Norgesferie - tips og erfaringer søkes?

*NinaK*

Forumet er livet
Vi har lurt litt på å ta Norgesferie i sommer, enten leie bobil eller campingvogn å kjøre litt hit og dit. Men vi er veldig usikre på hvor lang tid vi bør beregne, hva vi skal se og hvordan legge opp turn. Noen som har erfaring og tips? Vi har med Maya, som da er 2, og Leonard på 7.5 år---

Jeg hadde kjørt sørover og fulgt kysten i Sør-Norge. Kommer selv fra Risør, har vært mye i Arendal-Grimstadområdet (familie der), og bor nå litt lenger vest. Hele den stripa rundt Sørlandet og opp til Stavanger er fantastisk om sommeren. Hvor lang turen blir vil jo avhenge av hvor lenge dere vil feriere og hvor lenge. Hadde kjørt E18 til Kr. sand, videre på E39 og sa fulgt RV 44 til Stavanger. Man kan f.eks dra innom Dyreparken, og så har du kongeparken i Ålgård. Sørlandet er et kjent reisemål for mange, Dalane og Jæren i sør-rogaland er fantastisk flott, og vestlandskysten lenger nordover er også fantastisk!

Jeg er også oppvokst med bilferier. Da gikk de som oftest til bestemor i Nordfjord, Vereide- eller til min mors bror i Akershus, Gjerdrum.

Snakker varmt for distriktet rundt Bergen, kommer jo derfra selv. Og Ålesund, Molde, Kristiansund området er det også fint. Vært i Førde, Florø og Ålesund flere ganger.

Ellers kan jo Stavanger området anbefales[:)][:)][:)]

Ville funnet noe parker eller noe ungene kan kose seg i, et par dager. Også finne masse små severdigheter rundt der dere vil bo. NAF boken har mye å anbefale.

Vi har vært på et par norgesbilturer med barna. Vet dessverre ikke så mye om hva som faller i smak for en 7-åring, men jeg kan jo dele noen av de stedene vi har vært innom:

- Geiranger
- Hunderfossen
- Lilleputthammer og lekeland (Hafjell)
- Ulsteinvik, Flø, Runde (har familie der, flott natur)
- Atlanterhavsvegen
- Kjøre over Sognefjellet (fantastisk utsikt over Jotunheimen hvis været er bra)

I årene som kommer skal vi nok innom Dyreparken, Bjørneparken, Vøringsfossen, Prekestolen, Bergen.. og så vet jeg at det er endel aktiviteter i Hemsedal-Geilo-Golsområdet om sommeren, men det er mest for større barn. Tror du kan finne mer om det på eventyrveien.no.

Når det gjelder hvor langt det er lurt å kjøre, kan jeg anbefale enten korte etapper - eller noen lange kjøredager med flere pausedager imellom (ihverfall i forhold til Maya). Første norgesferien vår var Leopold 8 måneder, og da kjørte vi bare på dagtid mens han hadde hvilene sine. Da kjørte vi hver dag, korte etapper, og det fungerte kjempebra! Men når barna er litt større sover de jo mindre.. Så da kan det kanskje være like greit med lengre etapper (med jevne pauser underveis) og heller ta et par dagers opphold enkelte steder. Det er ihvertfall det som har fungert best for oss[:)]

Broren min pleier forresten ofte å kjøre på kvelden/natta når han skal besøke oss (fra Sunnmøre til Drammen, 8 timer, barna er 4 og 7 år), og det fungerer utmerket for dem. Vi prøvde det samme i fjor sommer, og endte opp med at barna satt våkne stort sett hele natta..[8|] Så for oss fungerte det bedre å ta 8-timers-kjøringen på dagtid, med flere gode pauser underveis.

Ble langt dette her, men håper du får noe ut av det[:)]

Takk for masse tips og råd.
Det eneste vi har snakket om er at Dyreparken og Vestlandet er to ting vi vil (skal). Vøringsfossen har jeg vært, men tør ikke ha med Maya dit, knapt nok L...[:D][:D][:D]

farsund nydeeeeeelig på sommeren og fantastiske sand strender og en nydelig camping plass som heter lomsesanden camping anbefals på det varmeste =) privat omvinsning skal dere få å =)

Back
Topp