Noen tips? (Nattmat)

marri86

Glad i forumet
Jeg har en gutt på 6 mnder.
Han får da mme, og fremdeles om natta..
Helt siden fødselen har det vært opp og ned i faser om det er nattmat eller ikke..

Men siste ukene har han gjerne våknet ved 23-2 tiden på kveld/natt og ved 4-6 tiden.. Han roer seg ikke før han får mat.
Han får grøt om kvelden og middag på ettermiddagen. Etter tips fra helsesøster begynte vi med grøt på formiddagen og,men hjelper ikke sålang..

Legger han for kvelden rundt 19,da er han stuptrøtt!!! Så han får grøt og melk rundt 18-19.
Siste lur er ferdig gjerne 16-16.30

Siden han får såpass med fast føde,så burde han vel klare å sove til tidlig morgen?
Han klarte jo å sove fra 7tiden til 5-7 tiden om morgenen når han bare hadde mme også...

Så hvis noen har noen tips eller råd så setter jeg pris på det.. Merker en er litt trøtt nå :)

Er nok nærheten og kos han trenger :) ikke nødvendigvis mat. Men han er jo så liten enda:)

Har selv ei på snart 6 mnd. Hun spiser flere ganger om natta. Men jeg tror det er mest kos. Får kun mm. Når de er såpass små er det helt normalt, så jeg ville ikke gjort noe annerledes. Men tro meg, jeg vet hvor trøtt du er :) men, det går over og ungen kommer til å sove hele natta når han er klar for det.

Har selv ei på snart 6 mnd. Hun spiser flere ganger om natta. Men jeg tror det er mest kos. Får kun mm. Når de er såpass små er det helt normalt, så jeg ville ikke gjort noe annerledes. Men tro meg, jeg vet hvor trøtt du er :) men, det går over og ungen kommer til å sove hele natta når han er klar for det.

Da er vi flere ;)

Eller ammer tre ganger nå ca etter ho legger seg kl 19....

Er også inni en periode hvor ho våkner hver time på kvelden og gråter, så blir mye inne hos ho.....

Grøt på kvelden hjalp ikke her..... Har ei god rund jente på 8 kg :P

Kan bare si at det høres helt normalt ut. De aller fleste våkner mye om natta, gjerne til de er et år. Uansett om man ammer, gir mme eller grøt.
Så nei, forventningen om at de skal sove hele natta er nok ganske urealistisk.

Ville bare høre. Fikk inntrykk av Helsesøster at de burde kunne sove gjennom natta da.. Selv om jeg stoler ikke på omtrent noe hun sier.. Storesøster var vel 9-10 mnder når hun kuttet nattmaten,men hun var matvrak.. (Selv om hun kunne våkne for sutt etc) Lillebror er roligere,selv om han sier ifra han og. :)

Hadde og bare fått inntrykk av at flere jeg vet om har unger som sover uten nattmat,fra 4-5-6 mnders alder... De har vel bare en spesiell type unge..

Men prøver å ikke klage.. Gutten er herlig med rolig gemytt, masse latter,smil og skravling. Sterk og spiser fint. Han griner omtrent aldri.. Bare litt sutring ved mat eller overtrøtt..

Last edited:
Min fikk flaske på natta til han var ca ti mnd, da var han klar for å ikke spise på natta. Jeg syns ikke man skal sulte en baby bare fordi noen mener de bør sove hele natta og kvelden uten mat.

Sent from my iPhone using BV Forum

Hørtes nesten ut som du beskrev et vanlig døgn hos oss da minsten var 6mnd;) Fikk også beskjed av helsesøster at det kunne være han fikk for lite mat iløpet av dagen. Etter å ha sett over hva han faktisk fikk så så jeg at det ikke var tilfelle. Den 4-5 flasken forsvant plutselig rundt 8mnd og 23-02 flasken ble borte rundt 10mnd. Så har vel mest troen på at det regulerer seg selv med tiden:)

Back
Topp