Noen tannleger eller andre med peiling?

Sjakkruta

Tobarnsmamma <3
VIP
Oktoberskatter 2014
Mandag for 5 dager siden var jeg å borret et lite hull. Siden har det vært vondt å tygge der, bite sammen tennene o.l Er det normalt?
Var også å borret et annet hull igår, og det kjenner jeg ingenting av..

Mulig ein har kommen borti ei nerve eller noko?
Har hatt lignande og det tok ei god stund før det var over. Men eg tok kontakt med tannlegen og fekk det sjekka for sikkerhetens skyld.

Mulig ein har kommen borti ei nerve eller noko?
Har hatt lignande og det tok ei god stund før det var over. Men eg tok kontakt med tannlegen og fekk det sjekka for sikkerhetens skyld.
Ok, ja det kan jo hende.. Har ikke hatt hull på 10 år så jeg husker ikke hvordan det var :p Tenkte å høre til neste gang om det ikke har gått over til da (jada, fikk 3!!! hull nå når jeg gikk gravid), men ville høre her først :)

Ok, ja det kan jo hende.. Har ikke hatt hull på 10 år så jeg husker ikke hvordan det var :p Tenkte å høre til neste gang om det ikke har gått over til da (jada, fikk 3!!! hull nå når jeg gikk gravid), men ville høre her først :)

Er dessverre veldig typisk :( Før var tannleger gratis når du gikk gravid fordi tennene kan bli påvirka til deo grader! Synd det ikkje er slik lengre.

Kan være at det ikke er pusset godt nok på fyllinga. Skal ikke så mye til før man merker det.

Håper du får fikset det fort:)

Men skal det gi smerter da?

Kan gjøre det ja. Kommer helt an på hvordan det er filt. Jeg har hatt smerter pga et par ganger, og det hjalp med en gang de fikk pusset litt ekstra:D

Hmm ok. Får se det an noen dager til da, så evt. ta kontakt om det ikke blir bra :) Er nesten 1 mnd til neste time så..

Jeg har skraptenner.. ja de tåler ingenting lenger. Jeg kan han vondt i en tann.. ikke at det er noe feil med tanna eller noe rundt. Det går over. Etter å ha fikset hull.. som oftest er stooore, så kan jeg få mer vondt etterpå før det går over... Og så går jeg til tannlegen for det er liksom vondt/noe feil som jeg syns. Men nei. ikke noe feil med tanna jeg trur.
Men oftest alltid vondere etter fiksing før det blir bra!

Noen ganger er det helt normalt å ha litt ettersmerter etter å ha lagt en fylling. Det har med tannens reaksjon på fyllingsmatrialet. Se det litt ann et par dager. Blir smerten mye verre, så ring tannlegen å hør om han vil kikke på det. Jeg var plaget med sterke ettersmerter en gang. Varte i 3 uker, trodde jeg skulle bli gal! Men etter rtg å us var det ingenting galt å finne med tanna.

Er dessverre veldig typisk :( Før var tannleger gratis når du gikk gravid fordi tennene kan bli påvirka til deo grader! Synd det ikkje er slik lengre.
Tannlegen min sa det bare var myte og tull at tennene ble påvirka når en var gravid. Hun mente det var pga kostholdet til de gravide. Mange spiser mer usunt desverre.

Tannlegen min sa det bare var myte og tull at tennene ble påvirka når en var gravid. Hun mente det var pga kostholdet til de gravide. Mange spiser mer usunt desverre.

Spyttproduksjonen kan endrast pga hormonendringar i kroppen. Tennene er heilt avhengige av spyttet i forhold til bakterier osv.
Det samme er om du tar zyrtec for eksempel. Da bør ein vere ekstra oppmerksom på tannpuss og evt bruka av tyggis.

Spyttproduksjonen kan endrast pga hormonendringar i kroppen. Tennene er heilt avhengige av spyttet i forhold til bakterier osv.
Det samme er om du tar zyrtec for eksempel. Da bør ein vere ekstra oppmerksom på tannpuss og evt bruka av tyggis.
Ja høres jo logisk ut, men hun mente nei. Så rart at hun som tannlege ikke mener det..

Googlet litt nå og det står på alle seriøse sider, tannleger og legesider at det er myte. Det er kun tannkjøttet som blir påvirket av hormonene, tennene blir kun påvirket av ytre påkjenninger som kosthold og tannhygiene. Og selvfølgelig oppkast.

Googlet litt nå og det står på alle seriøse sider, tannleger og legesider at det er myte. Det er kun tannkjøttet som blir påvirket av hormonene, tennene blir kun påvirket av ytre påkjenninger som kosthold og tannhygiene. Og selvfølgelig oppkast.

Oppkast er jo ofte ein stor del av eit svangerskap da ;)

Tusen takk for svar dere :) ser det i alle fall an noen dager fremover :)

Høres ut som du har en fylling som er for høy. Det er ikke bra å gå med og er veldig kjapt å fikse. Kan gi vondt pga mer belastning på tanna, skal fryktelig lite til. Evt hvis det var et stort hull ville jeg mistenkt indirekte påvirkning av nerven (noe som går over). PM hvis du lurer på noe mer

Ang hull og gravide er det en veldig viktig faktor at man spiser mindre men hyppigere måltider som gravid, først pga kvalme, senere pga dårlig plass i magen. Gratis undersøkelse eller veiledning av gravide i 2 termin burde vært obligatorisk og gratis. Særlig viktig er det for dem som ikke har vært hos tannlegen på en stund i forkant, for å avdekke evt risiko og evt mulige tiltak mot hull.

• Liker
Reactions: EJ
Back
Topp