Noen tanker rundt rosa, blått, og kjønnsnøytrale farger

Sheherasade2017

Glad i forumet
Jeg må bare innrømme at jeg er kjempenysgjerrig på å vite om jeg bærer på en jente eller gutt. Men det er i hovedsak for å begynne å forberede meg på å planlegge hvordan jeg skal lære henne til å bli en selvstendig, selvsikker liten dame som er komfortabel med kroppen sin, setter grenser og som ikke lar stereotyper begrense seg... eller lære ham å bli en reflektert, respektfull og kommunikativ ung mann som både er i takt med følelsene sine samtidig som han er tøff nok til å ikke bli mobbeoffer.

Jeg er i mot å skulle kjøpt rosa klær til jenter og blå klær til gutter. Om det blir litt innimellom er det greit, men jeg kommer mest mulig til å prøve å kjøpe klær, interiør og leker som er kjønnsnøytrale for ikke å forme deres kjønnsforståelse fra fødselen av, men mest mulig legge til rette for at de skal utvikle seg som unike individer uavhengig av kjønn.

Hva tenker andre om dette?

Jeg må bare innrømme at jeg er kjempenysgjerrig på å vite om jeg bærer på en jente eller gutt. Men det er i hovedsak for å begynne å forberede meg på å planlegge hvordan jeg skal lære henne til å bli en selvstendig, selvsikker liten dame som er komfortabel med kroppen sin, setter grenser og som ikke lar stereotyper begrense seg... eller lære ham å bli en reflektert, respektfull og kommunikativ ung mann som både er i takt med følelsene sine samtidig som han er tøff nok til å ikke bli mobbeoffer.

Jeg er i mot å skulle kjøpt rosa klær til jenter og blå klær til gutter. Om det blir litt innimellom er det greit, men jeg kommer mest mulig til å prøve å kjøpe klær, interiør og leker som er kjønnsnøytrale for ikke å forme deres kjønnsforståelse fra fødselen av, men mest mulig legge til rette for at de skal utvikle seg som unike individer uavhengig av kjønn.

Enig med deg :)

Jeg kommer til å prakke på ungen dødsmasse farger uansett kjønn. Unngå alt som er grått og brunt og kjedelig... kanskje en og annen hvit strømpe med sånne søte blonder i ræva. [emoji6]
Med andre ord blir det nok både blått og rosa uansett kjønn, gjerne samtidig...
Men så går jeg jo sånn selv... og drømmer tilbake til når jeg hadde råd til hårfarge i rosa, lilla e.l. og drømmer tilbake til det året når ullstrømper fantes i blå, rød og lilla! *sukk*
Tror uansett at det er vanskelig å unngå fargekodene. Folk gir jo gaver... Så konsentrer deg heller om gi de en oppdragelse som du kan stå for på en annen måte. Jeg liker idealene dine [emoji4]

Jeg kommer til å prakke på ungen dødsmasse farger uansett kjønn. Unngå alt som er grått og brunt og kjedelig... kanskje en og annen hvit strømpe med sånne søte blonder i ræva. [emoji6]
Med andre ord blir det nok både blått og rosa uansett kjønn, gjerne samtidig...
Men så går jeg jo sånn selv... og drømmer tilbake til når jeg hadde råd til hårfarge i rosa, lilla e.l. og drømmer tilbake til det året når ullstrømper fantes i blå, rød og lilla! *sukk*
Tror uansett at det er vanskelig å unngå fargekodene. Folk gir jo gaver... Så konsentrer deg heller om gi de en oppdragelse som du kan stå for på en annen måte. Jeg liker idealene dine [emoji4]

Enig i at mange av de kjønnsnøytrale klærne er kjempekjedelige. Jeg hater jordfarger. Så JA TIL FARGER! Jeg kommer nok også til å bevisst kjøpt blått om det blir jente, og rosa om det blir gutt. ;)

Folk flest er ganske klar over meningene mine om dette, og jeg kommer nok også til å være tydelig på at jeg ikke ønsker bare rosa til jente eller bare blått til gutt.

Mange bra innspill i denne tråden her, forøvrig: http://forum.babyverden.no/threads/rosa-for-jenter-blått-for-gutter.1850368/

Jeg er litt imot å bare kjøpe nøytralt eller likt av "jente" og "gutteting" for å ikke forme barna, de er jo forskjellige fra naturens side og utvikler seg i den veien de vil uansett, tenker det for meg ihvertfall er viktigere å lytte til barna, å ikke prakke på de ting de ikke vil ha bare fordi de er gutt/jente. Har ei vennine som nektet datteren sin kaptein sabeltann drakt i kr.sand fordi hu ville kjøpe sunnivakjole til henne, jeg hadde lett kjøpt drakta til min datter eller sunnivakjole til min sønn om det hadde vært barnets ønske, tenker dette er noe de må få bestemme selv men jeg kjøper alikevel typisk jenteklær til mine døtre og kommer til å fortsette med det til de vil noe annet, hu minste er bare 14mnd men hu begynner allerede å bestemme selv hva hu vil ha av leker, så her er det mye biler og en del dukker[emoji23] hu eldste var mest glad i bondegårleker med biler og traktorer, så tenker dette er noe barna bestemmer selv[emoji5]

Enig i at mange av de kjønnsnøytrale klærne er kjempekjedelige. Jeg hater jordfarger. Så JA TIL FARGER! Jeg kommer nok også til å bevisst kjøpt blått om det blir jente, og rosa om det blir gutt. ;)

Folk flest er ganske klar over meningene mine om dette, og jeg kommer nok også til å være tydelig på at jeg ikke ønsker bare rosa til jente eller bare blått til gutt.

Mange bra innspill i denne tråden her, forøvrig: http://forum.babyverden.no/threads/rosa-for-jenter-blått-for-gutter.1850368/

Du former jo barnet om du bevisst setter rosa på en gutt eller blått på en jente også da, bare andre veien...[emoji57]

For jenta mi så går hun mye i rosa /hvite bodyer, men har blå som reserver som vi bruker :) Når hun var veldig liten så har jeg likt å ha noe rosa på henne, så folk skal forstå at det er ei jente :p men etterhvert går jeg ut fra at hun vil bestemme litt selv (vil jeg tro pga sterk vilje allerede). Jeg går ikke bevisst inn for å ha mye blått liggende da, men litt mer hvitt, beige og dongeri, og rosa ;)

Jeg hatet kjoler og dukker da jeg var liten. Elsket å leke med biler, fly og typiske gutteting. Broren min hadde supermanndrakt og jeg hadde batmandrakt. Mamma var nok ganske lei seg for at jeg nektet kjoler, men jeg er glad jeg fikk være den jeg var.

Nå går jeg gjerne i kjoler når muligheten byr seg og jeg elsker min femininitet [emoji6]

Så våre barn skal få være den de er, like fargene de liker og leke med lekene de ønsker [emoji5]
Når de er små vil jeg kjøpe mye kjønnsnøytralt, men har ingen problem med blått og rosa heller. En gylden middelvei er nok bra [emoji5]

Vi kommer ikke til å fortelle kjønn på barnet til noen, nettopp fordi vi ikke ønsker "bare" blått eller rosa. Men det blir nok en kjole eller to om det er jente og muligens en matrosdress om deg blir gutt :) men ja til alle farger![emoji324]

Ikke om de får både rosa og blått, samme hvilket kjønn de er. Synes det er greit å lære barn opp til at det ikke finnes jentefarger og guttefarger.

Det er jeg med på, men mener de er det kjønnet de er fram til de vil bestemme noe annet selv, så her er det typisk jenteklær, men vil de gå med noe annet, så får de det.

Vi kommer ikke til å fortelle kjønn på barnet til noen, nettopp fordi vi ikke ønsker "bare" blått eller rosa. Men det blir nok en kjole eller to om det er jente og muligens en matrosdress om deg blir gutt :) men ja til alle farger![emoji324]
Jeg hadde aldri klart å ikke si kjønn. Jeg er så dårlig til å holde kjeft om noe jeg er glad for. Sku ikke fortelle om graviditeten til noen før 12uker, men snart vet alle det!

Har masse klær etter storebror så får vi jente blir vi nok å bruke mye av det. Nå har vi jo alt av "gutteklær", men sønnen min har også hatt bodyer i rød og rosa [emoji28]

Hadde mange av de samme tankene selv, men det ble automatisk mye blått, grønt og lignende da det er det butikken har. Får vi nå ei jente komner hun til å arve mye, så da blir det mye "guttefarger" på henne. I forhold til leker holdt vi det nøytralt, men nå har han begynt å velge selv og nå mer typisk gutt finner en Ikke. Det går i bil, tog og alt som kan kjøres. Er vi på besøk og han finner ei barnevogn så blir plutselig det også bil:p men når det begynner å nærme seg termin har jeg bestemt å kjøpe dukke til han så han får egen "baby":p

Her går barneromsintriøret til storesøster i rosa, klærne er i alle farger...men kanskje mest av rosa og hvit.
Lekene er i alle regnbuens farger da[emoji6]
Frem til hun kan bestemme selv velger jeg det jeg synest er finest, og da ofte rosa. Kommer til å la henne styre det mer selv når hun vokser til.
Jeg var en skikkelig guttejente som liten som kun ville gå i blå joggeklær og spille fotball[emoji106] Lekte litt med dukker og lekedyr også, men trivdes aller best ute i naturen. Jeg gikk ikke med kjole før jeg var nesten 14 år, selv om mamma kledde meg mest i rosa kjoler fra jeg var 0-2 år[emoji6]
Mamma prøvde tillogmed å nekte meg både joggebukser og blå klær, men det nyttet absolutt ikke....jeg ble meg selv allikevel[emoji6][emoji2]

*sniker litt fra prøverforumet*

Her blir det nok mye blått på gutt og rosa på jente, uten at jeg er flau over det. Men har også mye blått ulltøy liggende, og det skal selvfølgelig brukes uansett om det er gutt eller jente. Jeg selv går ikke i farger (her går det i svart, hvitt, grått primært) så for min del hadde det vært rart å plutselig kle et barn i masse farger. Men duse farger av rosa, blått, gult + litt hvitt og grått syns jeg er fint! Hva de vil ha på når de blir eldre er helt opp til de (så lenge det er klær etter vær og litt "passelig" til situasjonen - ergo er trange jeans i barnehagen/lek eller tynne kjoler på vinteren uaktuelt).

Holdninger om kjønnsroller mener ikke jeg formes etter fargen på klærne eller typen klær de har på seg, det er hva de lærer hjemme av foreldre og andre rollemodeller i livet deres. Min kommende (fiktive) datter kan både gå med rosa og leke med dukker uten at hun tar skade av det, samme motsatt - hun kan gjerne kle seg i blått og leke med biler om hun vil også. For meg er det mer hva vi gjør det til, alt fokuset vi som foreldre og samfunnet velger å legge på dette temaet.

Så jeg sier heller ja til å gjøre hva som passer den enkelte (rosa om du liker det, masse farger om du vil eller helt nøytrale farger om det passer deg) og la barnet velge selv hvilken "vei" de vil gå. Enten om det er de "typiske" kjønnsrollene eller noe helt annet. Og de kan også være en blanding. Jeg gikk med rosa og lekte med dukker, men samtidig skiftet jeg raskt til klær jeg kunne grise til og klatret i trærne, var i gjørma og annet morsomt stereotypen sa at jeg ikke skulle ;)

Vi har bare blått, grønt, grått og hvitt til guttene stort sett. Får vi jente nå kommer jeg til å selge og gi bort det aller meste av klær etter de. Da blir det rosa, hvitt, mint og gult som skal få regjere. Men det er sånn jeg er. Hun skal helt klart få bestemme selv når hun blir eldre. Men jeg håper jeg får en skikkelig jentejente som vil ha på kjoler og stæsj [emoji23] Meeen kan være for at jeg har to hardbarka gutter fra før da.. Er veldig nøye i klesvalg på gutta og opptatt av at de skal være pene i tøyet og at alt skal passe sammen.

Jeg er så utrolig enig i dette!

Jeg har en av hver i fra før. Så hva som kommer nå, spiller ingen rolle.
Jeg har heller ikke vert så opptatt av jente og guttefarger. Men etterhvert som ungene vokser til så får de bestemme selv.

Jeg hatet tidligere klær med prinsesser og animerte filmer på. Men jeg kan bare se det slaget tapt :P

Men hjemme hos oss går jenta med blåe bil tskjorter, og gutten med lilla pike-tskjorter.
Selv om de ikke er bevist på farge, så er det ingen tvil på at de er jentejente, og guttegutt :P

Back
Topp