Noen som vet?

Bkno2816592

Flørter med forumet
Jeg hadde fast jobb og sa opp selv etter permisjonen min gikk ut april i år. Måtte si opp da jeg ikke kan jobbe fullt og vi klarer oss fint med en inntekt nå.. har gått på dagpenger siden da.. nå er jeg gravid på nytt, lønner det seg med engangsstønad eller foreldrepenger? Mister far permisjonen om vi velger engansstødnad?
Noen som har vært borti noe sånt som kan svare meg?
 
Om dere velger engangsstønad og du ikke er i aktivitet, altså om du ikke jobber eller studerer og ikke har permisjon fra studiet så har ingen rett på foreldrepenger.
Men om du går i aktivitet eller er i aktivitet så får han rett på all foreldrepermisjon; dette er innenfor din prosent andel av arbeid. Så om du eksempel jobber 40% kan han ta inntil 40% permisjon om gangen.

Hva som lønner seg må du regne ut utifra hva du får i dagpenger.

Foreldrepenger regnes ut av gj.snittslønn de siste tre mnd. Du må ha hatt inntekt fra jobb/nav 6 av de siste 10 månedene.

Så om du har dagpenger nå på mer enn 13000 utbetalt i måneden vil det lønne seg å ta foreldrepenger.
 
Hvis du tar engangsstønad har far rett på all permisjonen fra og med uke 7 etter fødsel, 40 uker med 100% lønn og 50 uker med 80% lønn, men det er aktivitetskrav til mor hele tiden far skal ha permisjon.
Hvis du har rett på foreldrepenger lønner det seg å ta det om du vil sikre far sin permisjon, da det ikke er aktivitetskrav til mor i fars 15 uker med permisjon.

Under mitt siste svangerskap var jeg usikker på hva jeg skulle velge da jeg var student med deltidsjobb, så rent økonomisk kunne det lønnet seg å ta engangsstønaden siden den er så høy, men for å sikre far hans permisjon og slippe styret med det tok jeg foreldrepenger.
 
Vi taper 40000 om far skal ta permisjon. Så vi velger heller at han flytter kontoret sitt hjem. Så jeg kan velge en av delene? Enten engangstødnad eller dagpenger?
 
Vi taper 40000 om far skal ta permisjon. Så vi velger heller at han flytter kontoret sitt hjem. Så jeg kan velge en av delene? Enten engangstødnad eller dagpenger?

Takk for svar alle sammen, da blir det foreldre penger på meg. Og man får ikke overført permisjonen til far over på meg? Husker jeg rett?
 
Back
Topp