i mer enn 10 minutter før det bytter eller blir lei ville jeg testet dem litt... mange trenger en voksen som holder dem igang med ting som ikke er indremotivert... men en 1. Klassing kan være ganske ukonsentrert... føler jeg trenger litt mer eksempler på bekymringen for å svare bedre :/

Hva slags eksempler tenker du på da? Med skole, fritidsaktiviter eller lek? Virker som de fleste beskjeder blir mottatt på skolen, er en del urolig og må hentes inn i blant i følge læreren. På fritidsaktivitet så faller han fort ut, må hele tiden bli fortalt at nå må du høre. Klarer fint å leke alene, men må settes igang. Hjemme må beskjeder gis om og om igjen, er generelt veldig ukonsentrert. Jeg aner ikke hva som er normalt for denne alderen, de er jo fortsatt små og han er kanskje litt umoden for alderen :)
Derfor jeg lurer litt på hva er normalt og hva bør man forvente?
 
Hva slags eksempler tenker du på da? Med skole, fritidsaktiviter eller lek? Virker som de fleste beskjeder blir mottatt på skolen, er en del urolig og må hentes inn i blant i følge læreren. På fritidsaktivitet så faller han fort ut, må hele tiden bli fortalt at nå må du høre. Klarer fint å leke alene, men må settes igang. Hjemme må beskjeder gis om og om igjen, er generelt veldig ukonsentrert. Jeg aner ikke hva som er normalt for denne alderen, de er jo fortsatt små og han er kanskje litt umoden for alderen :)
Derfor jeg lurer litt på hva er normalt og hva bør man forvente?
Jeg er tunghørt men det ble ikke oppdaget før jeg var 4-5 år. Foreldre og bhg hadde mistanke. Legene påstod at jeg hørte godt, og tok heller IQ tester på meg. . Så det kan være hørselstap selvom den er testet 1 gang. Man kan virke fjern fordi man ikke får "gratis" informasjon om hva som skjer rundt en og beskjeder blir ikke oppfattet..
 
Jeg er tunghørt men det ble ikke oppdaget før jeg var 4-5 år. Foreldre og bhg hadde mistanke. Legene påstod at jeg hørte godt, og tok heller IQ tester på meg. . Så det kan være hørselstap selvom den er testet 1 gang. Man kan virke fjern fordi man ikke får "gratis" informasjon om hva som skjer rundt en og beskjeder blir ikke oppfattet..

Barnet et skikkelig utredet for dårlig hørsel. To ganger hos hs og videre på sykehuset, de fant ikke noe unormalt. Så da håper jeg de har rett :)
 
Hva slags eksempler tenker du på da? Med skole, fritidsaktiviter eller lek? Virker som de fleste beskjeder blir mottatt på skolen, er en del urolig og må hentes inn i blant i følge læreren. På fritidsaktivitet så faller han fort ut, må hele tiden bli fortalt at nå må du høre. Klarer fint å leke alene, men må settes igang. Hjemme må beskjeder gis om og om igjen, er generelt veldig ukonsentrert. Jeg aner ikke hva som er normalt for denne alderen, de er jo fortsatt små og han er kanskje litt umoden for alderen :)
Derfor jeg lurer litt på hva er normalt og hva bør man forvente?


Det er jo vanskelig å vurdere i denne alderen fordi de har så ulik væremåte og noen modnes senere enn andre. Men hvis han bytter hyppig aktivitet, trenger hjelp til til å komme i gang med de fleste oppgaver, må ha hyppige påminnelser om å fortsette det han starta på, trenger gjentatte beskjeder, glemmer lett, drømmer seg bort/er i egen verden osv.. ville jeg vurdert å sjekket for konsentrasjonsvansker ja. Barn med konsentrasjonsvansker (add) er ofte også litt umodne sosialt, språklig og motorisk. De kan oppleves litt passive. Er de derimot veldig aktive og rastløse kan det var adhd.
Ser noen nevner eyeQ over... det er forsket på at disse kapslene kan bedre konsentrasjonen til barn, og noen mener de funker. De har dog ikke vitenskapelig effekt... men lov å prøve :)
 
Sånn generelt er det faktisk ganske vanlig at barn rundt 6 år strever litt med konsentrasjonen. Det er likevel individuelt hvor mye/lenge de klarer å holde den, selvom det finnes et regnestykke på hvor mange minutter man f eks kan forvente at en førsteklassing holder konsentrasjonen i timen (Google det, husker ikke hvordan det var i farta, men tipper det ligger på 10-15 min med full konsentrasjon).

I tillegg vokser kroppen i rykk og napp hos 6-åringen. Beina kan føles litt urolige, så det kan være utfordrende å sitte på en stol uten å skulle vippe på den, osv.

Jeg ville bare fulgt med en stund, og sørget for at han har ro rundt seg f eks når han skal gjøre lekser, sånn at han får roen til å konsentrere seg.
Ta en hånd på skuldra og få øyekontakt når han må oppfatte beskjeder. Spør ham etterpå: "hvilken beskjed fikk du nå?", sånn at du vet at han oppfattet det.

Men lurt å ha et øye for å se om konsentrasjonsvanskene fortsetter.
 
Back
Topp