Noen som vil dele historier fra første fødsel?

Soffi23

Elsker forumet
Leser så mye om fødsel for tiden og kunne gjerne tenkt meg å lese deres fødselshistorier dersom dere vil dele[emoji1] Jeg har aldri født før og er såå spent!
Hvor lang tid tok det fra første rie?
Hvordan føles riene?
Før eller etter termin, eller på selve termin?
Var du fornøyd med helsepersonellet?
Keisersnitt eller vaginalt?
Gikk vannet før riene startet, eller måtte det tas på sykehuset evt?
Revnet du eller måtte du klippes?
Er du fornøyd i ettertid med hvordan alt skjedde?

Håper noen vil dele erfaringer fra første gangen[emoji7]

Fra første rie tok det ca 4-5 timer. Fikk rier i 11-tiden og han var ute 15:42. Aktiv fødsel var på 2 timer og 40 min ca.

Hvordan føles riene?
Sorry, men helt jævli [emoji14] Hadde styrtfødsel og null kontroll over kroppen. Kunne spillt inn eksorsisten. Rakk ikke epidural og slet med traumer etter smertene i mange år etterpå..

Han kom på termin [emoji4]

Mja. Jeg ble ikke trodd da jeg ringte inn, fordi «du er førstegangsfødende og det kommer til å ta lang tid». Ble avvist 2 ganger. Videre så følte jeg at ingen tok smertene på alvor fordi de trodde det kom til å ta lang tid, når jeg i realiteten lå i en styrtfødsel. Første jordmor var veldig god, men fikk ny den siste timen eller noe og hun ba meg om å dempe meg.. [emoji849] Så nei, jeg synes at alle «lå bakpå» hele fødselen fordi de ikke tok meg på alvor.

Vaginalt [emoji4]

Vannet gikk i senga kl 0415ish på morgenen. Hadde heldigvis tisselaken under!

Nei, ingen av delene [emoji4]

Nei, jeg synes at tiden etter fødsel var veldig vanskelig. Følte meg veldig mislykket etter å ha blitt hysjet på blant annet, og veldig «krenket» etter å ha blitt tatt så lite på alvor. Smertene hadde satt seg i sjela mi (eneste måten jeg klarer å forklare det på) og jeg var veldig leimeg og «i sjokk» etterpå. Følelsen satt i i mange år. Det var så vondt at jeg ikke helt klarer å forklare hvor liten og overkjørt jeg følte meg.

MEN problemene rundt selve helsepersonellet har jeg fått snakket med sykehuset om, og jeg gleder meg veldig til neste fødsel nå. Har glemt smertene og vet mer hva jeg går til, og føler meg trygg på at jeg kommer til å bli tatt seriøst. Gleder meg helt enormt!

Leser så mye om fødsel for tiden og kunne gjerne tenkt meg å lese deres fødselshistorier dersom dere vil dele[emoji1] Jeg har aldri født før og er såå spent!
- hadde maserier gjennom en hel natt og dag før ting skjedde..
Hvordan føles riene? Vonde, og du får trang til å jobbe med riene for å «overleve»
Seks dager etter termindato ble hun født
Ja veldig dyktige og flinke
Vaginal fødsel
Gikk vannet før riene startet, eller måtte det tas på sykehuset evt? Ble tatt på sykehuset
Revnet du eller måtte du klippes? Tryglet om å bli klippet helt på kanten, merket selv at det var en liten «glipe» hun måtte over, så de klippet og ut kom hun.
Ja fikk den nydeligste gaven! Sliten som fy da og skjelven i bena..
Håper noen vil dele erfaringer fra første gangen[emoji7]

Ååå, spennende tråd! Deler gjerne :)

Jeg gikk over termin og ble satt igang dag 11. Var veldig umoden livmorhals så det tok lang tid. Tok over 12 timer til første rie kom rundt midnatt. De tok seg opp utover natta, litt usikker når jeg pr definisjon var i aktiv fødsel, men han var ute kl 12:30 dagen etter.

Hvordan føles riene?

Når man blir satt igang kan riene bli ganske intense. Følte kroppen jobbet mot riene og ikke ville føde på en måte. Mellom riene skalv og ristet jeg de siste timene og ble utrolig sliten. Fikk epidural, men denne ble ikke satt riktig. Så skrudde de opp epiduralen veldig mye. Ene sida på kroppen var omtrent lam. Foten min skled ut av senga og jeg klarte ikke løfte den tilbake selv. Mens den andre siden av kroppen hadde jeg ekstreme smerter. Rart å kjenne kroppen delt i to med ei bein linje liksom. Hadde jeg hatt den smerten på begge sider så hadde jeg kollapsa sikkert... :woot:

12 dager over termin kom han

Ja, det vil jeg si. Men han måtte tas med sugekopp til slutt fordi hodet lå litt skjeivt og han stanga imot og ville ikke ut. Så legen måtte dra han ut samtidig som hun vred på hodet hans. Ergo ble det en veldig tøff fødsel for han. Jeg ble spurt på kvelden om han hadde fått smertestillende. Jeg skjønte ikke hvorfor et nyfødt spedbarn skulle ha smertestillende, så sa nei og tenkte ikke mer over det. I ettertid, flere måneder etter, forsto jeg da han skrek mye og ikke klarte snu hodet til begge sider. En tur til kiropraktor rundt 4 mnd alder og vi oppdaget masse låsninger i bekken, rygg og nakke. Fikk orden på det og ungen var som ny! Så litt mer info kunne jeg fått fra helsepersonell ifht at fødselen var hard. Jeg trodde den var helt normal, hadde jo aldri gjort det før! :D

Vaginalt. Og veldig glad for det. Fikk en stor og tung baby jeg sikkert ikke kunne ha bært om jeg hadde tatt ks...

Vannet gikk litt uti fødselen mens jeg satt på do. Ganske praktisk :p

Jeg revna ikke spesielt, men ble klippet når de skulle dra han ut med sugekoppen. Egentlig gode erfaringer med det.

Ja er fornøyd. Eneste jeg kunne tenke meg er en fødsel som starter av seg selv med egne rier. Andre gangen jeg fødte ble jeg også satt igang, men fikk da egne rier på slutten og kunne skru av dryppet med sånn riemiddel. Håper jeg får en fødsel som starter av seg selv denne gangen. Men epidural, det skal jeg ha!! En ting er sikkert, alle fødsler er forskjellige. Andre gangen var veldig annerledes. En siste ting jeg vil nevne er etterrier. Det er utrolig vondt. Da fikk jeg en del smertestillende. Varer i flere dager :hungover:

Håper dere gleder dere masse til fødsel! Ønsk dere smertefulle rier! Jo vondere de er jo nærmere er baby!! :happy: Følelsen når baby er ute og blir lagt oppå brystet ditt, den er sååå magisk! Og da forsvinner riene på et blunk, helt rart!

Her ble det oppdaget seteleie på overtidskontrollen 7 dager over. Jeg måtte ta røntgen av bekkenet for å se om jeg var stor nok til å føde vaginalt. Dagen etter kom jeg inn for å høre hva legen mente og fikk grønt lys for vaginal fødsel. Nevnte da att legen dagen før hadde snakket om litt lite fostervann og hun sjekket igjen. Da gikk det fra å ikke ville sette igang en setefødsel til å sette igang to timer senere. Hadde også høyt blodtrykk som de ikke likte og ble liggende med blodtrykksaparat på meg og ble målt hvert 15 min i flere timer :p
Ble satt igang med ballong, som falt ut etter 4-5 timer. Etter det var det piller vaginalt hver 6.time.. helt jævlig og jeg måtte ha 5-6 piller før de bestemte seg for å prøve å ta vannet, men det hadde gått uten at jeg merket det (undret meg litt da jeg var på do litt tidligere på kvelden, men jeg kunne liksom kontrollere vannstråla, så da trodde jeg bare jeg aldri ble ferdig å tisse :hilarious:)
Etter ett klyster satte plutselig riene igang og det gikk fra 0-100 på 10 min. Maks 30 sekunders pause mellom riene (ofte ingen pause) og etter 2 timer ropte jeg på epidural! (Pga blodtrykket måtte de først ta en blodprøve og få svar på den, så det gikk enda 1,5 time før jeg fikk den) epiduralen var himmelsk og jeg fikk spist og slappet av ett par timer før pressriene begynte.. og da ble det artig kan du tro :p
Ble sjekket og hadde full åpning. Legene ble kalt inn og det ble gjort klart til fødsel. Så kom det en ny jordmor på vakt som sjekket en ekstra gang og nei, der var det en kant på livmorhalsen som ikke var helt flatet ut. Så da fikk jeg ikke presse likevel. Hurra! :wacky: Jeg ble liggende i 3 timer med pressrier uten å få presse. Det er som å holde igjen 1500 hestekrefter i kroppen. Ikke kult. (Grunnen var at hvis den kanten hadde hovnet opp så kunne hodet sette seg fast og det kan bli fatalt på en setefødsel)
Da jeg endelig fikk presse var han ute på 30 min, nesten to døgn etter ballongen ble satt..
Ble klippet under fødselen og sydd ganske mye etterpå (to ganger fordi førstemann sydde feil, takk skal du ha) og hadde ganske mye vondt de første ukene..
Jeg er fornøyd med sykehuset og personalet, selv om det var en lege igjennom alt som jeg kommer til å nekte behandling fra hvis han skulle dukke opp denne gang. Møkkamann! :shifty:
Håper å slippe både igangsettelse og setefødsel denne gang :p
Og jeg må bare si at jeg ikke er skremt fra å føde igjen, og gleder meg egentlig til neste.. kan bare bli bedre som jordmora sa :p

Så hyggelig at dere vil dere opplevelsene deres!! Tar gjerne imot flere, synes det er så spennende å høre om forskjellige fødsler.

Fødsler er så sykt fasinerende!

Jeg kjente første rie på en onsdag morgen kl. 04.00. Det var uregelmessig hele tiden, og etter ett døgn kontaktet jeg føden kl. 05 på torsdag morgen. De sa jeg kunne komme inn om jeg ønsket å bli sjekket, men siden det var uregelmessig fortsatt ville jeg mest sannsynlig bli sendt hjem. Derfor ventet jeg. Utover dagen tok riene seg opp, og kl. 19 på torsdag kveld dro vi inn. Hadde da 5 cm. åpning når vi kom til sykehuset. Lille ble født kl. 02.10, altså natt til fredag. Så det tok sin tid med den første fasen av fødselen, men aktiv fødsel var ca. 7 timer.

Hvordan føles riene?
Riene kom gradvis, så det ble gradvis vondere. Var ganske bestemt på å ikke skulle ha epidural før alt satt igang, men når jeg gikk hjemme i den første delen av fødselen, husker jeg at jeg tenkte at hvis det her bare var starten var jeg ganske sikker på at jeg skulle ha epidural allikevel :-p Riene mine kjentes stort sett i rygg, hofter og nedover lårene, og jeg klarte ikke sitte rolig. Det kjentes ut som beina mine brant ved hver rie:-p (Klarte meg allikevel uten epidural, brukte lystgass og badekar som smertelindring. Og lille ble også født i badekaret).

Hadde oul termin 9.mai, men lille kom 6.mai :-)

Veldig fornøyd med helsepersonellet. Vi var der sånn at vi fikk to forskjellige jordmødre i prosessen pga. vaktskifte, og begge to var veldig koselige damer.

Vaginalt.

Vannet gikk av seg selv rett før pressriene startet, så jeg lå i badekaret på sykehuset. Ganske praktisk:-p

Jeg fikk et lite "skrubbsår" som jordmora kalte det. Men det var så lite at det hadde blitt verre av å sy. Dermed ingen sting på meg.

Veldig fornøyd med hvordan alt skjedde. Det gjør meg derfor litt mer bekymret denne gangen, da jeg er redd jeg ikke kan være like heldig to ganger :-p

Kom inn til igangsetting kl 10.00, 11 dager over termin. Slimproppen hadde gått to dager før, og mensmurringene hadde tatt seg opp den natten, så jordmor som undersøkte meg sa at jeg hadde en åpning på 1-2 cm. Istedetfor piller eller ballong, så tok hun faktisk vannet mitt der og da.
Vi fikk beskjed om å tusle rundt på sykehuset, spise litt, og komme opp til poli kl 14 for ny undersøkelse.
Det skjedde dessverre svært lite, kun litt barske kynnere.. Husker ingenting fra undersøkelse kl 14.
Hvis jeg husker riktig, så ble det en del venting. Fikk fødestue og ble gjort klar. Veneflonen kom vel på plass i 16-tida, og jeg ble satt i gang med riefremkallende intravenøst utpå ettermiddagen.

Hvordan føles riene?
Det var lite action i starten, men de begynte å komme seg etter et par doseringer. Jeg fikk klystér i 18-tiden og fikk virkelig tømt meg. Så mens jeg satt der på do, så kjente jeg plutselig ungen sige nedover i bekkenet, og da startet riene ordentlig. Jeg rauta som ei ku, og da var det i gang. Riene var heltforj.. De kom som perler på ei snor, og fra 19:25 var jeg i aktiv fødsel.
TIPS: Beste smertelindring: at noen står bak og klemmer på hoftene, når man føler at man deles i to/driter ut en sovesofa..!

Nope. De økte dryppet for hurtig, hvilket gjorde at jeg ikke fikk tid til å puste mellom åpningsriene. De lot ikke kroppen min få jobbe selv, når den var så godt i gang!!! Jeg fikk ett «beklager» uti fødselsforløpet, men ingen unnskyldning eller forklaring i ettertid..!
Det var derimot en befrielse da jeg på et tidspunkt reiste meg opp fra sengen, og jeg kjente at jeg måtte presse!! Da fikk jeg endelig puste, og jeg fikk en ny giv med energi. Dessverre dabbet riene litt av mot slutten, så jeg lå og presset i ca 45 min. Men det gikk fint. Pressingen var myyyyyye bedre enn åpningsiene. 4-10 cm på 1 time og 45 min. De siste 4-5 cm kom på svært kort tid. Ikke rart jeg lagde mye lyd..!
Ungen kom endelig på brystet kl. 21:55, 4340 gram og 55 cm. Hodeomkrets på 37 cm, så dette var en storkar!
Det var med en jordmorstudent, og hun og ansvarlig jordmor ble dermed over vaktskiftet, slik at studenten fikk være med under hele forløpet. Studenten var voksen, og hadde selv tre barn. Jeg synes hun var helt strålende :)

Vaginalt, ingen smertelindring

Var på sykehuset for noen uker siden og gikk igjennom epikrisen, da denne fødselen var for 6 år siden ved Drammen sykehus. Jeg har trodd, hele denne tiden, at jeg primært revnet. Men det kommer frem at jeg ble klippet, og at det var en kalkulert revning i forlengelse av klippet. Lå og sydde innvendig i en time etter fødsel. Ja, rier er vondt, men den timen etterpå skulle jeg GJERNE hatt meg frabedt. Dette fordi de ikke fikk satt noen særlig bedøvelse. (Say what..?)

Nei.. Nettopp derfor jeg dro på sykehuset nå for å få en gjennomgang av epikrise, og ha en fødselsforberedende samtale. Jeg fikk så lite info sist, og svært lite kommunikasjon under fødsel.. Slik vil jeg ikke ha det denne gangen.
Nå skal jeg føde på Bærum, og det ser jeg mer frem til. Håper at fødselen kan starte av seg selv denne gangen, og at vi kan føde i vann ♥️ Nå blir det jente, og kanskjekanskje er hun litt mindre enn storebror ;)

Tips; blir du satt i gang, så be om at kroppen får jobbe selv når den endelig er i gang, enn å få mer drypp enn nødvendig.

31,5 t
Kom alt fra 2-5 min mellom hver rie. Ventet med å dra på sykehuset til riene ble litt vondere, da de var vonde men mer ubehagelige de første 17 timene.

Hvordan føles riene?
Som tannpine i underlivet/rompen/korsryggen

3 uker og 4 dager før termin :Heartred

Veldig fornøyd med min første jordmor! Så søt og støttende og god å prate med. Når skiftet hennes sluttet fikk jeg en ellers hyggelig men litt streng eldre dame og en jordmorstudent. Synes det var veldig ubehagelig at jordmorstudenten skulle gjøre alt det praktiske på meg, og selvom jeg sa ifra om det ble jeg overkjørt/ikke hørt. Ble til og med sydd igjen av henne, som endte med en vilt dårlig syjobb og et tilbud om å fikse underlivet mitt når jeg er ferdig med fødsler..

Vaginalt

De tok vannet, husker ikke når, men tror det ble tatt etter sånn 10 timer på sykehuset.

Revnet fra solen til månen

Ja! Veldig god følelse av fødselen. Etter jeg fikk epiduralen kan jeg bare huske det som fantastisk hyggelig alt sammen. Mestringsfølelse og litt smerter, og i det store bildet bare kos og glede!

:Heartred:Heartred:Heartred:Heartred

Som forrige gang er jeg åpen for det jordmoren sier og anbefaler. Eneste jeg virkelig skal ta med meg fra forige fødsel og som jeg skal være 100% klar på, er at ingen jordmorstudent skal få gjøre NOENTING med meg annet enn å evt observere.

Gleder meg til fødselen:Heartred

Back
Topp