Noen spm om amming

*Peppermynte*

Blir kjent med forumet
Jeg fødte på lørsag, og nå har hvertfall melken kommet for fullt her. Puppene mine er som to store, ømme ballonger! Jeg syns ikke det hjelper så veldig mye etter amming heller.

-Skal de være så sprengte hele tiden i starten?

-Jeg gir bare på ett bryst pr amming, for han sovner helt pang etterpå - gir dere på ett eller begge? Burde jeg prøve å vekke han, for å gi på det andre også?

-Håndmelker dere eller evt pumper dere litt for å lette på trykket når det føles sprengt?

Au, au, det gjør hvertfall ganske vondt å gå rundt med disse.. Vil jo ikke at det skal tette seg i noen melkeganger heller. Tar i mor tips/råd eller bare erfaringer! [:)]

ORIGINAL: *Peppermynte*

Jeg fødte på lørsag, og nå har hvertfall melken kommet for fullt her. Puppene mine er som to store, ømme ballonger! Jeg syns ikke det hjelper så veldig mye etter amming heller.

-Skal de være så sprengte hele tiden i starten?

Det justerer seg i løpet av et par dager - da blir de myke igjen, men fremdeles en del større enn de var før, bare ikke harde og nesten kunstige.

-Jeg gir bare på ett bryst pr amming, for han sovner helt pang etterpå - gir dere på ett eller begge? Burde jeg prøve å vekke han, for å gi på det andre også?

Ikke nødvendig å vekke for å gi på det andre, produksjonen justerer seg etter etterspørselen. Hvis du vil ha for mye melk (jeg foretrekker det, for da kan jeg pumpe og ha i frysen) kan du pumpe det brystet han ikke spiser på og fryse ned melken. Jeg synes ihvertfall det er veldig praktisk å ha en del melk i frysen.

-Håndmelker dere eller evt pumper dere litt for å lette på trykket når det føles sprengt?

Ja, jeg gjør det. Jo mer du tar ut, jo mer vil kroppen tro at den må fortsette å produsere, så hvis du vil redusere melkemengden er det lurt å ikke ta ut mer enn det du føler du må, hvis du vil fortsette å ha mer melk enn du trenger er det bare å pumpe ut, da fortsetter kroppen å lage masse melk.

Au, au, det gjør hvertfall ganske vondt å gå rundt med disse.. Vil jo ikke at det skal tette seg i noen melkeganger heller. Tar i mor tips/råd eller bare erfaringer! [:)]

Hvis du får noen tette melkeganger er det KJEMPEVIKTIG å få tømt dem så fort som mulig for å unngå brystbetennelse. Da er det underordnet at du får mer melk, reduksjon av melkemengden kan du fikse senere, det viktigste er å få løst opp der det har tettet seg til. Legg alltid til på det brystet der det har tettet seg først, pump, masser, få ut melken - er du rask på labben der så kan du unngå hele brystbetennelsestyret.

Lykke til!

Hadde også suuuuper ømme pupper de første dagen, men nå går det mye bedre! Så det justerer seg selv! Har også pumpet litt (et avent glass) for dagen, bare for å få tømt helt en gang for dagen!

Jeg bruker å la Nikolai amme på en side og syns jeg han ammer lite så skifter jeg bleie på han og tilbyr den andre etterpå (eller samme om det er masse spreng i den), og da ammer han gjerne mye lengre for da er han mer våken enn når han akkurat har våkna!

Jeg ville iallefall tømt meg skikkelig en gang om dagen.
Både for å hindre tetting av melkeganger og så er det jo greit å ha frossen melk til senere. [:)]

ORIGINAL: Lunne

Jeg ville iallefall tømt meg skikkelig en gang om dagen.
Både for å hindre tetting av melkeganger og så er det jo greit å ha frossen melk til senere. [:)]

Jeg fant ut det var lurt å tømme på kvelden, siden han sover lengst da, og så slipper jeg at senga blir så fryktelig våt... [8D]

Back
Topp