Noen spm

Darlima

Flørter med forumet
Det er 7 år siden sist jeg var gravid, og da var jeg ikke på kontroll før uke 13. Var i en fornektelse tror jeg. Fant vel ut den gang at jeg var gravid rundt uke 8-9. Husker ho hos legen nesten tilta når jeg sa jeg var 13 uker ca på vei, når jeg ringte for å få time.

Så....
Når er det normalt å ringe legen ?
Når drar man på ul ?   (sist var jeg på første kontroll i uke 17)
Kan jeg fortsatt drikke kaffe ?   (hekta serru)
Er det noe som er veldig fy fy  ?

Føler meg helt blank denne gangen. Har på en måte ikke gått helt opp enda. Så er det noe jeg trenger å vite.FYR LØS

Er selv litt usikker på dette med legetime bestillinger så jeg skal ikke svare på det. Legen sender henvisning til ul for deg og så får du brev om når du får time. Du kan bestille selv privat time hos gyn. hvis du vil dra på ul veldig tidlig for å få bekreftet svangerskapet og hvo langt du er på vei.

Men kaffe kan du drikke 1-2 kopper av om dagen. 
Det er en del som er fy fy.... alkohol, røyk, spekemat, saltpølse, myke oster som brie o.l., og kjøtt og fisk må være gjennomstekt. 
Husker ikke noe annet akkurat nå, men her på babyverden er det masse lesestoff under gravid. 

Lykke til og kos deg med svangerskapet! 

Hun over her dekket det meste. Må bare si at jeg har det som deg. Er åtte år siden sist, så er endel jeg lurer på.
Men samtidig merker jeg at mange ting dukker opp etterhvert, litt sånn typ aha- så det var sånn det var ;)

vil bare legge til at det er vanlig å ha første svangerskapskontroll rundt 12.uke...
en annen ting som er viktig å huske på når det gjelder kosthold er å vaske frukt og grønt før du spiser det! for å unngå evt toxoplasmosesmitte. De fleste tar en blodprøve på toxoplasmose på 1. eller 2. kontroll :)

var til kontroll hos legen i går og han sa at det er normalt å ha første svangerskapskontroll i uke 8-12 en gang. første gang går man til legen fordi de skal ta en del blodprøver og sånt. husk å ta med morgenurin og :-) som nevnt over så sender legen henvisning ang ul, men mellom uke 18-20 er det vanligst å få ul :-) 

jm er det vanligst å få time hos i uke 24 ca, og etter det så velger du selv om du vil gå til lege eller jordmor hver gang :-)

resten har du vel allerede fått svar på ;-)

skal man alltid ha med morgenurin?

Ja man tar med urinprøve på hver kontroll :) var ikke alltid det ble morgenurin på meg sist.. Hadde jeg skole først tok jeg prøven mens jeg ventet på jordmoren ;) gadd ikke ta med tisset på skolen liksom :P haha.. Jeg kommer til å ha første legetime i uke 12 eller 13 men skal på tidlig ul om 1,5 uke :) Husk å ta folat!!

Jeg synes det er veldig langt i mellom første og andre kontroll hvis man tar første hos legen i uke 8-12 og så andre hos jordmor rundt uke 24!! Jeg hadde ønsket en time i mellom disse to og. 

KatlaJ skrev:
Jeg synes det er veldig langt i mellom første og andre kontroll hvis man tar første hos legen i uke 8-12 og så andre hos jordmor rundt uke 24!! Jeg hadde ønsket en time i mellom disse to og. 

Du har jo ultralydkontrollen i mellom da :-))

Takk for svar :)
Folat begynte jeg med dagen jeg fant ut jeg var gravid. Det huska jeg nemlig :)

Mrs.Chuck Bass skrev:

KatlaJ skrev:

Du har jo ultralydkontrollen i mellom da :-))

Ja selvfølgelig, glemte den jeg :)  Da høres det bedre ut. Men likevel, først legen, så jordmor på sykehuset på ultralyd og så jordmor i kommunen.... mange forskjellige å forholde seg til. Men jeg synes sikkert bare dette er rart fordi jeg er vant til det annerledes, ikke noe krise :) 

Back
Topp