Noen som vil leke litt lege? (ang. bihulebetennelse, svangerskap og medisin)

*Labambie

Forumet er livet
Jeg har nå vært dårlig siden søndag, og har fått konstatert bihulebetennelse. Jeg har ekstrem allergi for penicillin og det er visst så og si ingen typer antibiotika jeg kan ta når jeg er gravid. 

Crp hos fastlegen i går morges var 40. Sendt hjem med ingenting annet enn "god bedring". I dag så er formen så dårlig at selv ikke paracet er sterkt nok for å holde feberen vekk. Så meg nødt for å oppsøke legevakt, crp var fortsatt på 40 men generelle formen er jo mye dårligere.
Legevakta ga meg resept på Keflex som jeg kan ta i svangeskapet, men man er jo generelt litt skeptisk til medisiner..

Jeg sover ikke, jeg klarer ikke å spise, og alt av kjerringråd og reseptfritt er prøvd. Også skyllehorn. Ingenting funker. Jeg er så ekstremt dårlig!! 

Hva ville du gjort nå hvis du var meg? Begynt på antibiotikakur eller bare fortsatt i "tåka" til det slapp av seg selv? 

er det ikkje en stor fare for at bihulebetennelsen kan bli permanent viss en ikkje behandler?  i så fall er ikkje valget så stort, viss du har fått noe som dei meiner skal vere trygt.    når eg hadde bihule.bet fra helvete, så fikk eg en type piller som fungerte som nesespray, bare at den tok der vanlig nesespray ikkje når. for å løse opp i dritten i gangene.  hørt om du kan bruke dei?

ms.bonita skrev:
er det ikkje en stor fare for at bihulebetennelsen kan bli permanent viss en ikkje behandler?  i så fall er ikkje valget så stort, viss du har fått noe som dei meiner skal vere trygt.    når eg hadde bihule.bet fra helvete, så fikk eg en type piller som fungerte som nesespray, bare at den tok der vanlig nesespray ikkje når. for å løse opp i dritten i gangene.  hørt om du kan bruke dei?

Ja, de har null effekt på meg. Dessverre... 

Høres fælt ut! Føler med deg! Ikke så høy crp da. Jeg hadde fortsatt med nesespray og skyll minimum fire ganger daglig... Bihulebetennelse er jo oftest virus. God bedring!! Hadde forresten unna meg litt paracet også....

då ville eg nok tatt pillene. ville ikkje ha hatt kronisk bihulebetennelse!

Tåler du apocillin? Jeg tålte ikke den før, men måtte prøve den nå som jeg er gravid, for var ikke noe annet! Og det gikk bra! :D
Ellers er akupunktur eller fotsoneterapi et par alternative forslag:)

Er sykepleier, og leste meg nettopp opp på Felleskatalogen. Jeg ville tatt kuren med god samvittighet.

antibiotika..... lett.
Jeg tar medisin som gravide kan ta hvis jeg har behov, men holder meg unna det man ikke skal ta i følge felleskatalogen.

Hvis det ikke er kontraindikasjoner for gravide, og det ikke er en langvarig kur som gir mange bivirkninger - hva er det du anker på?

Hadde uten tvil tatt antibiotika!!! 

Reknar med at du veit at det kan ende opp med at du må stikke opp bihulen hos ØNH spesialist. Det er ikkje noko gøy, kjennes ut som hjerna blir dratt ut av nasen. SÅE, antibiotika ASAP!!

Masse god bedring.

Føler med deg, bihulebet. er noe skikkelig faenskap!!!
Hadde det selv en måned i feb-mars, og endte med en apocilin-kur (jeg er også gravid). Det gikk over på en 4 dager da. Skulle ha gjort det før!! Hvis du tåler apocilin sier de jo at den er ok å ta som gravid. Jeg hadde ikke nølt et sekund, tenker atsmertene og feberen (evt paracet over tid) er verre for babyen en medisinen. God bedring!

CRP på 40 hadde ikke vært nok til at jeg hadde giddet starte på Keflex... så lav CRP er som oftest kun virus og da har ikke antibiotika noen effekt...dessverre...og da er det fullstendig bortkastet å bruke det...
Og siden CRP ikke har steget på et døgn så tyder det også på at det bare er virus...bakterieinfeksjoner gir CRP på over 50...

Hadde bare fortsatt med kjerringrådene, selv om de tilsynelatende ikke funker - hadde og bihulebetennelse for en stund tilbake - og i begynnelsen funket ikke noenting - men jeg fortsatte å skylle, og spraye, og smøre... til slutt begynte det å hjelpe... og om du skulle bli verre så har du jo fortsatt resepten... for det kan utvikle seg fra viral til bakteriell bihulebetennelse...

Har selv starta på keflex i dag, å er litt i samme situasjon som deg, tåler ikke pencellin.Men har tatt 2 tbl te no, å har ikke hatt reaksjon på den, å trur at så lenge felleskatalogen sir at dette ikke medfører skade\rissiko for skade på foster så er nok trygt !:) God bedring til deg :)

Jeg ville tatt det jeg fikk av legen! Uten tvil! Bihulebetennelse er det j**** man kan ha (nest etter omgangssyken). Jeg får det hver gang jeg er forkjølet og det kommer bare tilbake så lenge jeg ikke får tatt knekken på den.

Jeg hadde bihulebet. nå under svangerskapet og fikk apocillin, som skal være veldig mildt. Funket her. Men var kanskje det som du var allergis mot? Aner ikke forskjellen på pencillin og antibiotika så... Min lege, som også skriver ut resepter med stor forsiktighet til gravide, mener at det ikke er bra å ha forhøyet crp for barnet... og ellers være syk over lengre tid da det skaper stress...

Back
Topp