Noen sp.mål...

Bøllefrøimagen

Elsker forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Mulig litt dumme sp.mål, men prøver meg likevell[:)]

1. En nyfødt, skal h*n ha kun melk? Altså morsmelk eller erstatning.. Sambo spurte meg her om dagen, om den lille skulle ha annen drikke utenom, f.eks vann.. Viste ikke hva jeg skulle svare faktisk[8|]

2. Når man har oppvaskmaskin, skal man koke flaskene likevell?

3. Er det sånn at om man ammer for fullt, så skal man ikke drikke alkohol i det heletat?
Vet om flere som ammer til vanlig, men likevell går ut innimellom og drikker alkohol.. Gir de erstatning dagene etterpå da eller?

Hehe, ler litt av meg selv her nå, men det er ikke så greit å vite alt.. Spesielt når en er helt ny i gamet...[:)]

Håper dere har noen svar til meg[:D]

1. En nyfødt skal kun ha melk ja... :)
2. Ja må koke flaskene uansett den første tiden...
3. Du kan drikke alkohol, men da må du pumpe deg så barnet ikke får den melken.
Da har de sjerne pumpet litt melk før, som de fryser ned og tar opp og gir bebisen istedenfor.

Prøver meg på noen svar her.. [;)]
1: en nyfødt skal kun ha morsmelk eller erstatning ja. Sjelden de har behov for noe annet. Da må det evt bli vann....

2: Har ikke noe særlig erfaring med flaske siden jeg fullammet sist, men de skal vel kokes de første mnd, deretter er det vel nok med oppvaskmaskinen.

3: Hvis man fullammer skal man helst ikke nyte alkohol, men hvis man drikker et glass vin, (eller øl) så tar det 2 timer før alkoholen er ute av melka igjen.. Melka har samme promille som blodet.. (hvis du skjønner..??) Drikker man mere så går det lenger tid før du kan amme igjen. Kan evt pumpe deg før du skal drikke så du har til natt og evt litt utover neste dag.

Håper dette hjalp deg litt. [:)]

Tusen takk, det hjalp masse[:)] Mange som sier så forskjellig...er ikke lett å vite hva/hvem man skal tro på..

Ser at de andre har svart, så orker ikke svare det samme...
Men ang vann, så trenger de som regel ikka vann før de er rundt 4 mnd, er min erfaring iallefall..[:)]

ORIGINAL: Vugge

Vil bare si takk for at du spør jeg, for da lærer vi andre også! [:)]

Bare hyggelig søte du[:)]

har du ikke sånn firkantet bok som en får hos jordmor/gravid? heter"graviditet, fødsel  og den nye familien) der stod det om amming, drikking mens en ammer etc.. ;) any ways svarer for det om--fant også link på nett til dere som lurer.. lurte selv ser dere ;)

1. et barn skal kun ha morsmelk eller erstatning frem til det er 6 mndr.. da kan en sakte introdusere most mat eller grøt. ikke sterke ting først.. men gulerot, agurk most med poteter. også et tips før du gir barna den maten å smøre noe av det i munnen før en ammer - da blir barna vant med smaken. mer om mat og amming etc her: http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Amming-og-ernaring/

2. kokes fordi det ikke destilleres i vaskemaskin når en har det på 60 grader... eller mindre.. se link: http://www.flaskeposten.org/index.php?Itemid=29&id=14&option=com_content&task=view

3. det anbefales at du ikke drikke før 6 uker etter fødsel. sjekk linken for mer info: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=54

Joda, fikk mange brosjyrer når jeg var hos jordmor, men tenkte det var like greit å spørre dere[:)]

Kjekt å vite dette med alkohol synes jeg, har noen venninner som er ute veldig ofte, selv om de ammer.. Synes liksom ikke det er så greit jeg da.. Jeg for min del kommer til å holde meg hjemme meg lillegutt for alltid

Haha, neida, men jeg tviler på at uteliv er det første jeg tenker på...

jeg har aldri kokt flasker til snuppa når hun var nyfødd faktisk. fikk beskjed om at det var masse bra nok å vaske de i oppvaskmaskinen. og det fungerte helt greit. ikke noe trøbbel med det iallefall. men kommer ann på om oppvaskmaskinen er gammel, ny og hvor mange grader du vasker det i kanskje. 75 grader vasker jeg her.

ORIGINAL: Myfirst

Joda, fikk mange brosjyrer når jeg var hos jordmor, men tenkte det var like greit å spørre dere[:)]

Kjekt å vite dette med alkohol synes jeg, har noen venninner som er ute veldig ofte, selv om de ammer.. Synes liksom ikke det er så greit jeg da.. Jeg for min del kommer til å holde meg hjemme meg lillegutt for alltid

Haha, neida, men jeg tviler på at uteliv er det første jeg tenker på...

ja hvorfor ikke.. like greit.. eneste grunnen til at jeg viste dette var fordi jeg nettopp leste det selv hehe... men søk gjerne på nett for det er en del artikkler skrevet av leger/jordmødre eller sider som er representative kilder som en kan få informasjon om ting på.. men mye kommer du nok til å få vite av jordmor når du kommer dit for ammepraten gang nr 2...

ORIGINAL: pops25

Back
Topp