Noen som vet?

HåpefullTrønder

Glad i forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Jeg leste nettopp et innlegg hvor ei som var i uke 8 ikke hadde et eneste svangerskapssymptom. Hun hadde ringt sykehuset og fått time til gyn, men sto ingenting om dette var gratis eller ei. Hva tenker dere? Er det slik at man kan få gratis time på sykehuset for å sjekke om det er noe der når man ikke har symptomer så lenge? Jeg er jo i den situasjonen og vil gjerne vite om det er MA, uten å vente til uke 18..

Jeg leste nettopp et innlegg hvor ei som var i uke 8 ikke hadde et eneste svangerskapssymptom. Hun hadde ringt sykehuset og fått time til gyn, men sto ingenting om dette var gratis eller ei. Hva tenker dere? Er det slik at man kan få gratis time på sykehuset for å sjekke om det er noe der når man ikke har symptomer så lenge? Jeg er jo i den situasjonen og vil gjerne vite om det er MA, uten å vente til uke 18..
Sniker.
Det må ligger mer bak enn manglende symptomer for å få henvisning til tul.

Med eldste min hadde jeg ingen symptom, annet enn uteblitt mensen, og var ikke på ul før i uke 18.
Like normalt å ha symptom som å ikke ha det.

Er ikke alt som gjelder graviditeten gratis da? Mener det er det jeg har hørt. :happy:

Er ikke alt som gjelder graviditeten gratis da? Mener det er det jeg har hørt. :happy:
Jo, men ikke ul som ikke er ordinær ul, så lenge man ikke må ha spesiell oppfølging.

Med førstemann hadde jeg ingen symptomer i det hele tatt, var først når jeg var i uke 35 ellerno som bekkenet begynge å krangle, før det var jeg altså ikke kvalm, ikke trøtt, ingenting. Kun voksende mage :)

Går ut fra ar det er gratis. Svangerskapsomsorgen er jo det.
Fikk henvisning fra fastlege da jeg var ca uke 8 sist. Måtte finne gyn selv da, ikke til sykehus. Det var for å sjekke at jeg faktisk var gravid og at det var liv inni der.

Jo, men ikke ul som ikke er ordinær ul, så lenge man ikke må ha spesiell oppfølging.

Om hun har fått time på offentlig sykehus skal det vel være gratis, men er det privat må hun betale. Hadde sykehuset ment at det var en unødvendig ultralyd hadde hun fått avslag på time vil jeg tro.

Om du får time innenfor det offentlige så er det i utgangspunktet gratis. Det kan komme noen kroner for å betale for utstyr, bilder o.l.
Ved tidlig UL, utover oul, så må du ha henvisning. Eller være innenfor en risiko gruppe og få ekstra oppfølgning. Eller andre vesentlige faktorer som spiller inn, f.eks. tidligere historikk.
Jeg er gravid med IVF og får da tilbud om TUL i uke 7/8. Dette er da henvisning fra sykehuset til gyn.

Jeg og tror, som mange her, at man må ha spesielle grunner til å få sjekk hos gynekolog for manglende symptomer. Men kommer vel an på hvem man er heldig å møte på også. Noen er villige til å hjelpe, mens andre syns det er tullete. Så har man flaks vil jeg tro man kanskje kan få det, men i utgangspunktet er det jo relativt vanlig å ikke ha spesielle symptomer i uke 8. Men det skader ikke å høre! Er det svangerskapsrelatert vil jeg tro det skal være gratis :) merkelig om man må betale, men så er det jo gynekolog så kan jo være andre regler?

Min mor hadde absolutt ingen symptomer i det heletatt. Hun kjente ingenting før det begynte å bevege seg der inne. Så det betyr ikke nødvendigvis at noe er galt. Jeg hadde symptomer, så gikk dem bort og jeg fikk panikk, men fikk høre hjerte slå på ultralyd uke 9.

Fikk tul sist svangerskap på sykehuset pga blødning, betalte ikke noe - eller betalte for bildene, men det skulle jeg vist heller ikke og fikk beskjed om å sopp oul at jeg hadde betalt. Kom aldri til oul da jeg mistet noen dager etter tul

Back
Topp