Noen tøybleiemammaer her?

Surrehøna

Glad i forumet

Vi brukte tøybleier på eldstemann fra han var 4 måneder og til han ble to år. Det skal jeg helt klart gjøre med denne også. Etter vi byttet til tøybleier slapp vi unna alle bæsjelekkasjene vi hadde opplevd de første fire månedene. Desverre ble bleiene for små da han var to år. Han er en stor gutt og jeg syntes det ble for dyrt hvis vi skulle kjøpe nye bleier som kun skulle brukes 1/1-1 år.

Vi brukte stort sett disse bleiene på dagen.

På natten byttet vi mellom fornsydde bleier med trekk og noen fleecelommebleier. Finner ikke bilder av dem i farta.

Er det noen andre som har lyst til å prøve tøybleier, har prøvd det eller bare synes det er litt interessant?

 
Kunne egentlig tenkt meg å prøve med denne ungen. brukte bittelitt brettebleier på gullet hvis hun var veldig sår, en dag med tøybleie så var hun helt fin! Men syns ikke de sitter å godt så hadde blitt noen litt mer ordentlig om jeg skulle brukt det fast, men jeg syns de ser så veldig klumpete ut?
 

Vi ble aldri komfortable med brettebleier. Foretrakk lommebleier for de er enkle å bruke og de tørker raskere enn alt-i-ett-bleier. Brettebleiene ble brukt som underlag på stellebordet, gulpekluter, stellematte på tur m.m.

Naboene prøvde brettebleier da babyen var nyfødt og det ble veldig stort på den lille kroppen. Jeg har kjøpt inn noen brukte formsydde bleier i str. xs og har planer om å strikke ullbukser. Tipper vi bruker dem deltid fram til lommebleiene etter storebror passer.

 
Åh, endelig flere som bruker tøybleier :) vi brukte det på storesøster fra hun var ca året (vi oppdaga det ikke før da) til hun slutta med bleier litt før to-årsdagen og lillesøster har ikke brukt en eneste papirbleie siden hun ble født :D 

Tøybleier har blitt hobby så her har jeg både hjemmesydde, formsydde, lommebleier, alt-i-ett-bleier. Brettisene pensjonerte vi etter de første ukene, men de funka veldig fint i begynnelsen :) Nå går det stort sett i formsydd med en eller annen stilig ullbukse utenpå, jeg ELSKER tøybleier :P 

Skal se om jeg ikke får lagt inn et par bilder av de hjemmesydde, det er gøy å leke seg med symaskinen :) 
 
Vi har brukt tøybleier og skal bruke det på nestemann også. Begynte med papirbleier da han begynte i bhg fordi de ikke ville ha det der. Har vært veldig fornøyd med bleiene og gleder meg til å begynne å bruke de igjen. :)
 

Her er noen hjemmesydde:)



 
Jeg har aldri brukt det på mini, men vurderer å bruke det på den lille i mage! :)
 
Så fine bleier!! :)
 
Så fine bleier!!! Er de vanskelige å sy? Bruker du mønster?
 


fru my skrev:
Så fine bleier!!! Er de vanskelige å sy? Bruker du mønster?


Takk :) Jeg syns ikke de er vanskelige å sy :) Det vanskeligste er egentlig å finne en kombinasjon av stoffer som absorberer bra uten at det blir for tykt. Jeg bruker en del forskjellige både inner- og ytterstoff, alt etter hvilken type bleie det er. Den rosa og den blåbrune er sånne med laminert polyester på utsiden, de holder tett helt av seg selv, mens den grønne med sauer bare har bomull på utsiden siden man skal bruke den under en ullbukse eller sånn plasttrekk (vi bruker ullbukser). På innsiden har jeg oftest bambusvelour eller microfleece mot huden og inni er det mange tynne lag med bambus som absorberer masse :) Bambus er også naturlig antibakterielt så det er bra for huden, men kan være litt våtere, derfor er det mange som liker mikrofleece siden dette gjør at barnets hud holder seg tørrere. Dette er en smakssak eller alt etter hva ungen ikke blir sår av.
De bleiene jeg har lagt ut her er ikke akkurat proffbleier, har vel bare sydd en håndfull så jeg har ikke akkurat øvd mye :P Det er uansett ikke vanskelig :)

Og nei, jeg har ikke brukt mønster, men det hadde sikkert gjort det lettere. Jeg har bare strukket ut noen av de bleiene vi har og tatt de egenskapene jeg ønsket og samla de i en bleie. Ikke alltid vellykket, men funker stort sett kjempefint :)
 


HvitSnø skrev:
Så fine bleier!! :)


Takk! :)
 

De hjemmesydde bleiene var jo kjempefine. Jeg har ikke begitt meg ut på noe mer spennende enn å sy innlegg. Lommebleiene hadde mikrofiberinnlegg, men vi byttet dem ut med bambusfrotté etter en stund. På slutten brukte vi begge deler.

Så moro at vi er flere tøybleiemammaer her inne. Da kan vi utveksle erfaringer underveis. Jeg har nesten ingen erfaring med ullbukser, men har lyst til å teste det denne gangen.

 
Hvor kjøper dere tøybleier?
 
wow! De hjemmesydde var jo megafine!! 
 


Phibonacci skrev:
wow! De hjemmesydde var jo megafine!! 

Takk :D
 
Prøvde virkelig sist vi... Men det ble være lekasje uansett hva vi prøvde, så vi gå opp... Dessverre. Orker ikke ta styret denne gangen
 


Phibonacci skrev:
wow! De hjemmesydde var jo megafine!! 



SIGN!!
 
Jeg trodde jeg hadde solgt alle tøybleiene... Men oppdaga en bom genius bleie i skapet. En sånn med knapper som kan reguleres eter str. Kjøpt for et par år siden. Noen som vil ha den? Gir den bort i stedet for at den bare ligger i skapet ;-)
 
Back
Topp