Vennligst ikke kopier, og skulle noen kjenne meg igjen, vær så snill å ikke si noe til noen
Her begyte det så smått med kontroll hos jordmord om onsdagen, siden eg hadde hatt litt murringer i rygg de siste dagene fikk eg hun til p sjekke åpningen, den var da 3 cm. Forberedte meg da på at ting kunne skje når så helst. Dagene gikk, og slimproppen foe om fredagen. Lørdag våknet eg med veldig vond korsrygg, men tenkte ikke særlig over det. Dagen gikk, og på kvelden når eg låg på sofaen kjente eg at magen trekte seg sammen med jevne mellomrom. Siden litla inni der låg i seteleie, skulle eg ta kontakt med føden før riene var nede i fem min i mellom. Men da eg låg der på sofaen så begynte det så smått å gå opp for meg at sammentrekningene var presise 5 min i mellom. Men var jo ikke vondt..
Ringte føden og fikk beskjed om å komme. Svingte innom svigermor og hentet hun, og da begynte det plutselig å bli vondt
Var på sykehuset ca halv ett om natta, med 5-6 cm. Fikk beskjed om at dette kom til å gå raskt... Men det var ikke tilfelle.. Fikk epidural utover natta, og vannet gikk v seg selv i fem tida om morningen..
Siden det var seteleie skulle det jo være en del flere inne på rommet enn ved vanlig fødsel, samt eg hadde jordmor student som styrte det meste - alt i alt litt forvirrende og irriterende med så mange ..
I 11 tiden søndag formiddag, kom det en lege inn, det var nå tid for å vurdere keisersnitt ... dette hadde eg ønsket i utgangspunktet, men fikk ikke da de mente en setefødsel kunne være så mye bedre med tanke på hvor godt ivaretatt eg ble ..
Det var litt frem og tebake med avgjøelsen: KS - nei dette klarer du fint, like før nå - KS - Nei, vi prøver litt til..
Eg var utmattet og de reduserte på epiduralen for å se om det ble fortgang.. Hele 9 cm, det var kun den siste som manglet ... Så i 1 tiden fikk eg beskjed om å begynne å presse, hadde ingen pressrier, så de satt og såg på monitoren og ropte PRESS når eg kunne presse ... Det var da rundt 4-5 stk som stod rett forann meg og følte med på skjermen og meg, Nå ser vi sete, kom igjen, litt til nå...
Men til ingen nytte.. KL 14 var det fullfart ned eller opp på kirurgisk .. Der fant de ut at de skulle fjerne epiduralen og sette spinal ... Å DET VAR JÆ.... VONDE MINUTTER ... hadde en person rundt hver arm og fot, sikkert 4-5 stk som ordnet det klart med spinal og stod klare til å begynne .. Så begynte de forsiktig, nappet med i magen med en pinsett, ingen følelse på venstre side, men høyre - AU ... ventet et par jæ.. vonde minutter til, og begynte med skalpellen .. Et skrik fra meg satte en stopper ... Plutselig får samboer beskjed om å gå ut, og en maske kom over ansiktet mitt sammen med en klar informasjon om at nå blir det full narkose ... full av redsel sovnet eg ... Lille prinsessa kom til verden kl 14.19. Det hele gikk jo veldig fort, selv om i det var noen vonde minutter i forkant ..
Barseltiden ble preget av vankelige ammeforhold pga ukjent infeksjon, etter en uke bar det hjemover, og inn igjen tre dager etter pga infeksjon i operasjonesnittet, og deler måtte åpnes opp igjen, og gro av seg selv ...
Etter ca 15, mnd inn og ut på sykehuset for rensing av sår og diverse kunne eg endelig slappe av og nyte barseltida, som jo då ble fantastisk