Nok en smokketråd...

Isenbel

Glad i forumet
Julibaluba 2017
Smånissene 2022
(Har lest gjennom tidligere smokketråder her, uten at jeg har blitt så mye klokere.)

Min baby tar smokk kun enkelte ganger når hun ligger i vogna. Men i det siste har hun oppdaget hånden sin, og smokken har blitt skikkelig møkk. Hun sutter og gnager som en gal på hånden, men det tar ikke lang tid før hun blir forbanna fordi hun ikke får ordentlig sugetak. Hvis jeg prøver å gi henne smokken "dytter" hun den vekk og stapper hånda inn på nytt, og sånn går det i en evig sirkel.

Jeg får ikke til å legge henne om kvelden. Hun henger i brystet i mange timer - først spiser hun seg opp, og så SKAL hun sovne med puppen i munnen. Bare sutter og vil fortsatt ikke ha smokken. Hvis jeg fjerner puppen våkner hun og er misfornøyd, og så begynner hun å spise på trass - men da er det som oftest fullt i magen, og det ender med at hun bare spyr...og sånn går også dette i sirkel.

Begynner å bli ganske desperat. I går hadde jeg så vondt i den ene puppen at jeg trodde den skulle ramle av.

Mistenker at hun kanskje ikke egentlig er så glad i smokken(e) vi har hatt hell med... i vogna har hun akseptert både MAM og NUK, men MAM er definitivt enklest. Av NUK har jeg prøvd både silikon og latex. Vanlig Avent sklir bare ut og Avent Soothie får hun ikke grepet på.

Er det noen som har opplevd at baby ikke vil ha MAM/NUK, men som har hatt hell med andre merker? Hevea, for eksempel? Eller må jeg bare vente på at hun får tak i tommelen og anse smokkekampen som tapt? [emoji29]
 
Min første var sånn. Siden jeg ikke vil ha tommelbarn og gjerne et barn som kan trøstes med smokk jobbet jeg mye med å få til smokk. Tok flere måneder før hun klarte å ta den og faktisk suge på den selv. Likevel fjernet jeg alltid hånden henne og ga smokk når hun begynner sutte/gnage på den.

De eneste smokkene jeg faktisk fikk henne til å suge på helt selv og ikke spytte rett ut de første 6 mnd var noen med helt rund tupp. Er usikker på merket, men fikk tak i ulike på nett og apoteket den gang. Søker du på smokk med rund tupp får du opp.

Mam fungerte om man holdt den inne for henne og denne funket også etter ca 6 mnd. NUK og avvent fungerte aldri.

Min andre foretrakk også den runde, mens han nå bRe aksepterer NUk.
 
Tuusen takk for svar! Nå ble jeg litt mindre motløs. Ble tipset om Hevea som man får kjøpt på apoteket i Danmark og i enkelte norske nettbutikker, så nå har jeg bestilt den. Det er det første som kommer opp om jeg googler også, ser jeg. Vil virkelig ikke gi opp, og nå ble det litt lettere :)
 
Føler med deg. Har samme greia her. Vil kun ha hendene i munnen. Liker rett å slett ikke smokken, så jeg er i ferd med å gi opp. Prøvd veldig mange og NUK latex er den han tar mest. Av og til på daglurer, men begynner å bli sjeldnere.. ser jo han ligger å lager suttebevegelser med munnen.
 
Våre barn tar ikke smokk og det er kjempegreit å slippe avvenningen når de er større :) De fikk lov til å utforske hendene sine men ble ikke tommelsugere likevel. Eldste roet seg med en fast bamse når hun ble større.
 
Rund smokk ble løsningen her. Babynova eller Nip bruker vi. Nip har to str, den lille er lik som babynova. Babynova har både lateks og silikon i utvalget. Mininor har rundt smokk i silikon som er mindre enn babynova sin.

...jeg har prøve alt av smokker :p
 
Rund smokk ble løsningen her. Babynova eller Nip bruker vi. Nip har to str, den lille er lik som babynova. Babynova har både lateks og silikon i utvalget. Mininor har rundt smokk i silikon som er mindre enn babynova sin.

...jeg har prøve alt av smokker :p

Tuusen takk!! :)
 
Føler med deg. Har samme greia her. Vil kun ha hendene i munnen. Liker rett å slett ikke smokken, så jeg er i ferd med å gi opp. Prøvd veldig mange og NUK latex er den han tar mest. Av og til på daglurer, men begynner å bli sjeldnere.. ser jo han ligger å lager suttebevegelser med munnen.

Usj, det er så slitsomt [emoji24] min får ikke sove uten noe å suge på. Det hender hun tar smokken på daglur i vogn, men som oftest må vi legge oss i senga sammen. Får ikke til noen gode rutiner rundt søvn her... Holder på å bli sprø!

Håper dere finner en smokk som faller i smak! Selv nekter jeg å gi opp før jeg har prøvd absolutt alt. Jeg har en bestemt liten frøken, men mammaen kan være ganske bestemt hun også [emoji23]
 
Usj, det er så slitsomt [emoji24] min får ikke sove uten noe å suge på. Det hender hun tar smokken på daglur i vogn, men som oftest må vi legge oss i senga sammen. Får ikke til noen gode rutiner rundt søvn her... Holder på å bli sprø!

Håper dere finner en smokk som faller i smak! Selv nekter jeg å gi opp før jeg har prøvd absolutt alt. Jeg har en bestemt liten frøken, men mammaen kan være ganske bestemt hun også [emoji23]

Vi har det på samme måte med søvn og det var sånn med storesøster også. Jeg bærer i søvn mange ganger daglig og har han i fanget, eller jeg legger meg med han, ammer hver gang han våkner etc. Det blir bedre! Og akkurat nå er det faktisk lettest å akseptere det som det er en periode. Blir mindre sprø da :) men frustrerende ja...
 
Vel. Tottungen min, likte mam 6+ litt bedre enn mam 0-6 (0-2 mnd hater hun fullstendig). Men tommelen kommer snikende inn i munnen bare fortere og fortere. Frustrerende, første ungen tok sutten med en gang. Hun her tok den litt de første ukene, men så mindre og mindre. Nå er det helst bare tott som duger..
Har bestilt noe runde smokker vi tenker teste, men kjenner jeg snart gir opp...
 
Back
Topp