Noen spørsmål

Hønemor2017

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Jeg hadde keisersnitt met vesla nå i juli og fikk beskjed om å vente med nr to minst 2 år. Der og da hadde jeg ingen spørsmål men nå lurer jeg jo på litt. Hva kan skje om jeg skulle bli gravid igjen? Altså bortsett fra at livmoren min mest sannsynligvis ikke tåler riene,vil den tåle selve graviditeten? Har såklart ikke tenkt å prøve å teste det ut men jeg er nysgjerrig.

Hadde også bekkenløsning da jeg gikk gravid, men kjenner at jeg fortsatt har veldig vondt fra bekkenet. Er det noe som vil gå seg til eller bør jeg gå til fysio?

Hei!

Generelt blir det anbefalt og ikke at du må vente i to år - dette for at kroppen skal komme seg igjen og uterus skal komme tilbake til seg selv, sår skal få leges osv. Bir du gravid før ta det opp med jordmor eller legen din så du kan få den oppfølgingen du trenger, for å sikre din og barnet sin helse. Livmoren kan også tåle rier, men de vil følge ekstra nøye med. Det er etter du har hatt to keisersnitt at det ikke er anbefalt å føde vaginalt med tanke på at de er redd for livmorveggen ikke vil tåle dette.

Ta en samtale med sykehuset der du fødte om det er noen spesiell grunn til at du fikk denne anbefalingen eller om det var på generelt grunnlag, hør med de om hvordan du evt skal forholde deg til det om du blir gravid igjen tidligere.

Når det kommer til bekken kan dette være plagsomt og gi smerter en god stund etter fødsel, og ammer du er dette også hormonbetinget at det tar tid før det stabiliserer seg. Gir ikke smertene og ubehaget seg vil jeg anbefale deg til å ta kontakt med fysio for å få øvelser som kan styrke bekkenet, evt undersøke om du har fått en skjevhet i bekkenet etter graviditeten som må rettes på av manuell terapeut eller kiropraktor.

Kos deg masse med den lille:)

Back
Topp