Noen veganere her?

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Tar dere noen form for kosttilskudd?

Jeg har en søster som har fått det for seg å bli veganer, men hun bor ikke så veldig sentralt til for å gjennomføre dette på en enkel måte. Jeg tenkte derfor å gi henne en bok om vegansk matlaging til jul, og hvis kosttilskudd er et must skal hun få det og.

Hva med B-vitamin? Er det nok med multivitamin fra apotek? Dekker det alt?

Ja det er jo det som er det negative med veldig ensidig kosthold, man trenger mye tilskudd men med mye god matkunnsksp kan det jo gå fint lenge

Med riktig og variert kosthold, så trenger ikke en veganer annet tilskudd enn b-vitaminer. Veganere har lett for å få pernisiøs anemi, siden mange ikke vet at de trenger b-vit tilskudd.
Det finnes forskjellige grupper på Facebook for veganere, og det er viktig at hun setter seg inn i kost, ellers kan hin bli syk.
Ellers synes jeg det er fint at hun velger å bli veganer. Vet at de møter mye motstand. Men støtt henne, at hun har valgt å bli veganer fremfor vegetarianer/flexiterianer er ganske stor forskjell, så hi henne støtte og be henne snakke med legen. Det er viktig at hun er jos legen og følger opp den første tiden ift verdier.

lykke til;)

Be henne melde swg inn i "veganprat: :) der ver jeg det sitter noen dyktige, kunnskapsrike voksne mennesker som kan nåde råde og veilede.

Hva med B-vitamin? Er det nok med multivitamin fra apotek? Dekker det alt?

B-vitamin får man vel gjennom mange grønne grønnsaker.
D-vitamin derimot er nok veldig viktig som tilskudd da dette ikke finnes i så mye annet enn fisk...

Hun kan vel ikke ta omega 3 siden det er lagd av dyr.. ingen biprodukter.. mye godteri og kaker hun må holde seg unna og.. og klær.. en ting er det å være vegetarianer, men veganer er bare slit :P men alle velger selv.

Jeg fant noen skriverier om omega 3 fra alger, som veganere kan ta. Sikkert ikke billig.

Det er veldig viktig å få i seg B12, det MÅ man ta tilskudd av. Ellers kan det være smart å ta D-vitaminer nå på vinteren og høsten. Jeg tar i tillegg algeolje, jod og selvsagt folsyre nå som jeg har vært prøver og er gravid.

Back
Topp