Noen som

Mammatetresnart

Glad i forumet
Noen som har tips til hva en selv kan gjøre / trene når en har bekkenløsning
Ser noen tipeser om bekkenbelte , men det skal en vist ikke bruke så mye.
Snakka med fysioterapaut , og hun sa det var ikke mye dem gjorde før etter fødsel..
Jobber på kjøkken  med endel løft , så blir vonde dager der

Har ikke noen trenings tips men en del ting du kan passe på i hverdagsaktiviteter

- Pass på når du står å stå likt på begge beina, dvs ikke ha all tyngden din på det ene beinet. 
- Ikke sitte med beina i kryss
- når du bærer ting, prøv å ha like tungt i begge armene
- sov med en stor pute i mellom beina hvis du ligger på siden
- ikke kjøre handlevogn, du merker ikke å det gjør vondt men det gjør det dagen etter. 
- det er god hvile for bekkenet å sitte på sånne stor trenings ball, anbefaler å ha en sånn i huset. 
- helst ikke vaske gulv, det er maken bevegelse til å kjøre handlevogn, du snur på bekkenet egentlig uten å merke det før etterpå. 

Tusen takk for supert svar :))

Mange gode tips over her.
Legger til et: Hold knærne samla når du går inn/ut av bilen. Samme om du snur deg på en stol og lignende. Hold bena mest mulig samla, så blir det mindre belastning på bekkenet.
I tillegg så er det bekkenøvelser du kan gjøre som styrker bekkenet og forebygger forverring, men da bør du kontakte fysioterapeut som kan vise deg. Det finnes gjerne gruppetrening hos fysioterapeutene og, jeg gikk en gang i uka sist.
Og svømming var bra fikk jeg vite.
Jeg brukte bekkenbelte når jeg skulle gå et stykke, men funker dårlig om du skal sette deg og reise deg og sånn...

Jeg får hjelp av kiropraktor, det fikk jeg første gangen også :-) Verdt og prøve!

Så er det en ting som jeg brukte veldig mye når jeg gikk gravid og hjalp meg MYE med bekkenet. Det er et slags laken som letter all bevegelse når man ligger i senga. Jeg kjente veldig stor forskjell dagen etter når jeg hadde sovet på det. Dette lakenet har jeg aldri sett her i Norge men har lurt på om jeg skal sy selv. Det er bare et stoff stykke som er sydd dobbelt og er veldig glatt på innsiden (dvs på den ene siden av stoffet som da blir inni når det blir lagt dobbelt) men ikke på utsiden. Da glir du på en måte i bevegelsene. Jeg brukte dette under meg når jeg sov og hadde det ofte med når jeg skulle på shopping f.eks. og skulle mye inn og ut av bilen. 
Skjønner dere hva jeg snakker om? Har dere sett noe sånt her i Norge?

Back
Topp