Noen spørsmål.

Badeand1984

Flørter med forumet
Jeg har hatt noen plager i begynnelsen av denne graviditeten. Jeg har mistet en god del av sex lysten, kvalm, utslitt og trøtt. Prøvde å ha sex før helgen og fikk rett og slett vondt i underlivet. Ringte legen min for å bli sendt til gynekolog for å sjekke alt alt er normalt, men fikk ikke noen henvendelse fordi "de pleide ikke å sende kvinner til gynekolog så tidlig i svangerskapet". Han sa bare at en sykemelding kunne bli aktuelt. Men jeg trenger ingen sykemelding, jeg holder med oppe på jobb. Skal det være så vanskelig å få en henvendelse til gynekolog i uke 10?  

Da jeg gikk gravid med snuppa mi i 2008 så fikk jeg beskjed om at de ikke tok GU i første trimester lengre, de var redde det kunne frem provosere en abort. Kanskje det er derfor du ikke fikk komme til GU.

ok? hvorfor skal det kunne fremprovosere abort? folk vil vel ikke se fosteret på ultralyd om de skal ta abort...

Legen min tok gu og celleprøve på meg sist når jeg var kanskje 8 uker på vei. Da begynte jeg å blø og syntes ikke det var noen hyggelig opplevelse. Gikk jo bra, men lurer på hvorfor hun absolutt ville gjøre det da. Ble jo uansett så mye blod på prøvene at jeg måtte ta nye ;(

hvis du er bekymra, hvorfor ringer du ikke legevakta og spør de?
Jeg hadde en blødning på julaften og kom rett inn på legevakta for ul...
Legen bare spurte om jeg ville komme og se om babyen hadde det bra.. og det ville jeg jo.. det var derfor jeg ringte.

Situasjonen min blir nok ikke sett på som så alvorlig. Har ikke blødninger. Har kun smerter under samleie. Hadde jeg hatt blødninger hadde situasjonen vært litt annerledes. 

Badeand1984 skrev:
Situasjonen min blir nok ikke sett på som så alvorlig. Har ikke blødninger. Har kun smerter under samleie. Hadde jeg hatt blødninger hadde situasjonen vært litt annerledes. 

kommer jo helt an på legevakta og legen... her jeg bor er det små forhold på legevakta, så det er legen selv som tar telefonen om han har ledig tid.. og da er det ikke nei i hans munn :)
nå har jeg vært der med en SA tidligere også da hos samme lege så han har kanskje lavere terskel...

Jeg har også fått beskjed av legen min at de ikke ønsker å utføre GU så tidlig i svangerskapet fordi det kan føre til spontanabort.

Ring legen og forklar han/hun hvordan smerter du har. Kanskje de kan ha et svar uten at de trenger å undersøke det. God bedring! =)

det er forøvrig fullt mulig å ta en utvendig ultralyd nå.. jeg tok da jeg var 7+4 og så magedyret så fint atte :)

Det du beskriver er helt vanlig og jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over det! Tenk på allt blodet som strømmer til underlivet ditt nå og klargjør det for en fødsel. Slimhinnene blir lettere sår og mange opplever litt blod etter samleie uten at det er farlig. Du sier at du har mistet lysten og da var du kanskje ikke våt nok heller? Dette gir enda mer belastning på slimhinnene. Helt ufarlig. Synes du skal bruke glidemiddel kanskje hvis du vil ha sex igjen. Har opplevd det samme som deg flere ganger i løpet av mine svangerskap. Tror du kan slappe helt av:)

Siden det er snakk om smerter ved sex, og ikke noe galt med fosteret, så skjønner jeg at de ikke henviser deg til undersøkelser. Det er nok ikke noe galt med deg annet enn en pågående graviditet. Kroppen forandrer seg under en graviditet, også såpass tidlig. Man kan oppleve økt ømhet, man kan blø lettere, stillinger som tidligere fungerte er smertefulle osv osv. 

Jeg vil anbefale dere å ta det helt med ro. Skal dere prøve igjen, så bruk mye tid på deg. La partneren din få jobbe litt med å hisse deg opp, og bruk gjerne ekstra glidemiddel. Mange opplever å bli tørre under en graviditet. Prøv også andre stillinger for å se hva som fungerer best. 

Lykke til!

Jeg har hatt smerter i forbindelse med sex i begge svangerskapene mine. Det har vært så gale at det har vært utholdelig og rett og slett ikke mulig. Både hovner opp inni der og masse smerter. Så trenger ikke ha noe med babien og gjøre.

Hei! Ser du har fått litt blanda svar men jeg var på GU i desember pga celleprøve og fortalte da at jeg også var gravid. Hun tok undersøkelsen da (var bare 6 uker på vei da) men var veldig usikker på hvor langt jeg egentlig var på vei pga størrelsen til nurket. Fikk da en time 1 mnd etterpå hvor de skulle finne ut hvor langt jeg var på vei. Har vært på kontroll for et par uker siden, fikk bilder av nurket og alt gikk veldig bra! Så jeg trur det er opp til de forskjellige legen hva som er rett og ikke rett :) Så er du usikker ville jeg ringt en gynekolog og spurt hva hun/han mente :)
Lykke til!

Back
Topp