Noen spørsmål om amming

mammaidesember

Glad i forumet
To spørsmål ang. Amming: har ei lita snupp som hele tiden setter melk i halsen eller svelger feil og begynner å hoste veldig. Blir så redd hver gang! Hvordan unngå det? Kan det være at jeg sitter feil når jeg ammer? Og om å amme om natten. De skal jo alltid rapes etter amming. Er det veldig viktig å gjøre om hver gang altså om natta og?

Den første der vet jeg ikke, men ang nattamming så mener jeg at du ikke trenger å vekke baby for å rape, med mindre babyen får vondt i magen sin

Begge mine har satt melka i halsen/brekt seg i starten av ammeperioden. Tror det var fordi jeg hadde så mye melk, og det ble litt voldsomt da utdrivningsrefleksen satte igang. Det gikk seg til! Måtte bare begynne på nytt, og tåle litt søl i starten... Tror ikke du skal bekymre deg for babyen:-) Dette er nok ganske vanlig.
Ang natta: hvis babyen har sovna under amming, har jeg ikke stressa med rapinga, men har uansett lagt lille på skulderen i "rapeposisjon" en liten stund sovende. Men så lenge lille sover og er avslappet, er det ikke noe å styre med:-)

Min har aldri rappet etter amming. Tror nesten melken må inneholde noe dop siden han sovner fullstendig om det er natt eller dag...

Jeg mener å ha sett en Ammefilm der de sa at brystbarn ikke trengs å rapes, med mindre man tydelig hører de svelger luft.. Det er oftest flaske som har skylden for luftsluking..

Men dette med at hun setter i halsen, gjør hun det i alle ammestillinger? Hvis det er noen stillinger som ikke får henne til å sette i halsen kan du kanskje bruke dem litt oftere til produksjonen er mer stabil?

Kanskje du har veldig sterk utdrivningsrefleks som gjør at det kommer mye melk i starten som hun setter i halsen? Står en del tips om dette på ammehjelpen.no :)

Jeg holder henne litt mer oppreist når jeg ammer, så lufta kommer opp mens jeg ammer.

Prøv å legg mini over skulderen slik at magen ligger oppå puppen din. Det får opp rapen her.

Back
Topp