Noen som vurderer tøybleier?

kathe84

Glad i forumet
Jeg, som allerede har et barn (2år) som har brukt tøybleier planlegger selvsagt å fortsette med dette. Har kjøpt noen supersøte nyfødtbleier som jeg gleder meg masse til å bruke.

Flere som tenker på å prøve tøybleier? Bare til å spørre om dere har spørsmål - det er veldig gøy :) legger ved et bilde av noen av mine:)

jupe2asa.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
jeg syns de er utrulig søte og har veldig lyst å bruke tøybleier. Kjøpte masse masse tøybleier forrige gang jeg var gravid, men ble til at vi ikke brukte de. Vet ikke egentlig hvorfor, det bare ble slik så jeg solgte de ubrukte.
Har fått streng beskjed av mannen at jeg ikke får lov å kjøpe nye :p
 
Jeg har egentlig alltid hatt lyst til å teste slike tøybleier, men har bare blitt med tanken..

Hvordan er det når man er ute,og /eller på reise-er det ikke upraktisk ?
Bare lurer ,har null peil ;)
 
Åh de var jo kjempesøte då! :) men koste d ikkje veldig mye?


Sent from my iPad using BV Forum
 
I starten brukte vi brettebleier med pul trekk - opplevde aldri disse "eksplosjonene" med frøkna mi som andre sier de opplever.

Det finst all-in-one bleier som er like lette å ta på på reiser/mens en er ute - er like lett å ta påstod en papirbleie.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kunne i grunnen tenkt meg det! Men må sette meg litt inn i det. Hva anbefaler du? :)


To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 :) <3
 
Har vurdert det, men vet liksom ikke helt.. ser for meg at det er litt mer tungvint, rett meg om jeg tar feil, og at jeg fort hadde droppa de til fordel for engangs :) Men tommel opp for dere som bruker tøybleier :)
 
All respekt til alle som bruker tøybleier :D
Her hos oss bruker vi det ikke!! Og siden det er siste barnet så fortsetter vi i samme stil tenker jeg :p :p
Hadde det vært første barnet så muligens jeg hadde vurdert det!! =)
 
Kunne i grunnen tenkt meg det! Men må sette meg litt inn i det. Hva anbefaler du? :)


To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 :) <3

Mange ulike alternativ - i starten er ofte brettebleier med pul trekk bra. Anbefaler 4/5 trekk (gjerne noen nyfødt trekk). De passer best i starten. Av brettiser sier en at det er greit med 24 i starten så skal du kunne vaske annen hver dag. Nøstebarn selger gode og rimelige brettebleier.

I noen kommuner kan du sende inn kviteringen av tøybleiekjøp og få refundert penger. Så om en ender opp å ikke like det kan en jo bare selge de igjen uten å ha tapt penger ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har vurdert det, men vet liksom ikke helt.. ser for meg at det er litt mer tungvint, rett meg om jeg tar feil, og at jeg fort hadde droppa de til fordel for engangs :) Men tommel opp for dere som bruker tøybleier :)

Jeg er kanskje litt inhabil her siden jeg alltid har brukt tøybleier men syns det er veldig ok. Nå når je at vert i full jobb og studert har jeg brukt masse alt-i-ett bleier (aio). De er enkle å forberede.

En annen positiv ting er at det ikke lukter. Avføring samles opp på et fleecepapir el lignende og kastes i do (selvsagt ikke i starten da).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Åh de var jo kjempesøte då! :) men koste d ikkje veldig mye?


Sent from my iPad using BV Forum

I snitt bruker en norsk barnefamilie mellom 10 - 15000 på bleier til et barn. Med tanke på at en ofte kan bruke samme bleier på flere barn sparer en ofte penger. Og så sparer man jo miljøet da:)

Men jeg forstår jo at det ikke passer for alle:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vurderer det absolutt! :D
 
Vi vurderer det, fordi jeg mener det er bedre å bruke mer vann til vask enn å vente på at en vanlig bleie skal løse seg opp i "naturen" (les fyllinga).
Men jeg er redd det blir mer arbeid og jeg er ikke så keen på 5000 maskiner med klær. Det sparer jo ikke strømmen
 
Hmmm... Jeg har null peil og skjønner at jeg har tenkt HELT feil... Jeg har nemlig tenkt *og ler godt av meg selv nå* at det rett og slett er tøy som babyen tisser og i mitt skrekkscenario bæsjer i, som jeg da må tømme. For så å vaske tøybleia like ofte som man bytter en vanlig bleie.. Men ikke helt sånn det funker altså? Kan noen forklare meg?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi vurderer det, fordi jeg mener det er bedre å bruke mer vann til vask enn å vente på at en vanlig bleie skal løse seg opp i "naturen" (les fyllinga).
Men jeg er redd det blir mer arbeid og jeg er ikke så keen på 5000 maskiner med klær. Det sparer jo ikke strømmen

Per dags dato vasker jeg ca 2 maskiner i uken. Når de er nyfødte blir det kanskje litt hyppigere bleieskift og da blir det kanskje 3/4 vask. Men - det sparer jo likevel fyllinga fra endel søppel som du sier:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hmmm... Jeg har null peil og skjønner at jeg har tenkt HELT feil... Jeg har nemlig tenkt *og ler godt av meg selv nå* at det rett og slett er tøy som babyen tisser og i mitt skrekkscenario bæsjer i, som jeg da må tømme. For så å vaske tøybleia like ofte som man bytter en vanlig bleie.. Men ikke helt sånn det funker altså? Kan noen forklare meg?


Sent from my iPhone using BV Forum

En putter rispapir med avføring i do. Jeg skyller bleiene etterhvert - men noen putter de rett i en våtpose. Denne er luft-tett og kan ligge i sen noen dager uten å lukte/mygle.

Så kjører man en kald skyll i maskinen og deretter 60 grader. Jeg hiver også håndklær og kluter inni, men noen syns dette er ekkelt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Topp