Noen studenter her?

leah83

Andre møte med forumet
HEI

Selv om jeg bare er 6 uker og 3 dager på vei, så kan jeg ikke hjelpe for at jeg tenker fremover, spennede tider i vente. Lurer på om det er noen som er inne på dette med fødselsstipend? Jeg tenker å ikke begynne etter sommeren, da jeg har en praksis periode, regner egentlig med å bli sykemeldt fra da. Er det mulig at jeg får føddelsstipendet fra oktober til august da(10mnd) og at mannen min tar permisjon 2mnd fra jobb med lønn etter på?? Da blir jo dette 12 mnd til sammen. Litt innviklet spm, men det er lov å prøve seg[:D]
Håper noen vet mer enn meg om dette og vil hjelpe til!
-Oktobermirakelet

Du får ett års fødselsstipend, men jeg tror ikke pappa har krav på permisjon dersom du ikke er ute i jobb, og av en eller anne merkelig grunn ser de ikke på student som et yrke Sånn var det i alle fall da jeg fikk min første for sju år siden.

Hei leah83!
Vet ikke om jeg skal skyte på meg å være spesielt inne på det med fødselsstipend, men har satt meg litt inn i det siden det er aktuelt for meg også.

På Lånekassen sine sider er det beskrevet ganske greit, og der fremgår det at dersom du skal ta permisjon tidligere enn tre uker før fødselen, må dette være på grunn av sykdom eller av faglige årsaker, hvis ikke kan du miste retten til fødselsstipend.
Tar du permisjon i mer enn tre uker før fødselen, kan du miste retten til støtte i tiden fram til tre uker før fødselen.

Blir du sykemeldt kan du ha rett til sykestipend, men du får ikke begge deler og det er satt ganske strenge vilkår for å få dette. Du må bl.a ha begynt på semesteret og søkt om lån/stipend.
Her er link til en side hvor dette er beskrevet bra:

http://www.lanekassen.no/templates/Page____3016.aspx

Håper det ordner seg for deg.

Hilsen "Fortuna"

Back
Topp