Noen sykepleiere/ værnepleiere hær? kanskje 3 års studenter??? eller andre vitene=)

Wiggum

Blir kjent med forumet
Jeg sliter så med en refleksjonsopgave... hvordan kan jeg ivareta Ole sin integritet og egenverd, reflekter! det e jo sykt... ka dåkker forbinder me de ordene?

sjukepeleier her :)emoticon

Wiggum skrev:
Jeg sliter så med en refleksjonsopgave... hvordan kan jeg ivareta Ole sin integritet og egenverd, reflekter! det e jo sykt... ka dåkker forbinder me de ordene?

Er det bare det som er caset?
ikkje noken bakgrunnsinfo om pas?
er han en vanlig sjuk pas, er han dement, psykisk utviklingshemma??

enkelt sagt dreier det seg jo om kordan du som Spl kan få pas til å føle seg verdt noke, og ikkje skamme seg over den han er, sjølv om han f.eks har blitt innkontinent...
Om det er en dement pas, kan det være vanskelig å beholde sin egen integritet, inststitusjonalisering..osv... da er det viktig å ha gjort en god bakrunns historie om pas. (anamnnese) så pas får det tilnerma likt slik han hadde det før han ble sykt.
eks: kjente møbler og bilder, få gå med dress kver dag om han er vandt til det.. varsomhet i stell situasjoner..

Vanskelig å komme med innspill når eg ikkje veit meir om pas :)

han har  parkinson .. og kan ikke hjelpe til med stell, men han er en nøye person som liker å ha ting på stell :P men tkk kom litt på vei uansett jeg :)

Back
Topp