Noen spm fra meg =)

KrepsenErBlittMamma

Forumet er livet
Hvor lenge prøvde dere før dere ble henvist?
Og tok det langt tid før dere var i gang?

Hvorfor måtte dere ha hjelp?

Var hos gyn. igjen i dag, og det virker nesten på han som om vi må prøve ørten år til før det evt. blir snakk om prøverør [:@][:'(][&:]
Kun fordi jeg er så ung (ble 20 i sommer)... Faen, da... Han skal da bare drite i hvor gammel/ung jeg er... [:@][:@]

Vi kom litt sent i gang med utredningen, fordi sambo var litt skeptisk til det. Vi ble henvist etter 2,5 år med prøving. Jeg starter med medisiner i morgen, 3 år etter at vi begynte å prøve. At du er ung skal ikke ha noe å si, gå til en annen gyn eller mas til du får hjelp[;)] Jeg er 23 år forresten[:)]

Jeg sluttet med p-piller i sept 05 pga bivirkninger! Begynte vel ikke å prøve aktivt før sommeren 06. Vi ble henvist til gyn fra fastlege på slutten av 08. Januar i fjor hadde vi time på gyn, prøvde 3 pergo-kurer uten hell og ble henvist til Ullevål i juni i år. Hadde forsamtale i august og begynte med medisiner i desember!
Sambo har dårlige svømmere (noe vi først fikk beskjed om når vi kom på Ullevål i august[:@]) så vi skal igjennom ICSI første uka i januar!

Me begynte å prøva for nøyaktig 5 år sidan. Gjekk til legen etter ca eit år som prøvar. Fekk då vita at eg hadde PCOS, noko eg i grunn visste då. Blei kikkholsoperert i april 07. Naturlig gravid i nov 07, men mista. Prøve pergo ei stund etter det. Kontakta Hausken (privat) i mars 09. Fyrste forsøk mai 09. Eg har PCOS og min mann litt redusert kvalitet på sine svømmarar. Skal i gang med tredje ICSI i febr[:)]

Prøvere i 3 år og blitt gravid 2 ganger på egenhånd, men mistet begge gangene. Ble første gang henvist 1 år etter første SA, da opererte de bort en cyste.. ble gravid etter det igjen og mistet, og henvist på nytt til utredning ca 10 mnd etter det. Time til forsamtale fikk vi ca 1,5 mnd etter søknaden var sendt avgårde[:)]

Alder burde ikke ha noe å si - trodde det var hvor lenge man faktisk har prøvd som har noe å si, jeg? [8|] Kanskje du burde prøve en annen gyn? Noen er jo strengere enn andre, dessverre..[>:]

Håper dere kommer i gang snart[:)] *klem*

ORIGINAL: SkattIMagenSnart

Alder burde ikke ha noe å si - trodde det var hvor lenge man faktisk har prøvd som har noe å si, jeg? [8|] Kanskje du burde prøve en annen gyn? Noen er jo strengere enn andre, dessverre..[>:]

Håper dere kommer i gang snart[:)] *klem*

Har jo PCOS, men gubben har ikke blitt testet enda.. Han hadde time, men den avbestilte vi da vi var gravide.. Nå angrer vi.. Men gyn. har sendt ny henvisning...

Spurte gyn. om hva som ville skje om gubben har dårlige svømmere.. Han mente ikke det OG pcos'n min skulle ha noe og si, siden vi har vært gravide (men mista).. Faen, da![:@]

Om det viser seg at gubben har dårlige svømmere, og med tanke på at jeg har pcos, så kommer jeg til å dra til gyn. i nabobyen... Virka ikke som om vi fikk noe henvisning til prøverør uansett, av gyn... Siden jeg er så ung..
Da gidder jeg ikke mer... [:'(] Da kuttes han UT!

Skal på St.Olavs så snart som mulig å få operert bort cysten min på ca.7-8cm.. Den hadde vokst siden forrige kontroll for 3mnd siden, så da henviste gyn. meg dit.. ENDELIG litt fremgang fra den gamle sure karen [8D][;)]

Håper jo at vi blir gravide av oss selv når cysten er tatt vekk (har heldigvis "bare" en, og ikke mange små...)

Nå i midten av januar har vi prøvd i 29mnd..

ORIGINAL: Ivara

Nå skal det sies at det er en nedre aldersgrense på IVF/ICSI også da, tror det er 23 år. Så det kan være derfor han nøler kanskje. Nuvel, det skal ikke være opp til han å vurdere, men kliniken dere henvises til. Stå på ditt, du har rett på hjelp etter å ha prøvd i over ett år!

Oi, faen...
Håper jeg får tid til å snakke med spesialistene på St.Olavs når jeg skal dit til operasjon...

Ble hennvist i desember 2007 fikk svar at vi stor i kø om å få sjekk og samtale, var inne på samtale og sjekk i augsut 2008.
funka ikke på sykehus, pga jeg var ung og hadde noen kg for mye.
så valgte å gå privat[;)]
Jeg fylte 22 nå i nov.
Men altså, man får vel egentlig ikke prøverørs før man har vært samboere i 2 år og noen steder må man faktisk være fylt 25 år[:'(]
Så kommer jo veldig ann på hva de enkelte stedene praktiserer.
Er nok enklest å komme gjennom om dere går privat. men koster jo flæsk!!

ORIGINAL: **Tusen Nick 87**

Men altså, man får vel egentlig ikke prøverørs før man har vært samboere i 2 år og noen steder må man faktisk være fylt 25 år[:'(]

Har vært samboere 4 og et halvt år, og gift i 1 og et halvt..

ORIGINAL: ace82

ORIGINAL: KrepsenPrøverIgjen

ORIGINAL: **Tusen Nick 87**

Har vært samboere 4 og et halvt år, og gift i 1 og et halvt..

Dere fyller jo ut det ene kriteriet ganske bra da [:)] Får håpe at alder ikke blir hindringen. Men er mulig at privat er veien å gå...

Bare å smøre seg med tålmodighet og se hva året bringer..

Krepsejenta, håper virkelig det ordner seg for dere snart[:)]

Håper mest av alt at dere får det til på egenhånd etter at cysten er borte, men hvis ikke så ta kontakt med gyn i nabobyen - det er deres tur snart nå[:)]

Vi har også klart det før, men oppnår graviditeter i løpet av lang tid - da sa gyn på sykehuset at da er det vanlig å gå gjennom ivf. Det jeg mener er altså at selv om dere har vært gravide sammen tidligere kan det hende dere trenger litt starthjelp.. Alternativet er å bare fortsette prøve på egenhånd - da var ikke valget vanskelig, synes jeg[:)]

Lykke, lykke til, Krepsen - stå på ditt[:)]

ORIGINAL: SkattIMagenSnart

Krepsejenta, håper virkelig det ordner seg for dere snart[:)]

Håper mest av alt at dere får det til på egenhånd etter at cysten er borte, men hvis ikke så ta kontakt med gyn i nabobyen - det er deres tur snart nå[:)]

Vi har også klart det før, men oppnår graviditeter i løpet av lang tid - da sa gyn på sykehuset at da er det vanlig å gå gjennom ivf. Det jeg mener er altså at selv om dere har vært gravide sammen tidligere kan det hende dere trenger litt starthjelp.. Alternativet er å bare fortsette prøve på egenhånd - da var ikke valget vanskelig, synes jeg[:)]

Lykke, lykke til, Krepsen - stå på ditt[:)]

Takk, Skatt [;)]

Er jo maaaange flere enn oss som har brukt myyye mer tid og krefter på å få et barn, men håper jo det klaffer for ALLE så snart som overhoooode mulig [:)]

Vi hadde prøvd å få barn i 5 år før vi bestemte oss for å prøve IVF.
2 juli 2007 sendte gynekologen min en henvisning til fertilitetsklinikken i Porsgrunn. Da var det 7 måneders ventetid, men vi kom inn før tiden)

13 november 2007 var vi inne til første samtale time i Porsgrunn. Jeg begynte da ganske sjapt på hormon medisiner.
17. desember 2007 tok de ut egg.
19. desember 2007 satt de inn ett befruktet egg.
02. januar 2008 fikk vi positiv graviditets test. HELT UTROLIG
12. september 2008 ble Lars Victor født.

De har ikke funnet noen feil på oss. Ble gravid for 5 år siden, men mistet i SA i uke 10. Etter det klarte vi ikke å bli gravide på egenhånd.

Ønsker dere lykketil!!!

Etter 1,5 som prøver kom vi i gang med utredningen. Etter 2 år ble vi enige med gyn om å prøve 6 pergokurer før en evt søknad om prøverør ble sendt.
Etter 2,5 år ble søknaden sendt. Rett før "3-årsdagen" (for prevensjonslutt) fikk vi positiv test.
Fra søknaden ble sendt til vi fikk svar gikk det 2 mnd.

Altså; juli-søknad sendt, sept-svar, okt-forsamtale/medisinstart, nov-sprøyter, des-uttak/positiv test. Så gikk raskt her!!

Er veldig dumt når legen mener du er for ung. Det har da ingenting å si dersom det er f.eks en uoppdaget "feil" hos deg eller mannen..

Har du en gyn som har tatt del i utredningen din som kan henvise deg videre? Be om det i så fall!!

Lykke til, håper ferden mot den positive testen ikke er alt for langt unna "slutten"..
[hr]Edit:

Vi måtte ha hjelp da jeg ikke hadde eggløsninger, og mannen hadde litt dårlig svømmere, antalet var bra men enkelte var "trege" svømmere eller hva jeg skal si. (Med pergo fikk jeg eggløsning, og ut fra mannen sin prøve skulle vi så absolutt klare å bli gravide på egenhånd, men..)

Jeg har også en gyn som er kjip på henvisningene, og pga han gikk jeg på pergo i to år før jeg klarte å grine meg til en henvisning til ivf....... Han mente også at siden vi hadde klart å bli gravide en gang selv så var det ikke noe hast...... Jeg mener at pga han har jeg problemer med angst, stress, indre uro i dag. Hadde han tatt meg alvorlig med en gang, hadde vi kommet mye fortere i gang, og jeg hadde ikke behøvd å være ufrivillig barnløs på 3. året.

Drøyt å hevde det, jeg vet det, men har fått signaler fra legene på sykehuset jeg tok lap på om at jeg hadde gått på pergo unormalt og unødvendig lenge.

Det som er positivt er at når man først kommer seg til henvisning - så går det som regel fortere!

meg og sambo har hatt ubeskyttet sex i over TOLV ÅR,uten å ha sett en eneste positiv GT[8D]
men,det er først de siste 2,nesten 3 årene at vi har vært "iherdige prøvere".. ble henvist i mars i fjor,men søknaden vår ble aldri sendt før i juni....Det er ikke funnet noe galt hverken hos meg eller sambo.og uansett hvor dumt det høres ut,så er det ganske frustrerende!! et eller annet sted må feilen ligge....[&:]
men,nå er vi endelig her-klare for ivf[;)] og krysser ALT vi har for at det endelig skal være vår tur[;)]

Jeg synes ikke det burde være noen aldersgrense på ivf!! Har man prøvd et år,så har man prøvd et år! Masse lykke til krepsen,håper det skjer noe hos dere på egenhånd før dere mpå begynne med ivf[;)]

masse klemmer

Jeg sniker litt. Men samme måneden som jeg fikk den første positive testen, sa gyn til meg at vi skulle sende søknad om prøverør om det ikke gikk denne gangen. Han ringte da til Porsgrunn for å høre om det var noe aldersgrense, siden jeg da bare var 21 år.
Hos dem var det iallefall ikke noe aldersgrense, eneste kriteriet var at man måtte ha vært registrerte samboere i 2 år, eller gifte.

Jeg ble gravid på 10 kur med pergo, men mistet. Fikk beskjed av gyn at vi kun skulle prøve 3 kurer til etter dette, hvis det ikke gikk da ble det prøverør. Trengte heldigvis bare 1 enkelkur til.

Ta en alvorsprat med gyn Krepsen, eller gå til den i nabobyen!

Back
Topp