Noen som vurderer å føde hjemme?

Ungtuppelure

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Forrige gang fødte jeg på sykehus og fødselen tok totalt 5 timer fra jeg merka smerter (tok meg en time før jeg skjønte at jeg var i fødsel da [emoji87]).

Jeg var egentlig pakket og klar til å dra fra sykehuset 2 timer etter at snuppa var ute, men vi måtte vente på barnelegen (venta i 10 timer[emoji28]).. Denne gangen har jeg veldig lyst på en hjemmefødsel da vi endelig eier vår egen leilighet og jordmoren som vi hadde sist nevnte at hun gjerne kunne ta imot neste barn hjemme (evt at vi kunne si at vi ville ha henne når vi kom på sykehuset). Jordmor tenker at neste fødsel sikkert kommer til å ta enda kortere tid så dermed er det nesten poengløst å dra på sykehuset. Sykehuset er derimot bare 15 min unna så jeg er en veldig god kandidat for hjemmefødsel og hadde ingen komplikasjoner sist.

Noen andre som vurderer å føde hjemme? [emoji4]

Forrige gang fødte jeg på sykehus og fødselen tok totalt 5 timer fra jeg merka smerter (tok meg en time før jeg skjønte at jeg var i fødsel da [emoji87]).

Jeg var egentlig pakket og klar til å dra fra sykehuset 2 timer etter at snuppa var ute, men vi måtte vente på barnelegen (venta i 10 timer[emoji28]).. Denne gangen har jeg veldig lyst på en hjemmefødsel da vi endelig eier vår egen leilighet og jordmoren som vi hadde sist nevnte at hun gjerne kunne ta imot neste barn hjemme (evt at vi kunne si at vi ville ha henne når vi kom på sykehuset). Jordmor tenker at neste fødsel sikkert kommer til å ta enda kortere tid så dermed er det nesten poengløst å dra på sykehuset. Sykehuset er derimot bare 15 min unna så jeg er en veldig god kandidat for hjemmefødsel og hadde ingen komplikasjoner sist.

Noen andre som vurderer å føde hjemme? [emoji4]

Jeg hadde 2,5t aktiv fødsel sist og ble bedt om å vurdere hjemmefødsel ved neste barn noe jeg gjør. Samboeren er bare ikke helt enig [emoji28]
Jeg er også litt skeptisk til det, men heller å ta ting rolig hjemme enn å risikere å føde i bilen [emoji4]

Jeg kunne tenkt meg å vurdere det etter forrige fødsel. Hadde 1 time aktiv fødsel (tok under fire timer fra første rie), og det ble litt hui og hast da pressriene begynte hjemme (svake vel å merke, så vi rakk sykehuset med ambulanse). Opplevelsen av å nesten komme i mål hjemme var deilig for meg, men min kjære vil at vi skal til sykehuset, så da gjør vi det. Jeg trenger at han er trygg for å kunne gjøre meg trygg også, hehe :p

Tok lang tid sist så rekne med å ha god tid denne gangen og. Såg det var to som hadde født i bilen på samme dag for ikke så lenge siden. Reaksjonen min var att viss det viser seg og gå fort blir eg hima, maen var heilt enig [emoji4]

For meg endte forrige fødsel med katastrofekeisersnitt, så nei. Jeg kunne aldri tenkt meg å føde hjemme. Hva om noe uforutsett skjer? Det kan være mange grunner til at en plutselig trenger akutt medisinsk hjelp - også dersom en har hatt ukompliserte fødsler tidligere.

For meg endte forrige fødsel med katastrofekeisersnitt, så nei. Jeg kunne aldri tenkt meg å føde hjemme. Hva om noe uforutsett skjer? Det kan være mange grunner til at en plutselig trenger akutt medisinsk hjelp - også dersom en har hatt ukompliserte fødsler tidligere.
Derfor er det jo en del regler og krav på plass for at det skal gå bra for barn og mor. Fordi moren også som oftest føler seg bedre hjemme så går en evt fødsel mye enklere og roligere for seg. Det er ofte at sykehuset prøver tiltak(drypp, epidural, klipping etc) når det kan ha vært bedre å vente. Dette har faktisk overlegen på Rikshospitalet også nevnt, legger ved et screenshot av artikkelen:
a32b982b5e4bcdef925208cc194a0644.jpg

Med dette sagt så anbefaler de som oftest ikke førstegangsfødende (evt hvis det har vært komplikasjoner som har endt i ks i familien), personer som hadde stort blodtap etter fødselen, risikosvangerskap (flerlinger, ks ved tidligere fødsler, svangerskapaforgiftning, overvekt etc) og du må vel ha 20 min max til sykehuset ved en eventuell komplikasjon.

Det største problemet i Norge i dag er at man må betale for en evt hjemmefødsel selv da det må være 2 til stede ved fødsel og Norge bestemte seg i fjor for at de ikke ønsker å satse på hjemmefødsler lenger.

Her jeg bor, på Island, får man tettere oppfølging og hjemmebesøk i 10 dager etter fødsel (hver dag etter for førstegangs og annenhver for flergangs) hvor man har 1 jordmor å forholde seg til ift amming, omsorg av den nyfødte etc. Her ble jeg faktisk anbefalt hjemmefødsel ved et evt neste barn etter at jeg hadde født min første da jeg synes det var så utrolig ukomfertabelt på sykehuset og at det var ubehagelig med en helt ukjent person som var så tett på meg. Jeg var kjemperedd for at de kom til å gripe inn uten samtykke mitt (det er veldig vanlig ved evt klipping) og jeg hadde så utrolig tette rier (mindre enn 30 sekunder mellom) at jeg ikke klarte å snakke for meg. Dette hadde alt vært unngått om jeg hadde en fast jordmor som visste om mine ønsker og familiebakgrunn for ukompliserte fødsler. [emoji4]

Når dette er sagt så er dette ikke for alle! Ikke alle passer inn i gruppen (pga risiko) eller føler seg tryggere på sykehus. Dette er bare et alternativ for dem som ønsker det og godt er det at vi har forskjellige meninger og ønsker. [emoji106]

Siden dette er første, så nei :p
hehe, det er forstålig altså. Jeg ville egentlig første gang, men på en annen måte tørte jeg ikke da jeg hadde ingen anelse hvordan jeg ville reagere eller oppleve fødselen. Fødselen min på sykehus var en veldig positiv opplevelse! Jeg husker godt at jeg sa etterpå at jeg godt kunne født et par barn til [emoji87]

Jeg hadde 2,5t aktiv fødsel sist og ble bedt om å vurdere hjemmefødsel ved neste barn noe jeg gjør. Samboeren er bare ikke helt enig [emoji28]
Jeg er også litt skeptisk til det, men heller å ta ting rolig hjemme enn å risikere å føde i bilen [emoji4]
Det er ihvertfall en fin mulighet ved raske fødsler. Det er derimot viktig å være enige med partneren da det er "hans fødsel" også, selv om du gjør jobben [emoji14]

Jeg kunne tenkt meg å vurdere det etter forrige fødsel. Hadde 1 time aktiv fødsel (tok under fire timer fra første rie), og det ble litt hui og hast da pressriene begynte hjemme (svake vel å merke, så vi rakk sykehuset med ambulanse). Opplevelsen av å nesten komme i mål hjemme var deilig for meg, men min kjære vil at vi skal til sykehuset, så da gjør vi det. Jeg trenger at han er trygg for å kunne gjøre meg trygg også, hehe :p
Det skjønner jeg så klart! Det er viktig st begge foreldrene er trygg på valget. Her var mannen litt skeptisk først, men han har kommet fram til at for hans del spiller det ingen rolle så lenge det er en jordmor tilstede. Han ønsker derimot absolutt ikke en uassistert hjemmefødsel og det skjønner jeg helt klart. [emoji4]

Tok lang tid sist så rekne med å ha god tid denne gangen og. Såg det var to som hadde født i bilen på samme dag for ikke så lenge siden. Reaksjonen min var att viss det viser seg og gå fort blir eg hima, maen var heilt enig [emoji4]
Hver fødsel er jo forskjellig så hvem vet [emoji87]

nei, føler det er for mye stress. Men kunne tenkt meg å bare dra hjem rett etterpå :)
Det var det jeg også ville ved første fødselen, men måtte vente 10 timer. Først ble jeg fortalt 2 timer, så 4 timer så to timer til..så jeg sov ingenting og var helt utslitt da jeg venta på den forbaska barnelegen [emoji85][emoji87] Håper at du føder på en ukedag [emoji23]

Jeg er førstegangsfødende og vet dermed ikke helt hva jeg går til (selv om jeg har vært med på fødsler før). Det blir derfor ikke aktuelt med hjemmefødsel for meg nå.
Dersom denne fødselen går fint og jeg blir gravid senere vil jeg absolutt vurdere hjemmefødsel! Det hørsel jo veldig behagelig ut å føde i vante omgivelser med en jordmor som er med hele tiden og uten stresset, maset og ventingen som er på et sykehus! Absolutt noe jeg hadde vært villig til å bruke penger på!! :)

Min forrige fødsel tok 35 min fra første rie og jeg rakk akkurat sykehuset fordi vi bor veldig nært, men jeg vil fortsatt føde på sykehus i tilfelle noe går galt eller babyen skulle trenge oksygen e.l etter fødsel. Om alt er fint reiser jeg heller hjem samme dag og drar tilbake senere for sjekk osv. Men jeg kommer nok til å være veldig nervøs for å ikke rekke det når fødselen nærmer seg...

Ja. jeg er førstegangsfødende, men blir veldig stresset og fysisk uvel av sykehus. Og blir lett stresset med flere mennesker rundt meg. Vil gjerne kjenne jordmoren jeg skal ha under fødsel og vil helst slippe eventuelle vaktskift. Både jeg og kjæresten ønsker oss en hjemmefødsel hvor vi kan ha det rolig rundt oss. I dag har jordmødrene god oversikt og overfører deg til sykehuset ved den minste mistanke om at noe ikke er som det skal.
Jeg ønsker heller ikke noe spesiell smertelindring og vil ha en så naturlig fødsel som mulig.
Vi leier, men huseier synes det er helt greit med en hjemmefødsel. Så dersom svangerskapet fortsetter problemfritt blir det nok en hjemmefødsel på meg :-)

Spørs om det blir ufrivillig denne gangen :nailbiting: med nr 1 varte riene en stund, men når vannet gikk og det ble aktiv fødsel tok det 40min. Med nr 2 reiste jeg inn på sykehuset og sa jeg trodde det var igang, ble sendt hjem for det var ikke aktiv fødsel. Men på venterommet gikk vannet og jeg fødte innen 50min . Tok 3 pressrier så var han ute :dummy: Fikk beskjed om at jeg måtte komme inn med eeen gang om jeg skulle ha en nr3

Back
Topp