Svar på tråd

Jeg fødte på Nordlandssykehuset Bodø våren 2016. Jeg hadde lest så mye dritt i forkant at jeg regelrett gruet meg. Håpet jeg skulle klare å føde et annet sted, men babyen kom tidligere enn planlagt.

Av diverse grunner måtte jeg føde alene uten mannen til stede. Det tok under fem timer fra jeg kom til babyen var ute. I all denne tid så følte jeg meg 100% godt ivaretatt på føden! Jeg hadde en så fin fødsel, mye takket være et utrolig godt samarbeid med jordmødrene som var til stede. Jeg fikk hele tiden god informasjon og styrte hele prosessen selv. Jordmoren som hadde ansvar for meg var helt fantastisk og gav meg gode instruksjoner underveis.

Jeg var andregangsfødende og viste jo hvordan ting generelt foregikk under en fødsel. Klarte å holde roen, jobbe med riene, ba om epidural når jeg følte for det (kunne fått lystgass, men takket nei fordi jeg hater det), følte full kontroll over fødselen. På mitt tøffeste punkt av utmattelse da jeg bare ville gi opp og legge meg å sove gav jordmoren meg oppmuntrende snakk som gav meg nye krefter til de siste anstrengelsene.

Etter fødselen fikk jeg være med babyen mens det ble vasket og ordnet opp, og jeg fikk besøk med en gang på fødestuen av pappa og søsken.

Da vi skulle over på barsel måtte vi ligge på gangen og vente på rom. Opplevde det som en uheldig situasjon, men lå vel der maks en times tid. Likevel dumt å må ligge der med en nyfødt på gangen.. Et gedigent stort minus med barsel er at det er flermannsrom. Jeg vet at dette er vanlig med mange sykehus, men ved tidligere fødsel på et annet sykehus lå vi alene på rom med pappaen til stede på barselshotell(som var helt fantastisk). Vi var hele tre stk på samme rom på barsel i Bodø. Grusomt!

Jordmødrene tok seg godt av babyene og spurte ofte om det var noe man lurte på eller bare om det gikk fint. Jeg får til amming med en gang så trengte ingen oppfølging på det.

Jeg hater sykehus generelt og ville derfor hjem med en gang. Det var ikke klart for baby hjemme, så vi valgte bli et døgn på sykehuset. Jeg ble likevel forsikret om at jeg fint kunne være der lengre dersom jeg ønsket det.

Jeg hadde en god utreisesamtale med jordmoren fra fødselen min hvor vi snakket godt gjennom fødselen, hvordan jeg hadde det og forventninger til livet når vi reiste hjem.

Som førstegangsmamma vil man kanskje foretrekke mer hjelp eller oppfølging på barsel da alt er et regelrett sjokk i begynnelsen, men jeg likte meg stort sett godt. Jeg er selvgående og spør rett frem om jeg lurer på noe, så for min del foretrekker jeg minst mulig innblanding med mindre jeg etterspør det. Opplevde kun hyggelige og hjelpsomme jordmødre som var opptatt av ens vel. Bortsett fra flermannsrom og dårlig med parkering har jeg bare positivt å si om mitt opphold der :)

Back
Topp