Vi har vært på et par norgesbilturer med barna. Vet dessverre ikke så mye om hva som faller i smak for en 7-åring, men jeg kan jo dele noen av de stedene vi har vært innom:
- Geiranger
- Hunderfossen
- Lilleputthammer og lekeland (Hafjell)
- Ulsteinvik, Flø, Runde (har familie der, flott natur)
- Atlanterhavsvegen
- Kjøre over Sognefjellet (fantastisk utsikt over Jotunheimen hvis været er bra)
I årene som kommer skal vi nok innom Dyreparken, Bjørneparken, Vøringsfossen, Prekestolen, Bergen.. og så vet jeg at det er endel aktiviteter i Hemsedal-Geilo-Golsområdet om sommeren, men det er mest for større barn. Tror du kan finne mer om det på eventyrveien.no.
Når det gjelder hvor langt det er lurt å kjøre, kan jeg anbefale enten korte etapper - eller noen lange kjøredager med flere pausedager imellom (ihverfall i forhold til Maya). Første norgesferien vår var Leopold 8 måneder, og da kjørte vi bare på dagtid mens han hadde hvilene sine. Da kjørte vi hver dag, korte etapper, og det fungerte kjempebra! Men når barna er litt større sover de jo mindre.. Så da kan det kanskje være like greit med lengre etapper (med jevne pauser underveis) og heller ta et par dagers opphold enkelte steder. Det er ihvertfall det som har fungert best for oss[:)]
Broren min pleier forresten ofte å kjøre på kvelden/natta når han skal besøke oss (fra Sunnmøre til Drammen, 8 timer, barna er 4 og 7 år), og det fungerer utmerket for dem. Vi prøvde det samme i fjor sommer, og endte opp med at barna satt våkne stort sett hele natta..[8|] Så for oss fungerte det bedre å ta 8-timers-kjøringen på dagtid, med flere gode pauser underveis.
Ble langt dette her, men håper du får noe ut av det[:)]