Noen som vet?

Friggis

Gift med forumet
♡Junigull 2016♡
Desemberskattene 2024
Idag er jeg 26+0 og siden jeg bor i Oslo tenkte jeg å søke om foreldrepenger denne uka. Skal til legen i morgen og få bekreftelse på fullgåtte 26 uker.
Nå har det seg sånn at jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår helt.
Jeg går på arbeidsavklaringspenger, skal gjennom arbeidsutprøvning for å finne restarbeidsevne, før jeg søker ufør. Dette må settes på vent nå når jeg er gravid og jeg må søke om gjenopptagelse av arbeidsavklaringspengene innen 52 uker, siden det stoppes så lenge jeg får foreldrepenger. Jeg må altså ta hele min del av permisjonen sammenhengende fra 3 uker før termin før far kan ta sine 10 uker. Det blir da til at hans del starter i slutten av februar. Vi skal ta 100% i 49 uker til sammen.
Samboeren jobber fulltid.
Han mener at han ikke trenger å ta sin del akkurat da, at han helst vil utsette det til nærmere sommeren, når barnet er litt større. Nav er jo så treige uansett, at de dagene de vil ha meg i arbeidsutprøving kan han ta egenmelding. Hvis det i det hele tatt skjer noe som helst de første månedene. Jeg derimot klarer ikke helt å slå meg til ro med det.
Må ikke hele perioden på 49 uker være sammenhengende? Altså når jeg tar 39 uker først, kan det være et mellomrom der før far tar ut resterende 10?
Jeg må jo søke om gjenopptagelse av arbeidsavklaringspengene, regner med at behandlingstiden er 6-8 uker, da må jeg vel søke 6-8 uker før permisjonstiden min går ut slik at det overlapper hverandre?

Skjønner at jeg bør snakke med Nav, men av tidligere erfaringer vet jeg at sannsynligheten er stor for å få tre forskjellige svar av tre forskjellige folk. Så jeg tenkte at hvis noen har vært borti lignende før, så skader det ikke å spørre her :p

Far kan utsette sin permisjon ja. Man kan ta ut permisjonen frem til barnet er 3 år. Viktig at han søker utsettelse av sin permisjon FØR din del er ferdig, hvis ikke mister man av fedrekvoten.

Far kan utsette sin permisjon ja. Man kan ta ut permisjonen frem til barnet er 3 år. Viktig at han søker utsettelse av sin permisjon FØR din del er ferdig, hvis ikke mister man av fedrekvoten.
Takk for svar :)

Her har far tatt litt når det passer han :) hadde for eksempel 1 dag I uka I noen uker også, så jeg kunne jobbe da :)

Her har far tatt litt når det passer han :) hadde for eksempel 1 dag I uka I noen uker også, så jeg kunne jobbe da :)
Høres lurt ut, men i og med at jeg går på arbeidsavklaringspenger så må jeg ta min tid sammenhengende, har jo ikke no jobb å gå tilbake til en dag i uka :)

ImageUploadedByBV Forum1457556333.724274.jpg

En liten huskeliste til fedrene :D

Back
Topp