Noen som vil hjelpe å tolke blodprøvesvar?

PrøverLykkenUwU

Flørter med forumet
Marsmagi 2025
Hei,
Jeg tok blodprøver på cd55 pga uteblitt mensen. Noen som vil hjelpe meg å tolke svarene? :angelic:

IMG_9368.jpeg

Hvor gammel er du? Har du vanligvis uregelmessig og/eller lenge sykluser? Har du vært utredet hos gynekolog?

Utifra informasjonen her vil jeg tenke at du har PCOS. Både pga syklusen din og hormonprøvene dine. LH er høy som er typisk enten ved eggløsning eller ved PCOS. Vanligvis skal den være lavere enn FSH. I tillegg har du veldig høy AMH som er mål på høye eggreserver/mange follikker. Da har man ofte problemer med å få spontan eggløsning som igjen klusser med syklusen.

Hvis du har prøvd å bli gravid lenge, ville jeg tatt kontakt med gynekolog for hjelp. Letrozol og ev. Metformin kan hjelpe deg med å få eggløsning og forhåpentligvis bli gravid. Dersom du er overvektig, kan det også hjelpe mye å gå ned bare noen kg.

Er 28, og fikk påvist pcos pga cyster og tok disse blodprøvene i den anledning. :) så da er det i tråd med det du sier. Lurte på om prøvene kan si noe om jeg har hatt eggløsning eller ikke også, men det kan man kanskje ikke se på prøvene :) tusen takk for svar <3

Er 28, og fikk påvist pcos pga cyster og tok disse blodprøvene i den anledning. :) så da er det i tråd med det du sier. Lurte på om prøvene kan si noe om jeg har hatt eggløsning eller ikke også, men det kan man kanskje ikke se på prøvene :) tusen takk for svar <3
Nei, for å bekrefte eggløsning med blodprøve må man måle progesteron ca en uke før forventet mens.

Har pcos jeg også, får god oppfølging og hjelp med graviditet :) :Heartred merker ikke stort til det uten om cyster på eggstokkene, og ekstra hårvekst på kroppenlaughing6 Men har uregelmessig menstruasjon, får ikke eggløsning av meg selv!.

Jeg har også PCOS, fikk regelmessig syklus og EL av meg selv etter oppstart med metformin :love2

Jeg har fått letrozol som jeg skal starte på når mensen (forhåpentligvis) kommer snart! Spennende dette her! ❤️
Letrozole har jeg også brukt, men metformin er medisiner man går på fast - ikke bare i forbindelse med prøving, det er «mot» pcos for å lette symptomene :)

Back
Topp