Noen tips ang min sure fastlege?

Marielly

Elsker forumet
Jeg skal ringe å bestill meg time til fastlegen snart, men kjenner jeg gruer meg! Han er så sur og gretten. Og skjønner ikke bekymringen min rundt svangerskapet! Forrige gang gikk jeg 4 dager uten spark og bevegelse før han sendte meg på UL..

Jeg hadde jo håpet han kunne sendt meg til tidlig ul denne gangen pga mine 2 SA'er.

Noen som veit hva jeg kan si for å overtale han?
Jeg tørr liksom ikke å si ifra om noe, bare godtar ting å går å lurer... :/

Har vurdert å bytte fastlege men finnes ikke noen bedre på dette lille stedet!

Kan jordmor sende meg til UL da?
hun fårstår ihvertfall situasjonen...

Jeg tror ikke du MÅ gå til fastlegen din...tror du kan velge å bare gå til jordmor[:)]
Så om du ikke kommer overens med fastlegen din og han ikke tar deg alvorlig,ville jeg heller ringt til jordmor å forklart henne situasjonen din og høre hva ho sier[:)]

Håper det ordner seg hvertfall!

Trøstende klem[:)]

Usikker på om jordmor kan sende henvisning.

Men, HÅPER du blir forstått og tatt godt vare på! [:)][:)]

under 1. svangerskap gikk jeg kun til jordmor, hun fikset alt av papirer til ul og føden.

Sånn skal det ikke være, at man ikke kan snakke med legen sin uten å bli møtt med forståelse. HVis du selv ikke tør å si fra til han, så kan det kanskje være en idé å ta med noen som kan si ifra for deg på en måte.

Eneste jeg veit er at jormoren her inne samarbeider med barnelegen på helsestasjonen og han har UL utstyr, så kan jo håpe[:)]

Vil bare se et bankende hjerte[:D]

Hadde virkelig vurdert å bytte legen, men du bor jo på et lite sted. Ikke så enkelt da.

Men du har jo rettigheter som pasient, og den som skriker høyest kommer lengst, også på et legekontor. Hadde slått hånda i bordet jeg, og krevd å få en sjekk...[:-]

Noen er faktisk ikke egnet som leger, når de ikke klarer å vise sympati eller empati ovenfor pasienten, ja da bør de gi seg i mine øyne...[:'(]

Hvor langt på vei var du da du gikk fire dager uten å kjenne noe?
Dersom du er så langt kommet at du skal kjenne liv hver dag, trenger i alle fall ikke vi henvisning, da bare ringer man føden og sier man er bekymra fordi man ikke kjenner liv, også ber de deg komme opp for en sjekk dersom de mener det er grunnlag for det, etter å ha fastslått hvor langt du er kommet, hvor lenge du har kjent regelmessig liv, hvor lenge det er siden sist, og at du har prøvd ting som sagt, kaldt vann, dytte på magen, og sånne "provosere frem livstegn"-greier.

Men altså, du kan ta alle svangerskapskontroller hos jordmor. Om  du ikke har en jm som kan ta blodprøver og sånn, så fyller hun ut skjema som du må ta med til lege eller sykehus for å ta dem. Sykemeldinger må man til lege for, men henvisning til UL mener jeg jm skal kunne ordne ja.

ORIGINAL: *Stella*

Hvor langt på vei var du da du gikk fire dager uten å kjenne noe?
Dersom du er så langt kommet at du skal kjenne liv hver dag, trenger i alle fall ikke vi henvisning, da bare ringer man føden og sier man er bekymra fordi man ikke kjenner liv, også ber de deg komme opp for en sjekk dersom de mener det er grunnlag for det, etter å ha fastslått hvor langt du er kommet, hvor lenge du har kjent regelmessig liv, hvor lenge det er siden sist, og at du har prøvd ting som sagt, kaldt vann, dytte på magen, og sånne "provosere frem livstegn"-greier.

Men altså, du kan ta alle svangerskapskontroller hos jordmor. Om  du ikke har en jm som kan ta blodprøver og sånn, så fyller hun ut skjema som du må ta med til lege eller sykehus for å ta dem. Sykemeldinger må man til lege for, men henvisning til UL mener jeg jm skal kunne ordne ja.

Så vidt jeg husker var jeg akkurat runda 30uker...

Har ringt jordomor nå, hun skulle ringe opp igjen, satt med en pasient:)

Om du er rundt 30 uker er da fosteret levedyktig på utsiden, da går man ikke om fastlegen,da ringer man direkte til føden. Fra sånn rundt 24-25 uker, for det er da levedyktigheten setter inn, og det er prematur fødsel som er alternativet, ikke abort.

Back
Topp