Noen som vil dele erfaring med modningsakupunktur?

Tufso86

Gift med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Jeg har vært til samtale med Jordmor på sykehuset i dag, grunnet to langvarige og vanskelige fødsler. Det som går igjen i begge fødslene er en utrolig lang latensfase. Jeg har fått regelmessige rier fort og åpnet til 3 cm på bare et par timer, men deretter har jeg hatt dårlige (men forferdelig vonde!!) rier og mange, mange timer med stillstand i åpning selv om riene har haglet på. Barna har hatt problem med å komme godt med i bekkenet, og riene har rett og slett ikke vært effektive nok. Når jeg først har kommet meg over 7 cm, så har det derimot gått raskt. Med forrige barnet Gikk det knapt en time fra 7 cm åpning til han var ute, med trykketid på bare 10 min, til tross for vanskelig skulderforløsning.

Jordmor anbefalte meg derfor modningsakupunktur fra uke 36/37, fordi det kan hjelpe til med å korte ned latensfasen, og jeg lurer på om noen har erfaringer å dele?

De tilbyr ikke det på sykehuset, men hun gav meg et navn som hun anbefalte:)

Fikk modningsakupunktur gjentatte ganger fra uke 37 med nr 3. Merket ikke noe modningseffekt, fødte to dager før termin dagen etter jeg ble strippet (for å få litt fortgang i modningsprosessen) og av mine 3 fødsler var dette den fødselen med lengst latensfase. Så hadde ikke så stor effekt på meg

Fikk modningsakupunktur gjentatte ganger fra uke 37 med nr 3. Merket ikke noe modningseffekt, fødte to dager før termin dagen etter jeg ble strippet (for å få litt fortgang i modningsprosessen) og av mine 3 fødsler var dette den fødselen med lengst latensfase. Så hadde ikke så stor effekt på meg
Takk for at du delte! :happy:

Fikk modningsakupunktur fra uke 35. Det er bare tull.

Modningsakupunktur har foreløpig ikke bevist effekt på modning og fødselsforløp, MEN det har derimot bevist effekt på tiden det tar for livmoren å trekke seg tilbake etter fødsel :-) så noe godt kommer uansett ut av det + at man får slappe helt av en halvtime :-)

Modningsakupunktur har foreløpig ikke bevist effekt på modning og fødselsforløp, MEN det har derimot bevist effekt på tiden det tar for livmoren å trekke seg tilbake etter fødsel :) så noe godt kommer uansett ut av det + at man får slappe helt av en halvtime :)
Det er jo noe å ta med i vurderingen, takk :)

Jeg er veldig i tvil for må reise en time til nærmeste. Og hvis denne gutten viser seg å være normalt stor så har jo det også noe å si på latensfasen tenker jeg. Det at første kom i sete og andre var veldig stor må jo ha hatt noe å si på den tiden det har tatt på å få de ned i bekkenet..
Han ble estimert til 3,5 til termin (50 percentilen) på 3D-ul denne uka, men er bare 27 uker på vei så det er jo egentlig for tidlig å si enda.

Det er jo noe å ta med i vurderingen, takk :)

Jeg er veldig i tvil for må reise en time til nærmeste. Og hvis denne gutten viser seg å være normalt stor så har jo det også noe å si på latensfasen tenker jeg. Det at første kom i sete og andre var veldig stor må jo ha hatt noe å si på den tiden det har tatt på å få de ned i bekkenet..
Han ble estimert til 3,5 til termin (50 percentilen) på 3D-ul denne uka, men er bare 27 uker på vei så det er jo egentlig for tidlig å si enda.
Absolutt :-) mi eldste kom som stjernekikker, og det var en langdryg affære! Men tok modningsakupunktur fra uke 37, og hun kom to dager før termin (riene startet da ytterste vannhinne gikk 4 dager før fødselen....). Uansett så var recovery tiden etter fødselen mye bedre Og kortere enn jeg hadde sett for meg på forhånd, så jeg vil gjerne ta modningsakupunktur fra uke 37 denne gangen også :-)

Fikk modningsakupunktur fra uke 38. Ved sjekk hos gyn i uke 39+ 3 grunnet stort barn og evt igsngsetting, hadde jeg ingen modning i det hele tatt. Ble strippet, fikk mer akupunktur og ny kontroll to dager etter viste ingen endring. Ble igangsatt med ballong og gikk fra knappe 1 cm åpning ved innsett, til 4 cm og vannavgang på under 4 timer. Aktiv fødsel i rett under 12t, hvorav 1t 10 min pressing. Som førstegangs å regne grunnet tidligere ks, hadde en enkel og fin fødsel.

Jeg hadde modningsakupunktur fra uke 37, fødte uke 38. Hadde vel 3 behandlinger, eller noe sånn. Fra første rie til barnet var ute tok det ca 5 timer :) Veldig fin fødsel og jeg var raskt i god form etterpå.

Jeg hadde modningsakupunktur på forrige svangerskap , rundt 3 behandlinger fra uke 37-39. Fødte to dager før termin. Rask fødsel på 5,5 time hvor 2 av timene var pressrier og venting på siste centimeter. Usikker på om det hjalp, men det var uansett veldig gode timer hos akupunktøren med lesestoff og helt ro:)

Tenker kanskje å prøve det dette svangerskapet også ☺️

Som flere sier er det ikke dokumentert effekt, men jeg har hatt enormt god effekt av akupunktur på andre ting, som feks svangerskapskvalme. Fikk modningsakupunktur forrige svangerskap og var helt moden, avflata og et par cm åpning før termin. Men om det var pga akupunkturen får jeg aldri vite :p
Jeg skal ta modningsakupunktur denne gangen også, fra og med neste uke. Det er fordi jeg vet jeg vil angre veldig hvis jeg går langt over termin og ikke har prøvd alt. I tillegg skal det bidra til at livmor jobber bedre under selve fødselen, så jeg syns ikke det er bortkasta uansett :) tenker det er verdt å prøve!

Back
Topp