Noen som vil dele sine fødsels historier?

Gizom

Gift med forumet
Juli13-jentene
VIP
Noen som vil dele sine fødsels historier? jeg skal grave frem mine når jeg kommer hjem, har dem liggene på pcen tror jeg...

Vil dere bare lese om fine fødselsopplevelser?..
For da skal jeg hvertfall ikke skrive min.. Hehe..

Fødsler er forskjellige gode og dårlig oppleverlser er velkommen.

IKKE siter innlegget mitt, da jeg gjerne vil slette det etterpå! Redd for om familie vil kjenne meg igjen her, og de vet ikke noe om graviditet ennå! Takk! :-)

Jeg hadde en fantastisk fin fødsel! :)
Stille og rolig, veldig intimt mellom meg og samboeren min.

Barnet vårt presset på nesten tre uker før termin, mens jeg stod i kø på matbutikken! Hi hi! :)
Jeg tenkte det kunne være greit å ta en sjekk, så ringte samboeren min, mens jeg gikk fram og til med verk i korsryggen.Jeg sa at jeg ville dra til sykehuset for en sjekk, men at han bare kunne ta det med ro. Det var jo faktisk tre uker til termin!

Samboeren min ba meg vente, og kom hjem. Så skulle han skifte klær også etter jobb, noe som tok litt tid. Til slutt måtte jeg si at: "nå må vi dra!" Og mens samboeren kjørte, ringte jeg stille og rolig til sykehuset. Vi ble tatt imot av en jordmor, og vist til et rom for å måle aktivitet og fosterlyd. Så sjekket hun åpning. Da var jeg hele 8 cm åpen, og måtte rett på føden! :)
Ringte familie, og sa at nå skjer det ting, men de trodde ikke på meg, for det var jo tre uker til. :)

Tre timer etter at vi ankom sykehuset, hadde vi født vår førstefødte! :) Helt uten smertestillende! :)
Var veldig godt at barnet kom før termin, for da slapp jeg å gå og vente. Det ble en veldig positiv overraskelse den dagen, og heldigvis hadde vi allerede pakket bagen, og utstyret var klart! :)

så fin opplevelse!

Jeg ble satt i gang pga stor baby (svangerskapsdiabetes) i uke 37+6
Kom inn på føden med 3 cm åpning kl 07.00
De tok vannet kl 12.00, da fikk jeg heftige rier uten pause.
Fikk epidural kl 14.00, å det var deilig!
Husker ikke noe fra tiden mellom 14 og 21, for da begynte pressriene.
Jeg fikk ikke lov å presse, for jeg hadde bare 7 cm åpning men jeg klarte ikke lavære.
Kl 22 fikk jeg presse. Jeg pressa til kl var 22.30, da kom de med sugekoppen.
Det ble dramatisk, for han satt fast med skuldrene. Da jeg hørte at de sa "nei, nå må vi knekke" - da hylte jeg! Da pressa jeg uten pressrier, for jeg ville han skulle ut. De klarte tilslutt få han ut uten å knekke bein på han.

Da han var ute fikk jeg kjempevondt, lå bare å hylte.. hva som skjedde vet jeg faktisk ikke..
Jeg vet at jeg blødde, mye.. Så husker jeg ingenting mer flr jeg våknet på obs. Jeg hadde mistet nesten 4 liter blod og det hadde vært kritisk.

Tiden på barsel var jæ.. Det orker jeg ikke skrive om..
Jeg skal inn på fødepoli på torsdag for å snakke om denne fødselen..

hvordangikk det med babyen og hvor stor var den?

Det gikk fint med han!
Han var litt redusert og måtte på nyfødtintensiv.. Men fikk han opp til meg raskere en de hadde regnet med.

Han var 4230 gr, 52 cm og 37 cm i h.o
stor gutt altså!

Første gang:

Våknet tidlig en morgen to uker før termin med veer. De begynte ikke så ille, men tok seg opp utover dagen. Jeg hadde ikke forventet at det skulle starte før termin, så dagen gikk til å rydde hjemme, vaske klær, ta magebilder, betale regninger, se tegnefilm og vente. Dro på sykehuset tidlig kveld, hadde 7 cm åpning og ble derfor værende. Men det tok fremdeles en god stund før det skjedde så mye mer. Fikk lystgass og ventet og ventet. Vannet gikk ikke, så tilslutt ble det bestemt at jordmor skulle ta det. Hun bøyde seg ned, og vips der gikk vannet av seg selv - på jordmoren. Da startet pressriene, men jeg var sliten og det var tungt å presse. Etter over en time med pressrier, litt klipping, og en jordmor som presset på magen min mens jordmorstudenten tok imot barnet kom endelig vår nydelige datter i 3-tiden om natten.

Andre gang:

Våknet tidlig om morgenen med en velkjent følelse, veer. Problemer var at det var 6 uker til termin, og at jeg egentlig skulle føde på et annet sykehus forferdelig langt unna pga et sykt barn. Men som det ble stående i journalen min "mor gikk i spontan fødsel og var ikke lengre flyttbar". Dro inn på føden rett etter å ha pakket de siste tingene og levert eldstejenta i barnehagen, og fikk ikke forlate fødestuen pga ekstremt mye fostervann og barnets hode var ikke festet (fare for at navlestrengen gjør litt for mye krøll hvis vannet skulle gå).

Det ble en lang og kjedelig dag og natt på føden, og som sist gikk ikke vannet av seg selv. Denne gangen måtte legen tilslutt ta det (tidlig om morgenen dagen etter), og da det hadde gått i omlag 20-25 minutter (det var ekstremt mye vann), begynte pressriene. Legen sa jeg skulle holde igjen, men det går ikke så lenge, så tilslutt måtte jeg bare presse, og siden det fremdeles var så mye vann igjen, fikk legen seg en skikkelig dusj. Pjokken var stor til å være prematur, men betydelig lettere å presse ut enn storesøster var, så på to pressrier var han ute. Jeg fikk et bittelite glimt av han, og så sprang gjengen fra nyfødtintensiven (som hadde ventet på gangen) ut med han. En ganske lett og grei fødsel, kanskje som en slags kompensasjon for alt styret etterpå, noe som er en helt annen historie.

takk for at dere deler historiene deres, noen flere?

Første gangen våknet jeg ca halv tre om natta og var sikker på at jeg måtte på do. Fløy på do jevnlig i flere timer før gubben våknet å mente det måtte være noe på gang. Jeg trodde ikke noe på han siden det var 2 dager før termin, og jeg var sikker på at det ville bli overtid, men han tok tiden, og ringte sykehuset ca 7. Vi kunne komme inn for å sjekke, men ankom i vaktskifte, så måtte likevel vente 15 min der.
Hadde bare 3 cm åpning, så de mente jeg kunne dra hjem, men jeg ville helst bli, så fikk komme inn på en fødestue. Riene ble vondere, men jeg sa likevel nei takk til alle hjelpemidler ettersom jeg tenkte jeg kunne vente litt med det. Prøvde meg i badekaret, men da gjorde det så vondt at jeg måtte opp igjen. 12.31 var storesøster ute, og jeg hadde fremdeles ikke tatt noe smertestillende, for jeg skulle jo bare vente litt med det. :)

Andre gang startet nøyaktig som den første med at jeg våknet ca halv tre om natta 2 dager før termin. Denne gangen kjente jeg igjen følelsen, så trengte ikke gå på do hele tiden. Ca kl 5 vekket jeg gubben, og vi ringte også besteforeldrene som skulle komme og passe storesøster. Kl 7 var det ca 5 min mellom riene, så ringte sykehuset og fikk snakke med jordmor Roger. Fikk heldigvis overtalt han til å få lov til å komme selv om jeg fremdeles kunne snakke fint under riene. Igjen kom vi inn midt i vaktskiftet, så ble gående rundt frem til vi kom inn på et rom klokka 8. Hadde da ca 6 cm åpning, så jordmor hastet oss inn på en fødestue. Hun løp ut og inn nesten hele tiden får å gjøre alt klart, og allerede klokka 9.30 hadde jeg lillesøster på brystet. Denne gangen rakk jeg ikke engang å tenke på smertestillende, men det var helt greit. :)

Så hadde to utrolig like fødsler, men siste gikk 3 timer raskere. Veldig spent på hvordan det blir denne gangen. :)

1.mann:
På morgenen 10 dager på overtid og dagen før jeg skulle settes igang fikk jeg blod på papiret og litt småtak i magen. Ringte føden og fikk beskjed om å komme på sjekk. Var der ca 12.30 og fikk beskjed om det var så smått igang.
Jag og BF reiste da direkte til Lillehammer. Alt stoppet opp, men fikk være der siden jeg skulle settes igang neste dag uansett. Kl 21 på kvelden kom riene for fult! Epedural ca 24 og fikk beskjed om å sove, noe jeg ikke klarte. Vannet ble tatt en gang mellom 4 og 5 på morgenen, pressriene kom ca kl 6 og lille gutt ute 7.50 :)

2.mann:
Våkna ca 9.30 av smerter i magen 5 dager på overtid.
Ringte føden, og fikk beskjed om å komme når jeg ville (nå skulle vi ikke til Lillehammer, bare på det lokale fødestedet her) Rydda litt hjemme før vi reiste så vi var fremme 12.30.
Mye smerter men ingen smertelindring. Vannet mitt ble tatt 15.10 ca og jeg begynte å presse ca 15.30 og lille gutt var ute 15.38 :)

Jeg prøvde alt av kjerringråd, jeg drakk til og med varm melk med smør (grøss) men prinsessa ville ikke ut og jeg ble satt i gang med modningspiller 14 dager på overtid.

Kom inn på sykehuset ca kl 10 og fikk tildelt rom og fikk første modningspille. Måtte ligge en liten stund før jeg måtte opp å bevege meg. begynte å kjenne litt i 15 tiden, men forsto på en måte ikke at dette var små rier. Legen kom inn igjen for å sjekke om han skulle sette inn en ny pille, men alkurat da gikk litt av vannet og jeg fikk ligge i fred frem til halv 5 ca, da haglet det plutselig på og jeg fikk gå inn i dusjen en liten stund før vi beveget oss til føderommet.

Der fikk jeg akupuktur, lå høyt i senga oppå en sakosekk. Fikk etterhvert verdens beste lystgass og var i min egen verden, litt senere får jeg epudiral fordi jeg sto fast på 4 cm og riene var ganske intense. Fikk slappet godt av før jeg plutselig måtte presse og hadde full åpning, prinsessen var ute 23.45 :-)

Føler at jeg hadde en fin fødsel! Håper bare jeg slipper å gå over tiden igjen og at fødselen starter av seg selv :-)

Vennligst ikke kopier, og skulle noen kjenne meg igjen, vær så snill å ikke si noe til noen :)

Her begyte det så smått med kontroll hos jordmord om onsdagen, siden eg hadde hatt litt murringer i rygg de siste dagene fikk eg hun til p sjekke åpningen, den var da 3 cm. Forberedte meg da på at ting kunne skje når så helst. Dagene gikk, og slimproppen foe om fredagen. Lørdag våknet eg med veldig vond korsrygg, men tenkte ikke særlig over det. Dagen gikk, og på kvelden når eg låg på sofaen kjente eg at magen trekte seg sammen med jevne mellomrom. Siden litla inni der låg i seteleie, skulle eg ta kontakt med føden før riene var nede i fem min i mellom. Men da eg låg der på sofaen så begynte det så smått å gå opp for meg at sammentrekningene var presise 5 min i mellom. Men var jo ikke vondt..
Ringte føden og fikk beskjed om å komme. Svingte innom svigermor og hentet hun, og da begynte det plutselig å bli vondt :P
Var på sykehuset ca halv ett om natta, med 5-6 cm. Fikk beskjed om at dette kom til å gå raskt... Men det var ikke tilfelle.. Fikk epidural utover natta, og vannet gikk v seg selv i fem tida om morningen..
Siden det var seteleie skulle det jo være en del flere inne på rommet enn ved vanlig fødsel, samt eg hadde jordmor student som styrte det meste - alt i alt litt forvirrende og irriterende med så mange ..

I 11 tiden søndag formiddag, kom det en lege inn, det var nå tid for å vurdere keisersnitt ... dette hadde eg ønsket i utgangspunktet, men fikk ikke da de mente en setefødsel kunne være så mye bedre med tanke på hvor godt ivaretatt eg ble ..
Det var litt frem og tebake med avgjøelsen: KS - nei dette klarer du fint, like før nå - KS - Nei, vi prøver litt til..
Eg var utmattet og de reduserte på epiduralen for å se om det ble fortgang.. Hele 9 cm, det var kun den siste som manglet ... Så i 1 tiden fikk eg beskjed om å begynne å presse, hadde ingen pressrier, så de satt og såg på monitoren og ropte PRESS når eg kunne presse ... Det var da rundt 4-5 stk som stod rett forann meg og følte med på skjermen og meg, Nå ser vi sete, kom igjen, litt til nå...
Men til ingen nytte.. KL 14 var det fullfart ned eller opp på kirurgisk .. Der fant de ut at de skulle fjerne epiduralen og sette spinal ... Å DET VAR JÆ.... VONDE MINUTTER ... hadde en person rundt hver arm og fot, sikkert 4-5 stk som ordnet det klart med spinal og stod klare til å begynne .. Så begynte de forsiktig, nappet med i magen med en pinsett, ingen følelse på venstre side, men høyre - AU ... ventet et par jæ.. vonde minutter til, og begynte med skalpellen .. Et skrik fra meg satte en stopper ... Plutselig får samboer beskjed om å gå ut, og en maske kom over ansiktet mitt sammen med en klar informasjon om at nå blir det full narkose ... full av redsel sovnet eg ... Lille prinsessa kom til verden kl 14.19. Det hele gikk jo veldig fort, selv om i det var noen vonde minutter i forkant ..

Barseltiden ble preget av vankelige ammeforhold pga ukjent infeksjon, etter en uke bar det hjemover, og inn igjen tre dager etter pga infeksjon i operasjonesnittet, og deler måtte åpnes opp igjen, og gro av seg selv ...
Etter ca 15, mnd inn og ut på sykehuset for rensing av sår og diverse kunne eg endelig slappe av og nyte barseltida, som jo då ble fantastisk :)

Back
Topp