Noen som vil dele erfaringer med epidural??? *hjelp*

hensja

Glad i forumet
VIP
Siden jeg har tvillinger i magen har jeg fått vite at ved en vaginal fødsel (som jeg virkelig ønsker) MÅ jeg ha epidural (noe jeg virkelig IKKE ønsker) :( Hadde ingen smertelindring under forrige fødsel, og følte kroppen og jeg hadde et strålende samarbeid. Grunnen til at jeg må ha epidural denne gangen skjønner jeg jo, og krangler derfor ikke på dette, men vil forberede meg mentalt på hvordan det er å føde med epidural. Jeg har trua på at hvis man er godt mentalt forberedt på ting man kan forberede seg på under fødselen, slipper man unødvendig stress og usikkerhet "in the moment".

Derfor håper jeg at dere som har født med epidural før vil hjelpe meg. Del alt av erfaringer, positive OG negative. Inkluder gjerne: Er det vondt å få selve epiduralen? Hvor fort virker den? Må man ligge pal på ryggen i senga da? Er man liksom nummen i underlivet og beina? Kjennes riene annerledes ut? Hvordan opplevde du å føde med epidural? OSV.

Tusen takk for at du vil hjelpe meg!!!!! :anyone

Hadde ikke epidural med første selv om jeg ønsket det...var en forferdelig lang og vond fødsel. Men siste fikk jeg epidural og det var rene himmelen i forhold. Jeg kjente ikke stikket og iløpet av få minutter ble rie-smertene betydelig svakere...kjente at magen sto i spenn og at riene var på plass men kjente ikke smerten så godt---kjente litt av det altså, var fortsatt vondt men ikke sånn uutholdelig vondt lengre- deilig. Pressinga kjente jeg like godt, epiduralen virka kun på smertene fra riene...

For meg var det altså helt perfekt å føde med epidural og opplevde absolutt ingen ulemper!

Greit å være forberedet ja :-)
det var ikke vondt å få epiduralen syntes eg... Gikk fort og kjente ikke noe av den når den var satt heller. En liten tynn slange ut fra ryggen..
Eg hadde den i kun 20 min før pressingen startet (Gikk litt fortere enn forventet plutselig). Babyen reagerte på både dryppet for å få bedre rier og epiduralen så de måtte skru det ned til minimum begge deler. Husker ikke så mye av riene på slutten så kan ikke hjelpe deg med hvordan reiene blir etter.. Men kan ikke vært så ille då? Hehe
etter eg hadde født og sydd reiste eg meg opp å gikk uten støtte bort hele gangen og til dusjen så eg var helt fin etterpå.
det verste med epiduralen var at eg hadde jævlig vondt i ryggen der de hadde stukket i noen dager. Dette pga det ble noe veske samlig eller noe der og det ble hovent og vondt. Usikker men det var det verste syntes eg..

lykke til :-)

Jeg har sprøyteskrekk så fikk ryggen innsmurt med Emla før stikket ;-) Så det kjente jeg ikke.
Hadde veldig god effekt av epiduralen, nesten litt for god egentlig. Kunne ikke gå ut av senga, men kunne bevege beina.
Kjente ikke riene i det hele tatt, heller ikke pressriene. Så jeg måtte presse på komando...hjelp ikke noe i det hele tatt, for jeg fikk ikke til å presse "riktig".

Tror det er veldig individuelt hvordan epiduralen oppleves.

Her har jeg bare positivt å si om epiduralen. Jeg fikk den ganske raskt etter riene startet pga sterke rier..de satt sprøyta under en rie, og det værste med det var å sitte i ro under rien..sprøyta kjente jeg ingenting til. Jeg slapp drypp for jeg hadde så sterke rier. Det var himmelsk å få litt lindring, men kjente riene godt og jeg hadde fortsatt lystgassen i tillegg. Jeg fikk velge selv underveis hvor sterkt de skulle ha epiduralen. Og så ga de meg litt ekstra mye ("bonus skudd" kalte jordmoren det) før de skrudde den av da vi ventet på pressriene. Og hadde fin følelse i bena etterpå og merket ingenting til stikket!;)

Hadde ikke epidural med første selv om jeg ønsket det...var en forferdelig lang og vond fødsel. Men siste fikk jeg epidural og det var rene himmelen i forhold. Jeg kjente ikke stikket og iløpet av få minutter ble rie-smertene betydelig svakere...kjente at magen sto i spenn og at riene var på plass men kjente ikke smerten så godt---kjente litt av det altså, var fortsatt vondt men ikke sånn uutholdelig vondt lengre- deilig. Pressinga kjente jeg like godt, epiduralen virka kun på smertene fra riene...

For meg var det altså helt perfekt å føde med epidural og opplevde absolutt ingen ulemper!

Samme erfaring her :) Kun positivt å si om epidural :)

Jeg hadde epidural, den ble satt feil hos meg da, så den funka bare i nedreste del av magen, rumpa, knær og hæler :/ trodde ikke det var mulig jeg ;/ så hos meg tok den vækk pressriene :/ Så jeg hadde ikke så mye utbytte av den!
Men det som overasket meg mest med det hele, var at det ikke var vondt i det heletatt å sette den!

Først, hvorfor må du ha det med tvillingfødsel?

Jeg derimot har særdeles dårlig erfaring med epidural. Hos meg stakk legen feil flere ganger, noe som skjer oftere hos gravide enn ikke-gravide, fordi man ikke klarer å holde stillingen godt nok. (Men i mitt tilfelle var det en uerfaren lege).
Han satte inn noe smertelindring som da gikk spinalt i
stedet for epiduralt, og dette ødela riene mine, de ble altfor svake og det endte med at babyen måtte tas med vakum.
Ikke nok med det, men så fikk jeg spinalhodepine etterpå, noe som er så fryktelig vondt at jeg ikke unner noen det!!

Føler meg litt slem som forteller deg dette siden du må ha epidural, men du spurte om negative opplevelser også. Mitt råd er: få en dyktig lege, så går det nok bra:)

Bare positive erfaringer. Kunne bevege meg og fikk ro mellom riene. Helt himmelsk.

Jeg har hatt epidural under begge vaginale fødsler. Det er ikke vondt når legen setter den, den virker i løpet av 10-20 minutter. Jeg kjente pressriene men de var ikke spesielt vonde. Jeg var oppe å gikk før pressriene så jeg var ikke nummen i beina:)

Først, hvorfor må du ha det med tvillingfødsel?

Jeg derimot har særdeles dårlig erfaring med epidural. Hos meg stakk legen feil flere ganger, noe som skjer oftere hos gravide enn ikke-gravide, fordi man ikke klarer å holde stillingen godt nok. (Men i mitt tilfelle var det en uerfaren lege).
Han satte inn noe smertelindring som da gikk spinalt i
stedet for epiduralt, og dette ødela riene mine, de ble altfor svake og det endte med at babyen måtte tas med vakum.
Ikke nok med det, men så fikk jeg spinalhodepine etterpå, noe som er så fryktelig vondt at jeg ikke unner noen det!!

Føler meg litt slem som forteller deg dette siden du må ha epidural, men du spurte om negative opplevelser også. Mitt råd er: få en dyktig lege, så går det nok bra:)

Sykehuset insisterer på det hos meg av to grunner:

1. Siden det er tvillinger er det veldig greit å ha den der i tilfelle det oppstår komplikasjoner under fødselen, noe det er risiko for spesielt når tvilling 2 skal ut, og i tilfelle de må utføre hastekeisersnitt (da har de liksom tilgangen der allerede).

2. Forrige fødsel var en styrtfødsel (2,5 time), og de regner med at det vil gå fortere denne gangen, noe som også kan medføre en viss risiko når det er to som skal ut. Epidural kan rett og slett være med å roe riene litt, slik at fødselen tar litt lengre tid og blir mer kontrollert.

Helt serisøst så tror jeg ikke jeg hadde klart meg uten epidural! Nå skal det sies at jeg bare har født èn gang, med epidural. Men det var virkelig verdt det lille stikket i ryggen. Man kjenner det, men "smerten" av nåla, er absolutt ingen smerte iforhold til fødselen, og jeg er livredd nåler! Jeg fikk meg til og med en times søvn med epidural, samtidig hadde apparatene målt kraftige rier jeg ikke hadde kjent! Ikke noe å grue seg til :)

Eg fekk epidural veldig seint, hadde 9 cm åpning da den blei satt. Følte eg reiste fra helvete til himmelen!! Det var heilt fantastisk! Stikket merka eg ingeting til for dei satte den i ei rie. Kunne fint gå rundt omkring, og var ikkje nummen i det heile tatt.
Det negative var at riene dabba veldig av, lillemann reagerte negativt på dryppet som vart satt for å skynde på igjen riene, så det endte med at han måtte dras ut med tang etter at eg hadde hatt full åpning i 5 timar.
Men, det er jo beviset på at du dempar riene, får meir kontroll og ting går saktare, så for din del så trur eg at det blir heilt perfekt!! Ingenting å kvi seg for!

I en lang fødsel er epidural helt gull. Jeg har født tre ggr, første rakk jeg ikke å få epidural.. og med drypp var riene heftigere enn "normalt" (vet jeg nå..). Det var et helvete og rakk altså ikke få den, måtte snu meg tilbake på rygg og jobbe da nåla var klar.

Nr 2 fikk jeg epidural etter 2 timer med drypp, da klarte jeg ikke smertene mer. Epidural er ikke av eller på, men justeres etter hva man må ha. Så du kan ha den på "minimalt" gjennom fødselen om du ikke trenger mye hjelp. Den skrus uansett ned/av når man skal presse, i motsetning til amerikansk tv (og om de ikke har gjort noe feil). Så fødselen er like vond om man så har nål i ryggen eller ei, er min erfaring. Det er deilig for å ta åpningsriene som hos meg er svært heftige. Og med drypp ekstra heftige. Jeg har sprøyteskrekk delux. Pingle ut av en annen verden. Fikk bedøvelse først, og syns egentlig ikke det gjorde vondt å sette den. Det som var vondt.. var å holde kroppen i ro når riene kom... for når man sitter sånn og prøver å sitte stille kommer de som perler på en snor ofte. Ingen problemer under eller etter. En flink mann som satt den og ville ha det med tredje fødsel og. I Norge skal man kunne gå rundt og gympe litt ja :). Er kun om man får for mye, eller noe ikke går som det skal at noe blir annerledes.

Men kom så kjapt at da jeg spurte om det.. var det alt 10cm og jordmora flirte litt for seg selv... hehe.... Null sjangs :p

Ikke vær redd. Du kan som sagt ha den på minimalt og du føder ikke vaginalt med epidural, for desverre de smertene får man med seg. Var ingen forskjell å presse ut når epiduralen ble skrudd ned/av enn når jeg fødte helt uten... desverre ;-). Så det er mer for sikkerheten tilfelle du må ta keisersnitt og man skal slippe og dikkedare med en spiralbedøvelse eller lignende. Så da har de den der, og kan skru den opp SMACK om de må :D. Når du allerede har rier og virkelig har vondt..... da er denne nåla bagatell. Massevis av lykke til :) det går så bra så.

Jeg sitterer den litt. Nå fikk ikke jeg epidural, men fikk "trua" til meg føde spinal som dem sier har samme virkninga. Ulempen der er at den kun varer 1,5-2 timer. Så jeg rakk ikke føde føre den var ute.

Jeg har sprøyteskrekk så fikk ryggen innsmurt med Emla før stikket ;-) Så det kjente jeg ikke.
Hadde veldig god effekt av epiduralen, nesten litt for god egentlig. Kunne ikke gå ut av senga, men kunne bevege beina.
Kjente ikke riene i det hele tatt, heller ikke pressriene. Så jeg måtte presse på komando...hjelp ikke noe i det hele tatt, for jeg fikk ikke til å presse "riktig".

Tror det er veldig individuelt hvordan epiduralen oppleves.
Hva er Emla!? Det hørtes jo genialt ut :D Jeg har også litt sprøyte skrekk. Selv om det går greit.

JEg fødte med epidural første gangen. Følte jeg kom til himmelen da den begynte å virke, for kjente jo kun toppen av riene og fikk tid til å slappe av mellom vondtene! Fantastisk!
Ulempen var at epiduralen virket likedan på pressriene, så jeg måtte presse på kommando, noe som resulterte i 50 minutters pressing før gutten var født. Etter fødselen var jeg kjempefornøyd og ville ha epidural også neste gang.

Derimot ble det aldri tid til epidural andre gangen, så jeg fødte uten smertelindring og hadde en fantastisk fødsel! Hadde full kontroll fra start til slutt og bestemte meg for å aldri føde med epidural igjen.

Hadde noe motvillig epidural sist gang. Men det var nødvendig på grunn av langvarig fødsel, sliten meg og dårlige rier.. Det var tortur å få satt epiduralen, men det var ikke stikk i ryggen som var ille, for det merket jeg ærlig talt ikke! Men at jeg måtte sitte på sengekanten bøyd fremover mens riene haglet og jeg hadde behov for å ha ryggen i bue helt motsatt vei! Sikkert fordi jeg ikke klarte sitte helt i ro, ble min epidural bare sånn halvveis.. Tok smertene i halve underkroppen, samt pressetrangen.. Ønsker ikke epidural denne gangen heller, for jeg har et sterkt ønske om å føde naturlig. Men dersom det er nødvendig, så er det jo akkurat det! Kunne forresten gå og stå hele tiden selv om jeg hadde epidural. Ingen plager fra den etterpå heller.

Men som noen over her sa - du trenger ikke ha den noe særlig "påskrudd" før det eventuelt skulle bli nødvendig. Det er veldig viktig å ha liggende klart ved tvillingfødsel i tilfelle komplikasjoner (og det vet du jo)! Men jeg tror du vil få en fin opplevelse av det hele siden de sannsynligvis vil sette den relativt tidlig i forløpet, og kan kontrollere dosen, slik at du får så mye som du vil ha bare :)

I en lang fødsel er epidural helt gull. Jeg har født tre ggr, første rakk jeg ikke å få epidural.. og med drypp var riene heftigere enn "normalt" (vet jeg nå..). Det var et helvete og rakk altså ikke få den, måtte snu meg tilbake på rygg og jobbe da nåla var klar.

Nr 2 fikk jeg epidural etter 2 timer med drypp, da klarte jeg ikke smertene mer. Epidural er ikke av eller på, men justeres etter hva man må ha. Så du kan ha den på "minimalt" gjennom fødselen om du ikke trenger mye hjelp. Den skrus uansett ned/av når man skal presse, i motsetning til amerikansk tv (og om de ikke har gjort noe feil). Så fødselen er like vond om man så har nål i ryggen eller ei, er min erfaring. Det er deilig for å ta åpningsriene som hos meg er svært heftige. Og med drypp ekstra heftige. Jeg har sprøyteskrekk delux. Pingle ut av en annen verden. Fikk bedøvelse først, og syns egentlig ikke det gjorde vondt å sette den. Det som var vondt.. var å holde kroppen i ro når riene kom... for når man sitter sånn og prøver å sitte stille kommer de som perler på en snor ofte. Ingen problemer under eller etter. En flink mann som satt den og ville ha det med tredje fødsel og. I Norge skal man kunne gå rundt og gympe litt ja :). Er kun om man får for mye, eller noe ikke går som det skal at noe blir annerledes.

Men kom så kjapt at da jeg spurte om det.. var det alt 10cm og jordmora flirte litt for seg selv... hehe.... Null sjangs :p

Ikke vær redd. Du kan som sagt ha den på minimalt og du føder ikke vaginalt med epidural, for desverre de smertene får man med seg. Var ingen forskjell å presse ut når epiduralen ble skrudd ned/av enn når jeg fødte helt uten... desverre ;-). Så det er mer for sikkerheten tilfelle du må ta keisersnitt og man skal slippe og dikkedare med en spiralbedøvelse eller lignende. Så da har de den der, og kan skru den opp SMACK om de må :D. Når du allerede har rier og virkelig har vondt..... da er denne nåla bagatell. Massevis av lykke til :) det går så bra så.

Slenger meg på denne, for pressene de kjenner man godt!!! Men jeg var i himmelen når jeg fikk epidural allikevel, de hjalp veldig bra på riene:)

Back
Topp