Noen spørsmål fra mars..

tuffeluff

Elsker forumet
Marsipanene 2019
Heisann,

jeg hadde termin i mars og "bor" dermed i marsforumet, men fikk tvillingene mine prematurt og de kom da i januar.
De er jo nå 8 mnd.. og vi sliter så inni hampens med nattesøvn på han ene, og med mat på han andre.

Ang. mat - han får totalt fnatt om han får noe i munnen som ikke er grøt. Har prøvd omtrent alt, glassmat, kokt selv, frukt, grønnsaker... men neida, kniper igjen munnen og vrir seg unna. Gråter og tårene triller..
Er dette en fase? Han må jo spise, men synes jo ikke jeg bare kan gi han grøt... Ikke vil han amme lengre heller..
Frisk, rask og aktiv gutt ellers!

Ang. søvn.. hjelpe meg.. han legger seg cirka klokken 1900, sovner stort sett kjapt. Går ikke så lang tid så våkner han med en vræl.. totalt utrøstelig, og slik holder han på hele natta.. sovner og våkner i ett vræl igjen. Ikke bare gråt liksom, men virkelig vræling. Ingenting hjelper, og han kan holde på i opptil en time med gråtinga.
Prøver først å trøste han i senga, koser, synger og stryker på. Men en sliten mammakropp makter ikke holde på slik hele natta, så det ender ofte med at han kommer opp i senga og sover inntil meg.
Dette hater da derimot samboeren min, og han skjønner ikke at jeg ikke tar den kampen.. men klarer da ikke stå hengende over senga hannes hele natta.. uggh..
Noe sutrete på dagtid, men virker da egentlig frisk, rask og er meget aktiv..

Noen tips?
 
Sniker her, angående matvegring, har du fått tungebåndet sjekket?
Har du prøvd barnestyrt mattilvenning, altså at du gir han ting i store biter så han får gjøre alt selv? F eks brødskive, bananlapper, forskjellige frukt og grønnsaker, egentlig hva som helst som dere spiser... droppe helt all mating og most mat i en periode og la han bli kjent med alle aspektene rundt spising selv. Du kan sjekke opp fb gruppe om barnestyrt mattilvenning for flere tips og info om opplegget.
 
Angående søvnen. Jeg har ingen tips, ville ikke orket å bruke en kalori på en kamp om søvn på et så lite barn, her var det samsoving for alle penga! For oss var det snakk om samsoving eller ingen søvn rett og slett, så det var et lett valg. Samsoving er det naturlige, og det er overhodet ikke rart de ikke klarer sove alene, er jo helt mot instinktene deres. Så det må nesten bli et valg dere må ta, men dere kan trøste dere med at om dere samsover nå så får dere mer søvn nå, men når barnet blir eldre og mer modent kan dere prøve å legge han alene igjen uten at det trenger å gå like dårlig.
 
Sniker her, angående matvegring, har du fått tungebåndet sjekket?
Har du prøvd barnestyrt mattilvenning, altså at du gir han ting i store biter så han får gjøre alt selv? F eks brødskive, bananlapper, forskjellige frukt og grønnsaker, egentlig hva som helst som dere spiser... droppe helt all mating og most mat i en periode og la han bli kjent med alle aspektene rundt spising selv. Du kan sjekke opp fb gruppe om barnestyrt mattilvenning for flere tips og info om opplegget.
Om det var tull med tungebåndet - ville vi ikke hatt problemer med ammingen tidligere?
 
Om det var tull med tungebåndet - ville vi ikke hatt problemer med ammingen tidligere?
Ikke nødvendigvis, mange som får problemer senere når de er mye eldre pga uoppdaget stramt tungebånd, mens legene fortsatt tviholder på at ammeproblemer er det eneste reelle problemet med det. Finnes en håndfull med kompetanse på dette i landet, sjekk fb gruppen støttegruppe for stramt tungebånd
 
Hadde det sånn med minsten - han ville bare sove nær/oppå meg. Sendte han på eget rom med pappa og det var en del grining første natta. Andre natta ca 5 min og tredje natta sov han 12 t i strekk og det vedvarte. Ikke noe skrikekur her i gården altså, men han fikk ikke pupp. Pappa satt ved siden av, strøk på han, koset og roet, hvis han ble helt krakilsk tok han han opp og bysset litt og så ned i sengen igjen når han roet seg ned.
En meget harmonisk unge som får i pose og sekk av både pupp og trygghet - og jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for at han måtte avvende å ligge oppå meg for å få sove
 
Back
Topp