Føde i Bodø i starten av 2014. Tenker tilbake på det hele med en klump i magen, men egentlig bare småting å utsette på personalet.
På føden fikk jeg god oppfølging og egentlig ikke noe å klage på. Men mange nye fjes å forholde seg til siden jeg var i aktiv fødsel gjennom tre skift og rakk akkurat det fjerde før skatten kom. Skatten min fikk en hard start og vi trengte hjelp med sugekopp før han endelig kom. Lav appgar, men med god oppfølging fra barneleger kom han seg fint etter vært.
Tiden på barsel var ikke like bra. Mangefull og dårlig oppfølging i forhold til ammingen. Var så heldig å få et rom for meg selv og barnefaren fikk være der også. Syns det er helt sykt at mann vanligvis stues inn på flermannsrom med en nyfødt baby etter kanskje et døgn i fødsel. Men vet ikke hvordan det blir nå med det "nye" sykehuset?
Damene på barsel var for det meste greie, men følte jeg fikk dårlig oppfølging. Hun som hadde ansvar for meg var en pensjonert jordmor som var av den veldig gammeldagse typen. Lite oppdattert informasjon å bidra med og ammestarten ble rett og slett ødelagt av så mangelfull og dårlig oppfølging. Mye av det jeg ble fortalt er regelrett feil, men der og da viste jeg ingenting om amming og tok til meg alt som ble sagt. Dagen vi reiste hjem ble alt gjort i en veldig hast. Vi ønsket selv å reise men når alt kom til alt, følte jeg at vi ble regelrett kastet ut derifra av en sur ig sint jordmor. Hadde ikke fått oppfølgingssamtale engang (hadde vært der 4 dager) og da det ble oppdaget ble det gjort i full fart mens vi satt med bagger og baby på fanget. Reiste fra sykehuset etter fire dager og hadde enda ikke fått til ammingen og uten noen avtale om noe oppfølging.
Blir lei meg bare av å tenke på starten vi fikk Da vi forlot sykehuset var det med beskjed om å amme mye fordi gutten hadde gulsott (lå i lys et døgn på sykehuset), men jeg hadde enda ikke lagt til gutten en eneste gang og han var slapp og trøtt hele tiden. Jeg bare gråt og pumpet den første uke.