noen som vet?

Minnesota

Flørter med forumet
Er til tider kronisk plaget med uriveisinfeksjon, har nå tendensert til det etter å ha vært mye ute å blitt kald i dag.
Har igjen noen tabletter fra sist kur jeg hadde som heter penomax, men jeg vet ikke om jeg kan ta de når jeg er gravid.
ringte først til feil legevakt for nord trøndelag, men i å med at jeg ikke bodde der kunne hun ikke høre med legen.
ringte til legevakta i trondheim, men der ville hun ikke gi meg noe svar uten at jeg kom. Å jeg må liksom kjøre 10 mil t/r for å komme dit.
Irriterer meg at hun skulle være så tverr å ikke gi meg ett enkelt svar[:@]

Noen som vet om jeg kan ta penomax?????

Det står vel noe i pakningsvedlegget om gravide kan spise de eller ikke?

det står bare rådfør med lege, å det fikk jeg da altså ikke[:@]
Har ikke mulighet til å kjøre på legevakta ikveld.
Første gang da jeg ringte feil legevakt så sa hun at det var det samme som selexid, å den kunne man ta vist man ikke tok tablettene over 2 uker, så hun regnet med at det ikke skulle være farlig, men hun måtte rådføre seg med lege, men i å med at jeg ikke tilhører nord trøndelag så kunne hun ikke undersøke det. typsik!

Dette står i Felleskatalogen:

Forsiktighetsregler: Mulig kryssallergi med andre penicillinderivater eller cefalosporiner. Forsiktighet utvises ved karnitinmangel, organisk aciduri, ustabil diabetes mellitus eller unormalt lav muskelmasse. Langtidsbruk (>3 uker) eller hyppig gjentagende behandling bør unngås. Samtidig behandling med valproat eller andre legemidler som frigjør pivalinsyre bør unngås. Kan være forbundet med akutte anfall av porfyri. Diaré/pseudomembranøs kolitt forårsaket av Clostridium difficile kan forekomme. Pasienter med diaré overvåkes nøye.

Interaksjoner: Metotreksatutskillelse kan reduseres ved samtidig bruk. Dersom samtidig bruk anses nødvendig bør metotreksatnivåene overvåkes nøye. Probenecid reduserer utskillelsen av penicilliner og øker dermed nivåene av antibiotika i blodet. Samtidig bruk av valproat kan øke risikoen for karnitinmangel.

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Data indikerer ingen misdannelser eller føto-/neonatal toksisitet. Hvis nødvendig, kan bruk vurderes under graviditet. Overgang i morsmelk: Pivmecillinam og mecillinam utskilles ikke i morsmelk. Kan brukes ved amming.

Bivirkninger: Vanlige (?1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Brekninger, diaré, kvalme. Mindre vanlige (?1/1000 til <1/100): Hud: Utslett. Sjeldne (?1/10 000 til <1/1000): Hud: Urticaria. Stoffskifte/ernæring: Symptomer forårsaket av karnitinmangel (f.eks. muskelsvakhet). Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: Blod/lymfe: Nøytropeni, leukopeni, trombocytopeni, eosinofili. Gastrointestinale: Øsofagitt. Immunsystemet: Anafylaktiske reaksjoner. Lever/galle: Leverfunksjonsforstyrrelse. Øvrige: Candida-superinfeksjoner. Legemiddelindusert feber.

bruk felleskatalogen.no og søk på legemiddel/virkestoff [:)]

Graviditet/Amming:
Overgang i placenta: Data indikerer ingen misdannelser eller føto-/neonatal toksisitet. Hvis nødvendig, kan bruk vurderes under graviditet.

Finnes sikkert antibiotika som de heller gir gravide.. Men antibiotikaen må velges ut i bra type bakterie som gir infeksjonen..
Så kan jo hende de vil gi deg noe annet denne gangen.. [8|]

Er det legekontor som er åpent i morgen som ligger nærmere da?

Takk for hjelpa![:D]

Jeg får heller bare avvente til imorgen å se, for da har jeg bil igjen. Typsik altså.....irriterer meg at hun ikke kunne gi meg et svar.
Får drikke masse vann og sitte med varmeflaske ¨å håpe det ikke blir verre![:)]

Det er det samme som "gamle" selexid! Jeg tror ikke du skal ta det før du hører med lege, det er noen du kan og ikke kan ta av de...Ha god bedring du[:)]

Drikk masse appelsinjuice. Dersom du er plaget med UVI bør du ta tranebær tabletter forebyggende. 

Back
Topp