Noen tøybleiemammaer her?

Så morsomt med flere tøybleiemødre :D På det forrige terminforumet var det bare jeg som brukte tøybleie. Elsker det!!

Brukte brettebleier til han var rundt 5 mnd.. så gikk jeg over til Bum Genius AIO og lommebleier. Jeg kjøpte 23 stk, og brukte disse ut bleieperioden (til han var 2 år).
På maibabyen ønsker jeg å fortsette med brettebleier og kjøpe formsydde bleier når bretteperioden er over.. Heller bruke ullsperring utenpå :) 

Har dermed mange Bum Genius bleier som jeg selger for en billig penge. Dersom noen er intr. er det bare å ta kontakt:)

GotMILF: Så utrolig fine bleier du har sydd:) Syr du formsydde for andre? 
 
Bleiene jeg ønsker å selge er i gul, grønn, blå, hvit og rosa tror jeg..
 
Så moro at vi er mange tøybleiemammaer her inne. På mitt forrige terminforum var det bare meg og ingen andre var interessert. Da meldte jeg meg inn på tettinntil sitt tøybleieforum for å ha noen å spørre om tips og råd. Nå er det lenge siden jeg slettet medlemsskapet mitt der for jeg har ikke hatt bleiebarn på ett år.
 
Tar GJERNE imot bleien om du ikke har gitt den bort enda.
Jeg SKAL ha tøybleier på lillegull - selv om mannen bare syns det blir styr. Er JEG som går hjemme med babyen uansett, så da har vel ikke han så mye han skulle sagt hehe =)

Kjøper gjerne bleiene du ønsker å selge også Drømmefangern =) Skal du ha mye for dem?

Lager et eget innlegg nuh! HJELP MEG dere som har gjort dette før!! =)
 
Må se på de først hvordan stand de er i.. Akkurat nå ligger de langt oppå loftet.. :p Skal ikke selge alle, men en del.. (de foretrekker nemlig disse i barnehagen her:)
 
Ok =) rop ut da =) Og kikk i den andre tråden min om du orker =) En MASSE spørsmål fra en helt grønn tøybleier :)
 
Will do.. =) Bare koselig at folk spør når de lurer, iallefall når det er noe jeg er så glad for å dele meninger om.
 
Vurderte det forrige gang, men etter mye diskusjon så slo jeg det fra meg. Grunnen til at jeg ville bruke det var miljøet. Men nå er det uansett bevist at det er mer skadelig med all vaskingen enn å bruke miljømerkede engangsbleier. De bruker det heller ikke i bhg vår.. Også orket jeg ikke å sette meg inn i alle forskjellige typer, merker osv forrige gang..

Men skal si dere er flinke som orker å styre på med alt dette da! Flinke damer :) Også så mange! Er ikke ofte det er så mange på terminforum tror jeg :)
 
Jeg er også tøybleie mamma! Men må innrømme at vi gikk over til engangs når hun var rundt året sist. Mest fordi mannen ikke taklet disse tøybleiene etterhvert. Men vi starter vel mest sannsynlig på ny frisk denne gangen. :) Har jo bleiene liggende, så slipper jo utgifter med det denne gangen. 
 
Hvilke bleier brukte dere da siden han ikke orka? Brukte dere rispapir inni etterhvert som barnet fikk fastere avføring?
 


Moira skrev:
Tar GJERNE imot bleien om du ikke har gitt den bort enda.
Jeg SKAL ha tøybleier på lillegull - selv om mannen bare syns det blir styr. Er JEG som går hjemme med babyen uansett, så da har vel ikke han så mye han skulle sagt hehe =)

Kjøper gjerne bleiene du ønsker å selge også Drømmefangern =) Skal du ha mye for dem?

Lager et eget innlegg nuh! HJELP MEG dere som har gjort dette før!! =)



sen meg adressen din på pm så får du den ;-) leste masse skryt av den men sønnen min funka de ikke på dessverre
 


squakky skrev:
Vurderte det forrige gang, men etter mye diskusjon så slo jeg det fra meg. Grunnen til at jeg ville bruke det var miljøet. Men nå er det uansett bevist at det er mer skadelig med all vaskingen enn å bruke miljømerkede engangsbleier. De bruker det heller ikke i bhg vår.. Også orket jeg ikke å sette meg inn i alle forskjellige typer, merker osv forrige gang..

Men skal si dere er flinke som orker å styre på med alt dette da! Flinke damer :) Også så mange! Er ikke ofte det er så mange på terminforum tror jeg :)

Det fysiske søppelberget blir jo myyyyye mindre. Dessuten er de aller fleste tøybleiemammaer flinke til å kjøpe og selge brukt, da blir miljøgevinsten STOR siden man ikke må kaste bleiene men at de lever videre hos noen som da slipper å kjøpe nyproduserte. 

Har du link til det du skrev om vaskinga? Det mener jeg at ikke stemmer.
 


Speedsjarken skrev:


squakky skrev:
Vurderte det forrige gang, men etter mye diskusjon så slo jeg det fra meg. Grunnen til at jeg ville bruke det var miljøet. Men nå er det uansett bevist at det er mer skadelig med all vaskingen enn å bruke miljømerkede engangsbleier. De bruker det heller ikke i bhg vår.. Også orket jeg ikke å sette meg inn i alle forskjellige typer, merker osv forrige gang..

Men skal si dere er flinke som orker å styre på med alt dette da! Flinke damer :) Også så mange! Er ikke ofte det er så mange på terminforum tror jeg :)

Det fysiske søppelberget blir jo myyyyye mindre. Dessuten er de aller fleste tøybleiemammaer flinke til å kjøpe og selge brukt, da blir miljøgevinsten STOR siden man ikke må kaste bleiene men at de lever videre hos noen som da slipper å kjøpe nyproduserte. 

Har du link til det du skrev om vaskinga? Det mener jeg at ikke stemmer.



jeg har også lest motbevis på den påstanden med vaskinga. Har gode vaskemaskiner som bruker lite energi i motsetning til engangsbleia som bruker masse energi i produksjon, transport og igjen transport etter bruk... Og til slutt i søplefyllinga ...men jeg er en synder jeg å. Fikk bare ikke til noen bleier som ikke lakk sist og gikk rett og slett lei av å finne de riktige tøybleiene
 
Kommer helt an på antall avføringer i døgnet.. Her har vi ei på 2 som har hatt 15-20 avføringer i døgnet hele veien og har priset oss lykkelige over bruk-og-kast-bleier. Hadde egentlig planer om tøybleier før hun ble født, men det ble aldri noe av det. Denne gangen får vi se hva det blir til.. 
 


Drømmefangeren skrev:
Hvilke bleier brukte dere da siden han ikke orka? Brukte dere rispapir inni etterhvert som barnet fikk fastere avføring?


Vi prøvde det meste, men endte vel opp med formsydde og ullbukser etterhvert. Synes de var veldig greie. Brukte mye AIO også sånn når vi var ute og fartet og i bhg. Rispapir brukte vi bare en liten stund, synes ikke det funka noe særlig. Tror det var en kombinasjon av flere faktorer som gjorde at han steila på slutten av bleieperioden sist. Det ble mye styr med å frakte bleier fra bhg og til bhg, det lukta litt mer etterhvert som barnet ble større også syntes vi. Nå skal det sies at vi bodde i en liten leilighet, med dårlige forhold for vasking av klær, så de ekstra maskinene med bleier merktes godt. Vi får se hvordan det utvikler seg denne gangen. :)
 


squakky skrev:
Vurderte det forrige gang, men etter mye diskusjon så slo jeg det fra meg. Grunnen til at jeg ville bruke det var miljøet. Men nå er det uansett bevist at det er mer skadelig med all vaskingen enn å bruke miljømerkede engangsbleier. De bruker det heller ikke i bhg vår.. Også orket jeg ikke å sette meg inn i alle forskjellige typer, merker osv forrige gang..

Men skal si dere er flinke som orker å styre på med alt dette da! Flinke damer :) Også så mange! Er ikke ofte det er så mange på terminforum tror jeg :)

Jeg leste om en undersøkelse som kom til den konklusjonen en gang. De hadde regnet med at man vasket alle bleiene på 90-95 grader og tørket dem i trommel. I tillegg så regnet de at bleiene måtte skiftes ut etter tjue gangers bruk. Undersøkelsen var sponset av Pampers...

Grønn hverdag viser til en undersøkelse som sier at hvis du vasker på 60 grader (nok til å drepe bakterier) og tørker på snor så er miljøbelastningen med tøybleier halvparten av miljøbelastninge med engangsbleier. Ved bruk av tørketrommel hver gang tror jeg miljøbelastningen ble lik.

Det er helt greit for meg at ikke alle vil bruke tøybleier. Det må man bare velge selv :)

 
Back
Topp