Jeg lager grøt med korn og melk. Dersom barnet er over 10mnd kan du bruke kumelk. Mme går fint an å bruke uansett alder. Ikke bruk morsmelk, den tåler ikke så høy temperatur. Da må du eventuelt lage tykk grøt på vann og så blande inn morsmelk når grøten er nedkjølt til ca 37 grader.
Skal du lage havregrøt bør du bruke lettkokt. Hirse er veldig næringsrikt, men personlig synes jeg ikke det smaker så godt. Kan ta litt av hirse oppi havregrøt feks. Grovmelsgrøt laget jeg på grov spelt.
Ønsker du desiliter-oppskrifter? Jeg slumper bare til jeg får passe konsistens. Bare bland melk og mel/gryn og kok opp. Havregrøt trenger bare oppkok, hirsegrøt kokes i 5 min, grovmelsgrøt i 10 min eller mer. Sped i mer melk etterhvert om den blir for tykk.
Dersom barnet er over 10 mnd kan du ha oppi en skje (5ml) smør for smakes skyld.
Havregrynsgrøt er godt enten naturell eller med kanel og/eller raspet eple. I alle grøter kan du røre inn fruktmos/bærmos av ulikt slag, feks eplemos, blåbærmos, sviskemos, ferskenmos osv. Dette rører du i til slutt.
Sent from my iPhone using BV Forum