noen som vet???

a tina

Glad i forumet
Jeg har en 55% stilling innen helse/omsorg men har jobbet 80%+ siden jeg begynnte i 2007. jeg vil ikke gå ned i 55% og jobbe litt mindre, for da taper jeg mye penger i forhold til utrekning av permisjonspenger, selv om jeg burde, for det er tungt, spes sein vaktene.
Så jeg lurer på om jeg går ut i aktiv sykemelding, vil jeg da få betalt ut fra 55% stilling eller ca 80%?
for et styr det er med desse pengene.. men vi trenger at jeg får utbetalt en grei sum i permisjonen, for vi er nesten klare til å flytte inn i ny-bygd hus og har masse i lån..
Jeg vet at jeg burde jobbe mindre, men jeg synest ikke det er rett at jeg skal tape så mye penger, når jeg har jobbet så mye ekstra.. noen som vet hvordan dette fungerer??[:D][;)]

Du får utbetalt permisjon basert på de beste 6 av de siste 10 mnd dine. Så hvis du 6 av de siste 10 mnd før du skal ut i permisjon har jobbet 80%+ (og det virker det jo som du har) vil permisjonen være basert på dette. Nå er det jo bare 3-4 mndr igjen, så hvis du fram til nå har jobbet 80%+ burde jo det gå. Men de mnd du evt vil være sykemeldt vil jo være basert på din faste stilling, ikke på de evt ekstravakter du har tatt.

Håper det ordner seg for deg, ikke bra å slite seg ut før fødsel heller!! (men skjønner økonomien også da [&:])

Sykepenger skal gis i forhold til den lønna du har nå, så jeg kan ikke se at du skal få noe mendre i hverken sykepenger eller foreldrepenger...

du vil nokk tape..tror isje en får av d en jobbe som ekstravakt, men hør me arb.giver og nav så får du sikkert et glupt svar :)

ORIGINAL: Lille Ris

Du får utbetalt permisjon basert på de beste 6 av de siste 10 mnd dine. Så hvis du 6 av de siste 10 mnd før du skal ut i permisjon har jobbet 80%+ (og det virker det jo som du har) vil permisjonen være basert på dette. Nå er det jo bare 3-4 mndr igjen, så hvis du fram til nå har jobbet 80%+ burde jo det gå. Men de mnd du evt vil være sykemeldt vil jo være basert på din faste stilling, ikke på de evt ekstravakter du har tatt.

Håper det ordner seg for deg, ikke bra å slite seg ut før fødsel heller!! (men skjønner økonomien også da [&:])

For noen år siden jobbet jeg 50% fast, men med masse ekstravakter... Jeg ble sykemeldt i 3 mnd da fikk jeg lønn som vanlig fra jobben, kun for min faste stilling. Men jeg fikk resten, altså ekstravaktene, fra NAV. Så jeg mener du skal ha sykepenger som tilsvarer det du jobber i dag og ikke hva som evt står i kontrakten din...

Tusen takk for svar[:D]
Jeg får holde ut en stund til,sukk... men det er greit å vite i tilfelle liksom.. for det blir vel ikke noe lettere etter som tiden går.. hehe [:D][:D]

Leste litt på NAV sine sider, og det er jo så masse forskjellige ting å ta hensyn til og vurderinger de gjør. Synes du skal ta deg en tur på NAV jeg, selv om du må sitte i kø i en evighet [&:][&o] Men kanskje det går an at du er sykemeldt og får penger likevel? og da er det jo dumt at du sliter deg helt ut i mellomtiden.. Lykke til i hvert fall [:)]

Jeg er i samme situasjon, og jeg TAPER nå penger etter jeg ble sykemeldt fordi (nå kommer det du må passe på):

Man har rett til å få godkjent ekstra arbeid, men man må på sikt ha hatt ekstravakter jevnt, og de må ikke være overtidsvakter.. Det vil si at jeg som har i gjennomsnitt 4 ekstravakter pr måned, får bare godkjent 2 av dem, fordi resten er plottet som overtid (da jeg noen av ukene jobbet mer enn det man skal per uke) Hadde jeg passet på at ekstravaktene var fordelt på de ukene der de ikke ble overtid ville jeg fått godkjent alle.

Likevel, det står i loven at alt lønn som er resultat av arbeidstakers egeninnsats skal telles med, så jeg krangler pr dags dato med NAV om å få godkjent de resterende timene (ikke overtidsbetaling, men grunnlønn) Det er jo timer jeg har jobbet, og jeg er ikke over 100 % stilling på totalen. Men de sier at fordi timene er plottet på overtid får jeg de ikke. Det står altså også at overtidsgodtgjørelse ikke skal telles. (Og det er jo greit det, men man må jo få godkjent timene i seg selv! Arrrgh!!)

Du må altså passe på at du ikke overskrider antall timer som inngår i full uke hos deg (35,5 eller 37,5 sannsynligvis) og ta vakter kun de ukene du har lavere timeantall, slik at de telles med. Arbeidsgiver må sende to grunnlag til NAV, en på grunnstillingen din og en på ekstra arbeid. Pass på at de går langt nok tilbake i tid til at du tjener mest på det. De kan gå 3,6,9 eller 12 måneder tilbake i tid (eller år i spesielle tilfeller), og det er arbeidsgiver som velger. Men det sies at de skal gå ut i fra det som vil være gunstigst for deg. (Har du hatt mest vakter siste 6 mnd så er det gunstigst. Hos meg jobbet jeg ikke så mye siste månedene før jeg gikk ut,pga oppkast klarte jeg ikke å ta noe særlig ekstra, så for meg ble 12 mnd mer gunstig.)

Håper du finner ut av det! Og forresten så står bare deler av dette på NAV sine sider, man må altså inn i lovverket, eller høre med NAV selv. Det er ikke kjekt å tape på å ha redusert stilling, når man likevel jobber mye mer, eller tilnærmet fullt, og har gjort det lenge. Men man må som oftest krangle seg gjennom.. [8|]

Back
Topp